کیف پول ارزدیجیتال (Wallet) چیست؟

فهرست عناوین

اگر به دنبال ورود به دنیای جذاب ارزهای دیجیتال به عنوان یک معامله‌گر، سرمایه‌گذار یا حتی به دنبال اطلاعات بیشتری در این زمینه هستید، اولین گام مهم انتخاب و راه‌اندازی یک کیف پول ارز دیجیتال است.

کیف پول‌های ارز دیجیتال انواع مختلفی دارند و هر یک از آنها برای رفع نیازهای خاص کاربران طراحی شده‌اند. برای انتخاب بهترین کیف پول ارز دیجیتال برای خود، ابتدا باید با ویژگی‌ها و انواع مختلف این کیف پول‌ها آشنا شوید و سپس بررسی کنید که کدام یک از آنها با نیازهای شما هماهنگ‌تر است.

در این مقاله، به بررسی مفهوم کیف پول ارز دیجیتال و انواع آنها می‌پردازیم و ویژگی‌های هرکدام را بررسی می‌کنیم. همچنین، یاد می‌گیریم که چگونه از دو کیف پول متامسک و تراست والت استفاده کنیم و به پرسش‌های متداول مرتبط با این کیف پول‌ها پاسخ دهیم. لذا تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

کیف پول ارزدیجیتال چیست؟

کیف پول ارز دیجیتال یا به اختصار “کریپتو ولت”، یک نرم‌افزار یا دستگاه سخت‌افزاری است که به افراد امکان مدیریت و نگهداری دارایی‌های ارز دیجیتال خود را می‌دهد. این ولت‌ها از کلید‌های عمومی و خصوصی استفاده می‌کنند تا امکاناتی از جمله نگهداری، دریافت، ارسال، ذخیره و سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال را فراهم کنند.

می‌توانید برخی از این کیف پول‌ها را به‌صورت رایگان به‌صورت نرم‌افزاری یا افزونه مرورگر بر روی دستگاه‌های همراه یا رایانه‌های خود نصب کنید. همچنین، برخی دیگر از این ولت‌ها به‌صورت سخت‌افزار و به‌صورت دستگاه‌های فیزیکی موجود هستند که مانند یک فلش مموری به‌نظر می‌رسند و باید از مغازه‌ها یا فروشگاه‌های معتبر خریداری شوند.

این کیف پول‌ها به‌عنوان واسطه شما با شبکه‌های بلاک‌چینی عمل می‌کنند و تراکنش‌های شما را در قالب کدهای رمزنگاری‌شده به شبکه ارسال می‌کنند تا توسط ناظران و حسابرسان شبکه بررسی شوند. برای انجام تراکنش، تنها کافی است آدرس کیف پول مقصد همراه با مبلغ تراکنش را وارد کنید و سپس تراکنش را با استفاده از کلید خصوصی خود امضا کنید.

کیف پول ارزدیجیتال

کیف پول ارزدیجیتال چگونه کار میکند؟

در یک حساب بانکی معمولی، پول یا بهتر بگوییم ارزش مالی نگهداری می‌شود. اما در کیف پول ارزهای دیجیتال، کلیدهای رمزنگاری شده عمومی و خصوصی نگهداری می‌شوند. در واقع، کوین‌ها نمی‌توانند در یک کیف پول فیزیکی ذخیره شوند، زیرا کریپتوکارنسی‌ها وجود فیزیکی ندارند. آدرس کیف پول، مشابه شماره حساب بانکی است. هیچ اشکالی ندارد اگر شما شماره حساب بانکی خودتان را به فرد دیگری بدهید، زیرا دیگران برای انتقال وجه به آن نیاز دارند. در دنیای ارزهای دیجیتال، اگر کسی بخواهد کوین‌هایتان را برایتان ارسال کند، شما می‌توانید به سادگی آدرس کیف پول خود را به او بدهید و کوین‌هایتان را دریافت کنید. مشابه حساب‌های بانکی، هیچ یک از دو آدرس کیف پول، مشابه یکدیگر نیستند. بنابراین، هیچ کس به جز شما نمی‌تواند پول‌هایتان را دریافت کند. همچنین، تعداد آدرس‌های کیف پول شما بدون محدودیت است. به عبارت دیگر، شما می‌توانید هر تعداد آدرس که دلتان بخواهد برای کیف پولتان ایجاد کنید.

به عنوان مثال (در خصوص بیت‌کوین)، این آدرس کیف پولی است که تصور می‌شود متعلق به خالق بیت‌کوین، ساتوشی ناکاموتو است:

۱A1zP1eP5QGefi2DMPTfTL5SLmv7DivfNa

همانطور که مشاهده می‌کنید، این آدرس شامل یک ترکیب پیچیده از اعداد و حروف بزرگ و کوچک است. از آنجایی که اغلب بلاک‌چین‌ها دارای شفافیت هستند، می‌توان به آسانی پی برد که یک کیف پول خاص چه مقدار پول دارد و مالک آن چه تراکنش‌های مالی را در گذشته انجام داده است. با این حال، آدرس یک کیف پول ارز دیجیتال، هویت واقعی صاحب خود را نشان نمی‌دهد.

نکاتی مهم در هنگام استفاده ازکیف پول های ارزدیجیتال

فهم جزئیات فنی کیف پول‌ها در استفاده از آنها بسیار حیاتی نیست؛ بنابراین، ما به این جزئیات نمی‌پردازیم. اما برخی نکات مهم وجود دارند که باید در مورد استفاده از کیف پول‌ها آگاه باشید:

۱٫ در کیف پول‌ها، هنگامی که ارزی را انتقال می‌دهید، کارمزد جابجایی از ارزی که تراکنش را انجام می‌دهید کسر می‌شود، نه از خود ارزی که ارسال می‌کنید. به عنوان مثال، اگر بر روی شبکه BEP-2 تراکنش انجام دهید، کارمزد را باید از ارز BNB پرداخت کنید.

۲٫ در کیف پول‌ها، شما نمی‌توانید شبکه مورد نظر خودتان را انتخاب کنید. هر ارزی همراه با شبکه‌ای که بر روی آن تعریف شده است به صورت جداگانه بر روی کیف پول انتخاب می‌شود.

۳٫ برخی کیف پول‌ها تنها از ارزهای خاصی پشتیبانی می‌کنند و ممکن است ارزهای دیگری را پذیرفته نکنند.

۴٫ برخی از کیف پول‌ها از تتر پشتیبانی نمی‌کنند یا فقط از نسخه‌های خاصی از تتر پشتیبانی می‌کنند.

کیف پول ارزدیجیتال

آدرس کیف پول چیست؟

آدرس والت، مانند یک شناسه یا کد منحصربه‌فرد است که از ترکیب اعداد و حروف تشکیل شده است و برای ارسال و دریافت رمز ارز مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عنوان مثال، آدرس جنسیس بیت کوین، که اولین آدرس استفاده شده برای ارسال ارز BTC است، به صورت زیر است:

bc1qxy2kgdygjrsqtzq2n0yrf2493p83kkfjhx0wlh

یکی از تفاوت‌های بین آدرس، کلید و والت رمز ارز این است که آدرس را هر کسی می‌تواند به سرعت و بدون نیاز به دخالت شخص ثالثی بسازد. این به این معناست که می‌توانید هر تعداد آدرس عمومی که می‌خواهید داشته باشید.

آدرس عمومی والت برای ارسال و دریافت ارز دیجیتال استفاده می‌شود و می‌توانید آن را با دیگران به اشتراک بگذارید. در فضای بلاک‌چین، همه می‌توانند دارایی‌های شما را بر اساس آدرس عمومی دیده و بررسی کنند. اغلب آدرس از کلید عمومی ایجاد می‌شود، اما در برخی موارد از همان کلید عمومی به عنوان آدرس استفاده می‌شود.

چگونه آدرس کیف پولم را پیدا کنم؟

یک نکته مهم درباره آدرس‌ها این است که هر ارز دیجیتال که روی بلاک‌چین مخصوص به خودش معامله می‌شود، آدرس‌های منحصربه‌فرد و مخصوص به خود را دارد و بیشتر از همه، در اندازه و ساختار با یکدیگر متفاوت هستند.

به عنوان مثال، ارزهایی مانند اتریوم و همه توکن‌های ERC20 که روی بلاک‌چین اتریوم فعالیت می‌کنند، آدرس‌شان با ۰x آغاز می‌شود و دارای ۴۲ کاراکتر هستند. اما آدرس‌های روی شبکه بیت‌کوین با اعداد ۱ یا ۳ آغاز می‌شوند. این آدرس‌ها می‌توانند شامل اعداد و حروف کوچک و بزرگ باشند و بین ۳۲ تا ۳۴ کاراکتر طول داشته باشند. در زیر، دو مثال از آدرس‌های روی شبکه بیت‌کوین و اتریوم آورده شده است:

بیت‌کوین: bc1qxy2kgdygjrsqtzq2n0yrf2493p83kkfjhx0wlh

اتریوم: ۰x95222290DD7278Aa3Ddd389Cc1E1d165CC4BAfe5

کیف پول ارزدیجیتال
تفاوت آدرس هر بلاکچین و رمزارز در کیف پول

انواع مختلف کیف پول ارزدیجیتال

در حال حاضر، انواع مختلفی از کیف پول‌های ارز دیجیتال برای استفاده عموم در دسترس هستند. انتخاب کیف پول شما بستگی به نیازهای شخصی شما دارد. در اصل، انواع مختلفی از کیف پول‌ها امکانات متفاوتی را فراهم می‌کنند، از جمله امنیت، راحتی استفاده، یا حتی راحتی بیشتر.

محبوب‌ترین انواع کیف پول‌های ارز دیجیتال عبارتند از:

کیف پول ارز دیجیتال برای کامپیوتر:

کیف پول‌های روی دسکتاپ باید در یک لپ‌تاپ یا کامپیوتر خاص دانلود شوند و تنها از آن دستگاه خاص قابل دسترسی هستند. به طور کلی، این نوع از کیف پول‌ها ترکیب خوبی از امنیت و راحتی را فراهم می‌کنند. با این حال به یاد داشته باشید که اگر یک هکر توانایی کنترل از راه دور دستگاه شما را به دست آورد، می‌توانند به کیف پول شما دسترسی پیدا کنند.

کیف پول ارز دیجیتال برای موبایل:

کیف پول روی موبایل بسیار شبیه به کیف پول روی دسکتاپ است. چون این نوع از کیف پول نیز به طور مستقیم در دستگاه شما دانلود می‌شود. معمولا از طریق دانلود اپلیکیشنی روی موبایل خود به کیف پول کریپتوکارنسی تان دسترسی پیدا می‌کنید. این دسترسی این امکان را به شما می‌دهد تا با اسکن کردن کد QR، کوین‌های خود را در یک فروشگاه خرج کنید.

کیف پول ارز دیجیتال تحت وب:

کیف پول روی وب بهترین سطح از راحتی به هنگام ارسال کوین‌ها به دیگران را در اختیار شما قرار می‌دهد. با این حال، کم‌ترین سطح امنیت متعلق به این کیف پول است. چون معمولا تولیدکننده آن کیف پول، کنترل کاملی روی سیستم دارد. یک نمونه از چنین کیف پولی، ذخیره کردن کوین‌ها در یک صرافی کریپتوکارنسی است. این صرافی، کوین‌های شما را روی سرور مرکزی خود ذخیره می‌کند. اگر این سرور هک شود، هکر می‌تواند به تمام پول‌های شما دسترسی داشته باشد. بهتر است که تنها تعداد کمی از کوین‌های خود را روی کیف پول تحت وب نگه دارید.

کیف پول ارز دیجیتال کاغذی:

کیف پول‌های کاغذی یکی از کم‌ارزش‌ترین کیف پول‌های کریپتو هستند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که کلیدهای عمومی و خصوصی خود را روی یک تکه کاغذ پرینت بگیرید و با این کار به سادگی می‌توانید سطح امنیت پول خود را بالا نگه دارید. چون در این روش، کلیدها به هیچ سروری متصل نیستند. در نتیجه راهی به جز در اختیار داشتن آن کاغذ برای دسترسی به کیف پول، وجود ندارد. زمانی هم که نیاز به انتقال وجه دارید، می‌توانید به سادگی کلیدها را وارد یک نرم‌افزار یا کیف پول تحت وب کنید، یا حتی ساده‌تر از آن، فقط کد QR چاپ شده را اسکن کنید.

کیف پول ارز دیجیتال سخت‌افزاری:

به لحاظ امنیتی، هیچ کیف پولی بهتر از کیف پول سخت‌افزاری نیست. کیف پول سخت‌افزاری یک دستگاه فیزیکی است که تنها هدفش ذخیره‌سازی کلیدهای عمومی و خصوصی تان است. این دستگاه تنها در صورتی که نیاز به انتقال وجه داشته باشید به اینترنت متصل می‌شود. هنگام انتقال، شما باید پین شخصی خود را به طور مستقیم وارد دستگاه کنید. این کار دسترسی هکرها به کلیدهای تان را تقریبا غیرممکن می‌سازد.

کیف پول ارزدیجیتال

جمع بندی

در این متن توضیح دادیم که کیف پول ارز دیجیتال چیست و انواع آن را معرفی کردیم. با توجه به نیازهایتان می‌توانید یکی از انواع کیف پول‌ها را انتخاب کنید، اما به یاد داشته باشید که به صورت دوره‌ای از اطلاعات و دارایی‌های خود نسخه پشتیبان تهیه کنید. همچنین در صورت استفاده از کیف پول‌‌های گرم، از جدیدترین و به‌روزترین نرم‌افزارها استفاده کنید.

0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *