کریپتونامه بایتیکل

حروف الفبا

 

 A

آلت کوین (Altcoin)

بیت کوین اولین رمز ارز در دنیا است و پس از آن ارزهای دیجیتال بسیار زیاد دیگری نیز آمدند که به مابقی رمزارزها به جز بیتکوین ” آلت کوین ” گفته می‌شود. به عبارتی هر ارزی به جز بیتکوین، آلت کوین یا همان آلت است.

ایردراپ (Airdrop)

بسیاری از پروژه های تازه وارد بازار تصمیم میگیرند برای معرفی و تبلیغ خودشان، بخشی کوین یا توکن هایشان را به صورت رایگان بین افرادی که در فعالیت های مدنظر پروژه شرکت میکنند، تقسیم کنند. مثلاً بیشتر ایردرآپ­ ها در ازای انجام برخی تسک ها مانند اشتراک گذاری اخبار، یا دانلود برنامه­‌های خاص پاداش‌هایی را به عنوان سکه یا توکن به افراد ایردراپ میدهند.

الگوریتم (Algorithm)

الگوریتم به مجموعه‌ای از قوانین ریاضی میگویند که عموما توسط کامپیوتر پردازش شده و طی چند مرحله، یک مسئله‌ای را حل می‌کند. در دنیای ارزهای دیجیتال از الگوریتم برای مخفی و یا آشکارسازی داده ها و اطلاعات استفاده می‌شود.

سقف تاریخی (All Time High)

به بالاترین قیمتی که یک دارایی در طول تاریخ حضورش در بازار ثبت کرده است گفته میشود.

کف تاریخی (All Time Low)

به پایین ترین قیمتی که یک دارایی در طول تاریخ حضورش در بازار ثبت کرده است گفته میشود.

رابط برنامه نویسی کاربردی  (Application Programming Interface / API)

به مجموعه ای از اعداد و حروف میگویند که میتوان به شکل عادی یا به صورت QrCode بوده که در دنیای ارزهای دیجیتال به عنوان آدرسی جهت دریافت و ارسال رمزارز مورد استفاده قرار میگیرد.

 اسیک (Application Specific Integrated Circuit / ASIC)

نوع خاصی از دستگاه جهت ماین کردن بیتکوین استفاده میشود که دارای قدرت پردازشی بالایی هم میباشد.

حمله ۵۱ درصدی (Attack 51%)

تایید شدن تراکنش ها در شبکه بلاکچین نیاز به تایید حداقل ۵۰ درصد نودهای آن شبکه دارد. حالا درصورتی که فرد یا گروهی بیشتر از نصف سرعت هش ماینرهای شبکه را در اختیار داشته باشد، می‌توان گفت که حمله ۵۱ درصدی در حال روی دادن است. یعنی آن فرد یا گروه ممکن است بتواند کنترل کل شبکه را در اختیار بگیرد. از اثرات این حمله میتوان به امکان توقف عملیات استخراج، تغییر معاملات و استفاده مجدد از کوین ها اشاره کرد.

B

 خرس (Bear)

به فردی که گفته میشود که نسبت به آینده قیمتی بازار بدبین بوده و معاملات وی در جهت ریزش بازار است.

بازار خرسی (Bear Market)

به دوره و چرخه ای از بازار گفته میشود که بیشتر، خرس ها اختیار بازار را در دست داشته و قیمت ها ریزشی و درحال کاهش میباشند.

تله خرسی (Bear Trap)

به تکنیکی گفته میشود که برخی از افراد (عموما نهنگ ها و افراد بزرگ بازار) با هدف فریب معامله گران عادی بازار، قیمت‌ها را دستکاری میکنند و به صورت غیر واقعی قیمت‌ها کاهشی و ریزشی می‌شود سپس بعضی از معامله گران بازار با این تصور که روند بازار کاهشی شده، اقدام به فروش می‌کنند. پس از آن افرادی که آن تله و این فریب را سوار کرده بودند، خودشان اقدام به خرید ارز با قیمت پایین‌تر می‌کنند.

خودپرداز بیتکوین (Bitcoin ATM)

به دستگاه های خودپرداز بیتکوین گفته میشود که امکان پرداخت قبوض، دریافت وجه نقد دلاری و برخی خدمات دیگر را ارائه میدهد.

بیتکوین (Bitcoin)

اولین و بزرگترین رمزارز دنیا که در سال ۲۰۰۹ توسط فرد یا گروهی ناشناس به اسم ساتوشی ناکاموتو معرفی و ارائه شد.

بلاک (Block)

بلاک درواقع، به مجموعه‌ای از معامله ها گفته می‌شود که در دوره های زمانی مختلف اتفاق می‌افتد و بر روی بلاکچین در قالب یک “بلوک” ذخیره می‌شود.

جست و جوگر بلاک (BlockHeight)

ابزاری آنلاین بوده که به واسطه آن میتوان داده های مختلف روی بلاکچین مانند تراکنش ها، ساعت انجام، مراحل آن و … را مشاهده و پیگیری کرد.

مجوز بیت (Bit License)

مجوزی که توسط وزارت امورخارجه ایالت نیویورک به شرکت های فعال در حوزه ارزهای دیجیتال داده میشود.

بیت (Bits)

هر واحد بیتکوین دارای ۱ میلیون زیر واحد است که به هرکدام یک بیت گفته میشود.

 ربات (Bot)

به معنی ربات است ولی در دنیای ارزهای دیجیتال به ربات هایی گفته میشود که به صورت خودکار، سفارشات خرید و فروش را ثبت میکنند تا قیمت در جای درستی و مثل صرافی های دیگر قرار بگیرد

حباب (Bubble)

به زمانی گفته میشود که قیمت یک دارایی در بازار بالاتر از ارزشش قرار بگیرد که معمولا پس از مدتی نیز قیمت اصلاح میکند و ریزشی میشود.

گاو (Bull)

خرس ها، دقیقا برعکس گاو ها به کسانی گفته میشود که در بازار، نسبت به آینده قیمتی خوشبین هستند و تلاش و معاملات آنها در جهت افزایش قیمت ها میباشد. این افراد تلاش میکنند از صعود مارکت، کسب سود کنند (برعکس خرس ها)

تله گاوی (Bull Trap)

در این تکنیک برخی افراد (عموما نهنگ های بازار) قیمت ها را دستکاری میکنند تا به صورت غیر واقعی بالا برود و افراد دیگر فکر کنند رشد بازار ادامه دار خواهد بود اما پس از مدتی ریزش قیمت ها (برعکس چیزی که عموم افراد فکر میکنند) اتفاق می افتد. در همین حین، افرادی که با دستکاری بازار، قیمت ها را به شکل غیر واقعی بالا نگه داشته اند اقدام به فروش دارایی هایشان در قیمت های بالا میکنند.

بول ران ( یا همان بازار گاوی) (Bull Run)

به دوره و چرخه از بازار گفته میشود که قیمت ها عموما در حال صعود هستند و به اصطلاح، اختیار بازار در دست گاو ها است.

بازار گاوی (Bull Market)

به بازار صعودی گفته میشود که قیمت ها افزایشی هستند

دیواره خرید (Buy Wall)

قسمتی که در صرافی های ارزدیجیتال مبالغ مد نظر خریداران نشان داده شده  که به آن دیوار یا دیواره خرید گفته می‌شود.

 سوزاندن (Burn)

به فرآیندی گفته میشود که تعدادی از یک ارز برای همیشه از بین میروند (به یک آدرس پوچ ارسال میشوند) و از چرخه خارج میشوند. اینکار جهت حفظ ارزش کوین ها و کاهاش تورم آنها در بلندمدت توسط صاحبان پروژه یا حتی برخی افراد دیگر انجام میشود.

C

رمزارز (Cryptocurrency)

به معنی رمزارز بوده که به صورت یک اشتباه مصطلح همه آن را “ارزدیجیتال” هم میگویند اما در اصل به معنی رمزارز میباشد. رمزارز، ارزهای مجازی هستند که به واسطه فناوری های مختلفی مثل بلاکچین، هشگراف و … رمزنگاری شده اند.

پول نقد (Cash)

کش، به معنی پول نقد است. پولی به صورت دلاری (مجازی یا واقعی) آماده خرید دارایی های مختلف است. به قول معروف Cash is King!

تقسیم زنجیره ای (Centralized)

همان فورک بوده و به زمانی میگویند که توسعه دهندگان شبکه بر سر نحوه ایجاد بلوک جدید اختلاف نظر داشته باشند و از یکدیگر جدا شوند.

سرمایه در گردش (Circulating)

به تعداد سکه (ارز) گفته میشود که در بازار در عرضه است و افراد میتوانند آنها را معامله کنند.

مشتری (Client)

به معنی مشتری بوده و در دنیای رمزارزها به کاربر نهایی گفته میشود.

بسته شدن (Close)

در دنیای رمزارزها و ترید، به معنی قیمت بسته شدن یک ارز میباشد.

استخراج ابری (Cloud Mining)

شرکت یا مجموعه ای تعدادی ماینر را خریداری کرده و در فضایی قرار میدهد و افراد میتوانند با پرداخت هزینه ای بخشی از قدرت پردازشی را به خود اختصاص دهند و بدون خرید ماینر و دردسر های نگهداری آن، به جمع ماینر ها بپیوندند.

فضای ذخیره سازی سرد (Cold Storage)

به دسته ای از کیف های پول رمزارزی گفته میشود که به اینترنت دسترسی نداشته و رمزارزها به صورت آفلاین در آن نگهداری میشوند. این نوع کیف پول امن ترین میباشد.

کیف پول سرد (Cold Wallet)

به مجموعه ای از اعداد و حروف میگویند که میتوان به شکل عادی یا به صورت QrCode بوده که در دنیای ارزهای دیجیتال به عنوان آدرسی جهت دریافت و ارسال رمزارز مورد استفاده قرار میگیرد.

تائیدیه (Confirmation)

انجام شدن یک معامله در شبکه بلاکچین نیاز به تائیدیه دارد و صرف اجرای آن به معنی انجام شدن معامله و تکمیل آن نیست بنابراین تایید شدن یک معامله در شبکه بلاکچین به معنی پذیرفته و انجام شدن آن میباشد.

توافق (Consensus)

در شبکه بلاکچین، متمرکز بودن مدیریت و ساختار هیچ معنی ای ندارد بنابراین باید کاربران شبکه به اجماع و توافق برسند که یک بلوک معتبر است. اجماع یا توافق در واقع مکانیزمی است که افراد بر سر چیزی به توافق برسند که این مورد در دنیای بلاکچیم، اعتبار و تایید یک بلوک است. مکانیزم اجماع انواعی دارد که معروف ترین آنها POW  یا همان اثبات کار و POS یا همان اثبات سهام است.

بلاکچین کنسرسیوم ((Consortium Blockchain

بلاکچین کنسرسیوم به صورت نیمه خصوصی با برخی افراد و کاربران خاص و حتی در سازمان های مختلفی کار می کند که  از ویژگی های خاص بلاک چین کنسرسیوم تغییر ناپذیر بودن و شفافیت آن میباشد.

اصلاح (Correction)

بازار های مالی همیشه در حال نوسان هستند و کاهش و افزایش قیمت، از طبیعت این بازار ها است. گاهی مواقع بازار ها به علل مختلف، رشد میکنند و به قیمت های بالایی میرسند که ممکن است به خاطر جو اطراف آن دارایی باشد. در این گونه مواقع عموما مدتی پس از رشد قیمتی، قیمت آن دارایی ریزشی میشود و به اصطلاح وارد فاز ریزشی میشود.

امضای مشترک (Co Signer)

زمانی که بیش از یک نفر یا سازمان، مدیریت و کنترل و امضای دیجیتال یک کیف پول را بر عهده دارند.

رمزنگاری (Crypto Graphy)

رمزنگاری روشی است که با روش رمزگذاری و رمزگشایی، اطلاعات را ایمن کرده و دسترسی سایر افراد را قطع میکند.

متصدی ( حضانتی) (Custodial)

به کیف پول هایی گفته میشود که افراد پیش صرافی ها دارند و از آنجایی که صرافی ها دسترسی به کیف پول کاربران و دارایی های آن دارند، اصلا امن نبوده و پیشنهاد میشود افراد، رمزارزهای خود را داخل کیف پول های خود نگهداری کنند.

ارزدیجیتال بانک مرکزی (Central Bank Digital Currency / CBDC)

نوعی رمزارز میباشد که توسط بانک مرکزی صادر شده و وضعیت قانون‌گذاری آنها به مقررات یا قانون دولت بستگی دارد.

سکه (Coin)

به رمزارزهایی گفته میشود که بلاکچین خاص خود را دارند مثل اتریوم، سولانا، آدا و بی ان بی

وثیقه (Collateral)

در دنیای کریپتو وثیقه به معنی کریپتو و رمزارزی (یا حتی NFT) ای است که کاربران جهت دریافت وام به پروتکل های دیفای یا صرافی ها میدهند و به عنوان ضمانت از آن استفاده میشود.

دفتر کل مرکزی (Central Ledger)

این نوع دفتر کل در اختیار سازمان متمرکزی مثل بانک است که تمام تراکنش‌های مالی را ثبت می‌کند. نمونه این دفتر کل در بلاکچین، دفتر کل توزیع شده (DLT) است، که تمام تراکنش‌ها در آن ثبت می‌شوند. در حقیقت بلاک چین، زیرشاخه‌ای از دفتر کل توزیع شده میباشد.

D

خودت بررسی کن! (DYOR)

مخفف عبارت Do Your Own Research به معنی خودت تحقیق و بررسی کن میباشد که در دنیای کریپتو به عنوان سلب مسئولیت بیان میشود تا افراد صرفا با شنیدن تحلیل ها و نظرات دیگران اقدام به خرید و فروش در بازار نکنند و خودشان نیز حتما تحقیق و بررسی داشته باشند.

دامپ (Dump)

به ریزش ناگهانی، سریع و زیاد قیمت گفته میشود.

خرده تراکنش  (Dust Transactions)

به تراکنش هایی با تعداد زیاد گفته میشود که توسط برخی افراد برای شلوغ کردن شبکه صورت میگیرد.

دوبار خرج کردن (Double Spending)

به زمانی گفته میشود که یک دارایی (رمزارز) دوبار در شبکه خرج شود که این اتفاق عموما زمانی می افتد که شبکه دچار مشکل و باگ شده باشد.

دامیننس (سلطه) (Dominance)

دامیننس هر رمزارز نشان دهنده ارزش بازار هر رمزارز در مقابل کل ارزش کل بازار رمزارزها است (به عبارتی چه میزان از کل بازار و پول موجود در بازار، در آن ارز خاص وجود دارد).

دلفین (Dolphin)

کسی که مقدار زیادی رمزارز دارد (البته هنوز به اندازه نهنگ دارایی ندارد ولی از ماهی ها بیشتر است).

فناوری دفتر کل توزیع شده (DLT)

این فناوری دفتر کل توزیع شده است که پایگاه داده بین چند مکان مختلف به اشتراک گذاشته میشود.

گواهی اثبات سهام وکالتی (DPoS)

نوع مکانیزم اجماع است که کاربران در آن می‌توانند رای دهند تا تولید بلاک‌ها بر بستر بلاک چین به نود خاصی سپرده شود. این کار با هدف افزایش کارایی و محافظت از اکوسیستم پروتکل‌های اجماع بلاک چین صورت میگیرد. جالب است بدانید از نظر عملکردی، بلاک چین‌های گواه اثبات سهام وکالتی در مقایسه با بلاک چین‌های مبتنی بر گواه اثبات کار و گواه اثبات سهام، مقیاس‌پذیرترند و تراکنش‌های بیشتری را در یک ثانیه قادرند پردازش کنند.

شبکه توزیع شده (Distributed Network)

نوعی شبکه است که بدون ان که نهاد و گروه متمرکزی آن را کنترل کنند، اختیار کنترل آن به دست گروهی از نود ها افتاده است که یعنی در واقع به جای این که داده ها به یک منبع وابسته باشند به چند منبع وابسته هستند.

دفتر کل توزیع شده (Distributed Ledger)

دفترهای توزیع شده در حقیقت همان فناوری ای است که توسط بلاک چین مورد استفاده قرار میگیرد. دفترکل توزیع شده مرکزیت و یک کنترل کننده مرکزی نداشته و توسط نهادی متمرکز مدیریت و کنترل نمی‌شود. تمامی اطلاعات موجود داخل یک سرور نگهداری شده و بین تعدادی بسیار بسیار زیادی سیستم توزیع می‌شود.

امضای دیجیتال (Digital Signature)

امضای دیجیتالی درحقیقت یک طرح ریاضی بوده که جهت تایید اسناد دیجیتالی مورد استفاده قرار میگیرد.

ارز مجازی (دیجیتال) (Digital Currency)

ارز دیجیتالی، نوعی ارز بوده که بر خلاف فیات فقط به صورت مجازی وجود داشته و میتوان از ان برای خرید و.. استفاده کرد.

کالای دیجیتال (Digital Commodity)

به کالاهایی گفته میشود که به صورت دیجیتالی و مجازی وجود دارند و دارای ارزش نسبی هستند. بیتکوین و رمزارزهای دیگر هم نوعی کالای دیجیتال حساب میشوند.

سختی (Difficulty)

یعنی ساخت بلاک جدید تا چه حد سخت است. سختی شبکه پارامتری است که بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال برای ثابت نگه داشتن متوسط زمان بین بلاک‌ها با تغییر قدرت هش شبکه، از آن استفاده می‌کنند. در بیتکوین، سختی شبکه به صورت دوره‌ای و بر مبنای توان هش شبکه به کار گرفته شده توسط ماینرها در سرتاسر جهان تنظیم می‌شود.

بمب سختی (Difficulty Bomb)

در مورد اتریوم استفاده میشود. زمانی که مدت زمان برای ایجاد هر بلاک در بلاکچین اتریوم از مدت زمان عادی بیشتر شود که معمولا این اتفاق بعد از ایجاد هر ۱۰۰ هزار بلاک روی میدهد و مدت ایجاد هر بلاک را ۱۰ تا ۲۰ ثانیه افزایش میدهد.

صرافی غیرمتمرکز (DEX / Decentralized Exchange)

نوعی صرافی همتا به همتا که به کاربران اجازه و امکان آن را می‌دهد که ارزهای دیجیتال و سایر دارایی‌ها را بدون دخالت واسطه و بدون وجود نهادی متمرکز، خرید و فروش کنند.

اوراق مشتقه (Derivatives)

اوراق مشتقه عبارت است از یک اوراق بهادار مالی با ارزشی که به یک دارایی اساسی یا گروهی از دارایی‌ها متکی یا ناشی از آنها باشد. رایج‌ترین دارایی‌های اساسی برای اوراق مشتقه، اوراق قرضه، کالاها، ارزها، نرخ بهره و شاخص‌های بازار هستند.

خارج کردن از حالت لیست بودن (Delisting)

به معنی خارج کردن از لیست بودن یک ارز در یک صرافی است که بعد از آن، دیگر آن ارز در آن صرافی قابل معامله نخواهد بود.

رکود (Deflation)

زمانی که سطح کلی قیمتها کاهشی شود تا نرخ تورم منفی شود، به آن رکود گفته می‌شود. رکود در دنیای ارزهای دیجیتال میتواند به معنی سیاست رکودی پولی نظیر بیت کوین که دارای موجودی ثابت کوین‌ها است باشد.

اقتصاد غیر متمرکز (دیفای) (DeFi / Decentralized Finance)

به معنی امور مال غیرمتمرکز است که شامل پلتفرم ها و اپلیکیشن های مختلفی جهت درآمد زایی، وام دهی، سرمایه گذاری و … بر بستر بلاکچین میباشد.

رمزگشایی (Decryption)

به فرآیند تبدیل داده های رمزنگاری شده (Encrypted) به داده های قابل خواندن برای کامپیوتر گفته میشود.

غیرمتمرکز (Decentralized)

غیرمتمرکزسازی به حالتی سیستمی اشاره دارد که به وسیله آن، نودها صورت توزیع شده فعالیت کرده تا به هدفی کلی دست یابند. در بلاک چین، عدم تمرکز یعنی انتقال قدرت از یک نهاد متمرکز به همه افراد و توزیع قدرت بین تعداد بسیار بسیار زیادی سیستم.

جهش گربه مرده (Dead Cat Bounce)

وقتی قیمت ها پس از مدت زمان زیادی رنج زدن و حرکت نکردن، ناگهان حرکتی خاص میکنند.

حمله محروم سازی از سرویس (DDoS)

حمله DDoS یک مورد از حمله های سایبری بوده که زمانی روی میدهد که چندین سیستم (تعداد زیاد) به‌طور هم‌زمان پهنای باند یا منابع سیستم مورد هدف را با بسته‌های زیاد مورد حمله قرار دهند.

ترید (معاملات) روزانه (Day Trading)

به معنی معاملات در تایم فریم های کوتاه مدت بوده که با هدف کسب درآمد صورت میگیرد. تریدر های روزانه استراتژی های مخصوص به خود را دارند و در روز ممکن است چندین معامله را مدیریت کنند.

میانگین هزینه دلار (DCA / Dollar Cost Averaging)

نوعی استراتژی بوده که سرمایه‌گذار به جای سرمایه‌گذاری کل مبلغ خود به صورت یکجا، موجودی خود را در فواصل زمانی منظم به بخش‌هایی با اندازه مساوی تقسیم می‌کند و در بازه های زمانی مختلف خرید و سرمایه گذاری (عموما برای میان و بلند مدت) میکند.

دارک وب ( وب تاریک) (Dark Web)

به بخشی از داده ها و اطلاعات موجود در فضای اینترنت گفته میشود که بخش بیشتر نت را نیز به خود اختصاص داده و به راحتی برای هرکسی قابل دسترسی نیست و بیشتر برای اعمال مجرمانه، هکری و … مورد استفاده قرار میگیرد.

دارک ورس (نیمه تاریک متاورس) (Darkverse)

به بخشی از فضای مخفی متاورس گفته میشود که دقیقا مانند دارک وب، بیشتر برای اعمال مجرمانه مورد استفاده قرار میگیرد.

اپلیکیشن های غیرمتمرکز (dApp)

نوع خاصی از اپلیکیشن بوده که شخص ثالثی روی آن مدیریت نداشته و به صورت غیرمتمرکز و با فناوری هایی مثل بلاکچین اجرا میشود.

سازمان غیرمتمرکز خودگردان (DAO / Decentralized Automated Organization)

سازمانی غیر متمرکز و بدون داشتن سلسله مراتب مدیریتی که نهاد متمرکزی آن را مدیریت نکرده و توسط تمامی اعضای شبکه هدایت میشود.

گراف جهت دار غیرمدور (DAG)

روشی میباشد که برای ساختاربندی داده‌ها که اغلب برای مدل سازی داده‌ها استفاده میشود.

نمودار عمق (Depth Chart)

گرافی است که درخواست‌های خرید و درخواست‌های فروش را براساس سفارشات محدود (Limit) بر روی نمودار نشان میدهد و رسم میکند.

دیلی (روزانه) (Daily)

تایم فریم (بازه زمانی) روزانه که در ترید مورد استفاده قرار میگیرد که در واقع هر کندل نشان دهنده یک بازه ۲۴ ساعته است.

E

اتر (Ether)

دومین رمزارز بزرگ بازار که ارز بومی شبکه اتریوم است که در این شبکه جهت پرداخت کارمزد ها، استیکینگ و … مورد استفاده قرار میگیرد.

اتریوم (Ethereum)

یک بلاکچین مبتنی بر مکانیزم اجماع اثبات سهام (که به تازگی از اثبات کار به اثبات سهام تغییر کرده است) که قابلیت اجرای قراردادهای هوشمند و بستری برای اپلیکیشن های غیرمتمرکز را دارد. اتریوم معروف ترین و بزرگترین بلاکچین قرارداد هوشمند کنونی بازار است.

 صرافی (Exchange)

صرافی های ارزدیجیتال به کاربران این امکان را میدهند که دارایی های فیات خود را به رمزارز تبدیل کرده یا رمزارزهای خود را به انواع دیگر دارایی مثل دلار یا رمزارزهای دیگر تبدیل کنند. همچنین برخی صرافی ها امکان انجام معاملات فیوچرز، آپشن و حتی وام دهی و وام گیری، استیکینگ، خرید و فروش NFT و … را نیز برای مشتریانشان فراهم میکنند.

ماشین مجازی اتریوم (EVM / Ethereum Virtual Machine)

همه نود های شبکه اتریوم برای باقی ماندن در شبکه مستلزم استفاده از EVM هستند. ماشین مجازی اتریوم درواقع سیستمی است که کدهای قرارداد های هوشمند را اجرا و آنها را بررسی میکند.

صندوق قابل معامله در بورس (ETF)

اوراق بهاداری است که مشتمل بر تعدادی از دارایی‌های مختلف مثل سهام، اوراق قرضه و ارزهای دیجیتال بوده اما مانند سهام، قابل معامله است.

 (ERC-20)

استانداردی برای اتریوم بوده که برای توکن‌های اجرایی قراردادهای هوشمند مورد استفاده قرار میگیرد. ERC مخفف Ethereum Request for Comment  و ۲۰ شناسه پیشنهاد است. این یک استاندارد برای ایجاد توکن در بلاک چین اتریوم است.

 (ERC-721)

استاندارد  ERC-721 استاندارد توکن بر روی بلاک چین اتریوم است که ساخت توکن‌های غیر قابل تعویض (NFT) را بر روی بلاک چین اتریوم امکان پذیر میسازد. دقیقا مانند استاندارد توکن ERC-20 که به ایجاد توکن های قابل جایگزین کمک می‌کند، ERC-721 متمرکز بر طراحی دارایی غیر قابل جایگزین است (همان NFT ها که تک و یگانه هستند).

دوره / ایپاک (Epoch)

ایپاک حلقه ای در کل مجموعه داده‌های شبکه است. برخی شبکه ها که از ایپاک استفاده میکنند (مثل کاردانو)، دارای Epoch های زیادی هستند؛ چون این شبکه‌ ها مانند شبکه‌های عصبی تقسیم شده است. هنگام شروع هر دوره، پارامترهای اساسی مدل مجموعه داده‌ها تغییر می‌کند. در نتیجه، الگوریتم یادگیری شبکه در هر ایپاک تغییر خواهد کرد. دوره‌ها در شبکه‌های مختلف متفاوت است؛ کاردانو زمان تایید و پردازش تراکنش‌ها را در ایپاک‌های مختلف انجام میدهد و حدودا هر دوره در شبکه کاردانو، ۵ روز طول می‌کشد. در آغاز هر دوره ایپاک، اسنپ‌شاتی از مقدار آدای های سپرده‌گذاری شده (استیک شده) در انتهای دوره قبلی گرفته میشود و پس از پایان هر دوره، دوره بعدی بلافاصله شروع خواهد شد.

رمزنگاری (Encryption)

علم رمزنگاری علم کریپتوگرافی است و به روشی گفته میشود که به وسیله آن میتوان اطلاعات را به صورت کدی درآورد قابل خواندن توسط سیستم نباشد.

پروپوزال بهبود اتریوم (EIP)

EIP مخففEthereum Improvement Proposal است که یک سند طراحی بوده که اطلاعات را به جامعه اتریوم ارائه میکند یا ویژگی جدیدی را برای اتریوم یا محیط آن توصیف می‌کند. پروپوزال بهبود اتریوم استانداردهای پلتفرم اتریوم نظیر مشخصات فنی پروتکل اصلی، API کلاینت‌ها و استانداردهای قرارداد را وصف میکند.

اتحاد سازمانی اتریوم (EEA)

اتحاد سازمانی اتریوم یا همان (Enterprise Ethereum Alliance)  یک سازمان صنعتی میباشد که هدفش استفاده از فناوری بلاک چین اتریوم به عنوان یک استاندارد باز برای توانمندسازی شرکت‌ها میباشد.

انتشار (Emission)

انتشار یا همان Emission که به آن منحنی انتشار، نرخ انتشار و زمانبندی انتشار نیز هم گفته میشود، سرعت ایجاد و عرضه کوین‌های جدید را نشان میدهد. برای مثال در شبکه بیتکوین، هر۱۰ دقیقه یک بلاک جدید به بلاک چین آن اضافه می‌شود.

F

قابل تعویض (Funjible)

این مفهوم نشان دهنده قابل تعویض بودن رمزارزها است یعنی به عبارتی یک بیتکوین، یک بیتکوین است و با بیتکوین شما و دوستتان فرقی ندارد (برعکس NFT ها که غیرمثلی هستند و مثلی برای آنها وجود ندارد)

قراردادهای آتی (Futures)

توافق استاندارد و قانونی برای خرید یا فروش دارایی ای خاص با قیمت از قبل مشخص شده و در زمان مشخصی در آینده هستند. قراردادهای آتی با قراردادهای رو به جلو، که برای هر معامله قابل شخصی‌سازی میباشند، متفاوت‌اند. این نوع قراردادها عموما برای قیمت نفت، شاخص S&P 500، دلار آمریکا، بیت کوین، گندم و غیره توسط معامله گران مختلف مورد استفاده قرار میگیرند. معمولا پس از اتمام موعد این قراردادها، تاثیر زیادی بر روی بازار و قیمت دارایی دیده میشود. همچنین معامله گران معمولا برای معامله این قراردادها، از لوریج( اهرم ) نیز استفاده می‌کنند.

حجم بازار کاملا رقیق شده (Fully Diluted Market Cap)

یعنی حجم بازار در زمانی است که تمام کوین‌ها یا توکن‌های یک پروژه تولید و عرضه شده باشند. مثلا صرافی Uniswap قصد دارد یک میلیارد توکن UNI را در طی ۴ سال آینده به بازار عرضه کند. اگر قیمت هر توکن را ۳ دلار ثابت در نظر بگیریم، حجم بازار کاملا رقیق شده یا FDV آن برابر با ۳ میلیارد دلار خواهد بود. این یک معیار خوب برای سرمایه گذاران بلندمدت است و به آنها دید وسیع‌تری از میزان قیمت یک رمز ارز خاص می‌دهد.

فیات (Fiat)

به پول رایج و قانونی ای گفته میشود که توسط دولت ها مدیریت و عرضه میشود که میتواند به صورت فیزیکی یا دیجیتالی وجود داشته باشد

فاسِت (Faucet)

معمولا توسط پروژه های نوظهور تعدادی از کوین های تستی شبکه برای تست بخش های مختلف آن به افراد داده میشود که با این کار توجه کاربران را به سمت خود جمع کند.

ارزهای دیجیتال با پشتوانه فیات (Fiat-Pigged Currency)

به رمزارزهایی گفته میشود که بر بستر بلاکچین ایجاد شده اند اما در دنیای واقعی به ازای هر واحد از آن، یک واحد ارز فیات رزرو و در نظر گرفته شده است.

ماهی (Fish)

در بازار به افرادی گفته میشود که مقدار کمی دارایی دارد و بیشتر تحت تاثیر بازیگران بزرگ و نهنگ ها میباشد.

وام فلش (Flash Loan)

نوعی وام در پروتکل های دیفای بوده که نیاز به وثیقه ندارد. در این نوع وام که بسیار فرآیند پیچیده ای دارد، وام گیرنده باید وام را پس بدهد در غیر این صورت کل فرآیند ریورس خواهد شد انگار که از اول وامی گرفته نشده است!

حمله وام فلش (Flash Loan Attack)

نوعی بسیار پیچیده از حمله بر روی پروتکل های دیفای است که توسط هکر ها صورت میگیرد. در این روش با قرض گرفتن پول از یک پروتکل و وام دادن آن در پروتکل دیگر و چرخاندن این پول در چندین پروتکل در نهایت، مهاجم وام اصلی را برمیگرداند و بقیه پول را پیش خود نگه میدارد که در نهایت اینکار آسیب زیادی به پروتکل قربانی شونده میزند.

جابجاشدن (Flippening)

در بازار رمزارزها، ارزهای مختلف بر اساس ارزش بازارشان مرتب میشوند. به جابجاشدن (بالا آمدن و جلو زدن) یک ارز از ارز دیگر Flippening گفته میشود. برای مثال بسیار اعتقاد دارند در آینده اتریوم از بیتکوین جلو زده و آن را فلیپ میکند.

ترس جاماندن (از دست دادن) (FOMO / Fear of Missing Out)

به معنی ترس از دست دادن فرصت سرمایه گذاری است که وقتی قیمت ها ناگهان افزایش پیدا میکنند بسیاری از افراد خیال میکنند آن فرصت را دارند از دست میدهند فلذا شروع به خرید هیجانی و بدون استراتژی درست میکنند.

استیبل کوین های خرد (Fractional Stablecoins)

استیبل کوین‌هایی که شکل جدیدی از کوین های پایدار بوده که به صورت الگوریتمی و با پشتوانه یک وثیقه، ارزش خود را یک دلار ثابت نگه می‌دارند مکانیزم کاری آنها به این گونه است که وقتی قیمت آن کاهش می‌یابد، تولید توکن کم شده و زمانی که ارزش آن افزایش می‌یابد، عرضه افزایش می‌یابد، تا قیمت کمترین نوسان و تغییر را تجربه کند.

فاد (FUD / Fear, Uncertainty, Doubt)

به معنی ترس، عدم اطمینان و شک است. گاهی افراد تلاش میکنند با پخش برخی افراد و ارائه بعضی نظرات به اصلاح بازار و افراد را دچار فاد کنند.

فادستر (FUDster)

به افرادی که فاد (ترس، عدم اطمینان و شک) در بازار ایجاد میکنند گفته میشود.

نود کامل (Full Node)

به نود های گفته میشود که برای اجرای کامل قوانین خود تاریخچه کامل بلاکچین را دانلود میکنند.

G

سود (Gain)

سود

گس (کارمزد) (Gas)

به کارمزدی که شبکه در ازای انجام تراکنش دریافت میکند گفته میشود.

حداقل کارمزد (Gas Limit)

به حداقل کارمزد مورد نیاز شبکه برای انجام تراکنش گفته میشود که در هر بلاکچین نیز متفاوت است.

قیمت کارمزد (Gas Price)

یعنی تا چه قیمتی حاضر به پرداخت کارمزد هستید. هرچه کارمزد بالاتری پرداخت کنید ماینر ها تمایل بیشتری برای تائید تراکنش شما دارند.

بلاک جنسیس (Genesis Block)

اولین بلاکی که استخراج و تایید شده تا بلاکچین شکل بگیرد که به آن بلاک ۱ یا بلاک صفر نیز میگویند.

پلتفرم گیت هاب (Github)

بستری است که برنامه نویسان پروژه های خود را ارائه میکنند.

ارزدیجیتال با پشتوانه طلا (Gold Backed Cryptocurrency)

به ارزهای دیجیتالی گفته میشود که به ازای هر واحد از آن، یک واحد طلا (برای مثال یک گرم) رزرو میشود.

توکن حاکمیتی (Governance Token)

توکنی است که از آن در مدیریت شبکه و پروتکل مثل رای گیری ها و … استفاده میشود (میتواند کاربرد های دیگری هم داشته باشد و محدود به آن نیست)

واحد پردازش گرافیکی (GPU)

به کارت گرافیک گفته میشود که کار پردازش های سه بعدی و… را انجام میدهد. همچنین از انها برای ماین کردن برخی ارزهای خاص نیز میتوان استفاده کرد.

ماین کردن گروهی (Group Minning)

به آن استخرهای استخراج هم گفته میشود. یعنی تعدادی از افراد باهم هزینه های ماین کردن را بپردازند (همان قدرت هش)

جیوه (Gwei)

Wei  کوچکترین واحد اتریوم است و جیوه معادل یک میلیارد wei است. کارمزد تراکنش های شبکه اتریوم را با واحد Gwei  محاسبه میکنند.

H

هک کردن (Hacking)

هک کردن در واقع به استفاده از یک رایانه برای دستکاری رایانه یا سیستم‌های رایانه‌ای دیگر به صورت غیرمجاز، گفته می‌شود. هکرها در دنیای ارزهای دیجیتال همچنین از تکنیک‌های فیشینگ، ویروس‌ها و بدافزارها و بسیاری روش های دیگر نیز استفاده کرده تا به سیستم امنیتی قربانیان نفوذ کنند و کلیدهای خصوصی آنها را به سرقت ببرند.

هاوینگ (نصف شدن پاداش استخراج) (Halving)

هاوینگ یک اتفاق ضد تورمی در بلاک چین به شمار میرود که در آن، پاداش استخراج بلاک‌های تایید شده نصف می‌شود. این کار باعث کاهش میزان عرضه و در نتیجه افزایش قیمت کوین خواهد شد. در بلاکچین بزرگ بیت کوین، هاوینگ در هر ۲۱۰ هزار بلاک (تقریبا ۴ سال یک بار) اتفاق می افتد.

کیف پول سخت افزاری (Hardware Wallet)

امن ترین نوع کیف پول هستند که به صورت آفلاین کلمات خصوصی را در خود ذخیره میکنند به واسطه کابل به کامپیوتر متصل میشوند.

هش (Hash)

به اجرای تابع هش بر روی ورودی‌های با اندازه دلخواه گفته میشود. از هش، به هیچ عنوان نمی‌توان هیچ اطلاعاتی را بدون رمزگذاری بازیابی نمود.

قدرت هش / توان هش / هش ریت (Hash Rate / Hash Power)

واحد اندازه‌گیری مقدار توان محاسباتی استفاده شده توسط یک شبکه برای عمل و اجرا را هش ریت می‌گویند. هش ریت با مقادیر کیلوهش بر ثانیه یا kH/s، مگاهش بر ثانیه یا MH/s، گیگاهش بر ثانیه یا GH/s، تراهش بر ثانیه یا TH/s، پتاهش بر ثانیه یا PH/s و اگزاهش بر ثانیه یا EH/s سنجیده میشود.

کیف پول اچ دی (HD Wallet / Hierarchical Deterministic Wallet)

مکانیزمی که به عبارت بازیابی اصلی اجازه می‌دهد تا هم آدرس‌ها را تغییر دهد و هم آدرس‌های جدید به صورت تصادفی بسازد. در این نوع از کیف پول ها، برای هر تراکنش یک کلید خصوصی جدید نیز ایجاد می‌شود. در یک کیف پول عادی و معمولی، اگر کلید خصوصی گم شود، نمی‌توان آن را از روی کلیدها یا آدرس های قبلی مشتق گرفت و آن را بازیابی کرد و برای همیشه از دسترس خارج میشود؛ اما در کیف پول‌های HD کلمات سید اولیه وجود دارد (معمولا بین ۸ تا ۲۴ کلمه)، که به عنوان کلید مستر یا اصلی در نظر گرفته می‌شود و تمام کلیدهای خصوصی دیگر از روی این کلید ساخته خواهند شد.

ظرفیت مخفی (Hidden Cap)

به حد نامشخصی از مقدار سرمایه‌ای است که تیم توسعه‌دهنده از سرمایه گذاران در ICO دریافت می‌کند گفته میشود.

هودل (هادل) (HODL)

استراتژی خاصی است که سرمایه گذاری، دارایی های خود را فارغ از تغییرات قیمت و تغییرات بازار، برای مدت طولانی نگهداری می‌کند. این اصطلاح اولین بار به دلیل اشتباه تایپی‌ در یکی از انجمن‌های بیت کوین معروف شد اصطلاح درست هولد (Hold) است.

کیف پول میزبانی شده (Hosted Wallet)

نوعی از کیف پول است که کلیدهای خصوصی شما در خودِ کیف پول ذخیره خواهد شد. کیف پول های میزبانی شده بسیار شبیه به اپلیکیشن‌های بانکی است؛ شما می‌توانید همیشه به دارایی‌های خود دسترسی داشته باشید، حتی اگر پسورد، کلمات بازیابی و یا موبایل خود را گم کرده باشید.

فضای ذخیره سازی گرم (آنلاین) (Hot Storage)

به ذخیره‌سازی آنلاین کلیدهای خصوصی گفته می‌شود. تمام کیف پول‌های دسکتاپ، تحت وب، موبایل و افزونه مرورگر از نوع گرم میباشند.

ماژول امنیتی سخت افزار (HSM / Hardware Security Module)

ماژول امنیتی سخت افزار یک دستگاه محاسباتی میباشد که یک یا چند چیپ پردازشگر داشته و برای امن کردن کلیدهای دیجیتالی، رمزگذاری داده‌ها و ایجاد امنیت زیاد برای احراز هویت‌های رمزنگاری شده به کار می‌رود.  HSMها توسط شرکت های بزرگ برای محافظت از اطلاعات تایید شده و تراکنش‌ها استفاده می شود

I

عرضه اولیه جایزه(IBO / Institutional Buyout)

در این فرآیند، برعکس ICO افراد نباید هزینه ای برای دریافت (جایزه گرفتن) رمزارز پرداخت کنند بلکه باید مهارت و دقت خود را به کار بگیرند.

عرضه اولیه کوین (ICO / Initial Coin Offering)

به نوعی پیش فروش و عرضه اولیه گفته میشود که برخی پروژه های کریپتویی قبل از لیست شدن ارز خود در صرافی های مختلف اقدام به فروش آن با قیمت پایین تر به صورت عرضه اولیه برای تعدادی محدودی از افراد میکنند.

تعیین هویت (Identification)

یعنی فردی که میخواد از سرویسی استفاده کند هویتش مشخص باشد و در حال جعل هویت فرد دیگری نباشد.

عرضه اولیه صرافی (IDO /  Initial Dex Offering)

مثل ICO و IBO یکی از روش های جذب سرمایه است که توسط صرافی های غیرمتمرکز استفاده میشود.

سقف سرمایه (IEO / Initial Exchange Offering)

نوعی عرضه اولیه و پیش فروش کردن توکن یا کوین یک پلتفرم است که توسط صرافی های متمرکز (بیشت تحت عنوان لانچ پد ) صورت میگیرد.

تغییر ناپذیر (Immutable)

یکی از ویژگی های شبکه بلاکچین است که باعث میشود پس از ثبت اطلاعات در آن کسی نتواند ان را تغییر دهد و دستکاری کند.

ضرر ناگهانی (Impermanent Loss)

زمانی که قیمت دارایی هایی که به استخر های نقدینگی فرستاده شده اند تغییر کرده و پروتکل به علت بحران نقدینگی با خطر از دست دادن دارایی هایش مواجه شود.

مجوز بی نهایت (Infinite Approval)

مجوزی ارائه شده توسط قرارداد هوشمند است که به واسطه آن شما اجازه دسترسی کامل به رمزارزهای داخل کیف پولتان را به قرارداد هوشمند میدهید.

تورم (inflation)

به شتاب و سرعت افزایش قیمت ها و کاهش ارزش پول تورم گفته میشود.

اینستاماین (Instamine)

حالتی است که درصد زیادی از کوین های قابل استخراج یک شبکه در مدت کوتاهی پس از عرضه و معرفی استخراج شوند.

واسطه (Intermediary / Middleman)

به نهاد، سازمان یا شخصی گفته میشود که به عنوان واسطه قرار میگیرد یا توافق صورت گیرد.

تعامل پذیری (Interoperability)

یک ویژگی مهم که بر تعامل پذیری بلاکچین های مختلف با یکدیگر و رد و بدل کردن دیتا تاکید دارد.

سرمایه گذاری (Invest)

قرار دادن پول در یک طرح مالی، دارایی یا … به امید افزایش ارزش آن.

اینترنت اشیاء (IoT / Internet Of Things)

فناوری‌ای است که با استفاده از آن می‌توان دستگاه‌ها، تجهیزات و اشیا را با اتصال به شبکه اینترنت و توسط اپلیکیشن‌های موجود در گوشی و تبلت‎ها کنترل کرد.

من به شما بدهکارم (IOU / I Owe You)

سندی غیر رسمی که نشان دهنده بدهی طرفی به طرف دیگر است.

عرضه اولیه سهام (IPO / Initial Public Offering)

زمانی که یک شرکت خصوصی سهام خودش را برای اولین بار بین مردم توزیع میکند.

معامله مارجین ایزوله (Isolated Margin)

حالتی از معاملات فیوچرز است که در آن صرفا مقدار دارایی ای که وارد معامله شده است درگیر خواهد بود و درصورت رسیدن قیمت به حد لیکویید شدن، تنها همان مقدار تحت تاثیر قرار میگیرد برعکس حالت کراس که کل موجودی قسمت فیوچرز صرافی را درگیر میکند و درصورت نزدیک شدن قیمت به حد لیکوییدی، به صورت خودکار در حالت کراس مقدار مارجین معامله بیشتر میشود تا جایی که دیگر دارایی موجود نباشد.

صدور مجوز / رمزارز جدید (Issuance)

به فرآیند تولید رمزارز جدید توسط سازندگان براساس پارامتر های مختلف گفته میشود.

عرضه اولیه توکن (ITO / Initial Token Offering)

تقریبا مثل ICO و نوعی عرضه اولیه است اما تمرکز آن بر عرضه توکن با کاربرد واقعی در اکوسیستم کریپتویی و پروتکل های مختلف است.

J

جِیگر (Jager)

کوچک ترین واحد ارز BNB  است. هر ۱۰۰ میلیون عدد جیگر معادل یک واحد BNB میباشد.

جاوا (Java)

یک زبان برنامه نویسی است که در بسیاری از اپلیکیشن ها مورد استفاده قرار میگیرد.

انجمن بلاکچین ژاپن (JBA / Japan Blockchain Association)

یک انجمن علمی در ژاپن که تمرکز آن بر روی فناوری بلاکچین و توسعه آن است.

جومو (JOMO / Joy Of Missing Out)

دقیقا بر عکس فومو که ترس از دست دادن فرصت ها است، این اصطلاح بیشتر توسط منتقدین بازار استفاده میشود مخصوصا در زمانی که قیمت ها در کاهش هستند و یا کلاه برداری در حال روی دادن است. این افراد از درگیر نبودن با نوسانات بازار احساس رضایت و خرسندی میکنند.

K

مشتری ات را بشناس / احراز هویت مشتری (KYC / Know Your Customer)

فرآیندی است که طی آن اطلاعات هویتی افراد دریافت میشود تا به عنوان یک شخص حقیقی استفاده کننده از آن خدمات (صرافی یا …)شناخته شوندو بسیاری از شرکت ها و صرافی ها با توجه به قوانین خاصشان مجبور به داشتن شروط KYC برای مشتریانشان هستند.

L

لامبورگینی (Lambo)

نام تجاری یک شرکت خودسازی است و در دنیای ارزهای دیجیتال به این معنی است که آنقدر قیمت این ارزها رشد خواهند کرد که میتوان با آن یک لامبورگینی گران قیمت خرید.

لایه صفر (Layer 0 (zero))

هر چیزی را که اساس و پایه یک اکوسیستم مبتنی بر بلاک چین را شکل دهد، لایه صفر یا لایه بنیادی شناخته می‌شود.

بلاکچین لایه اول (Layer 1 Blockchain)

راهکاری برای بهتر شدن و افزایش مقیاس‌پذیری لایه اصلی یک شبکه بلاک چین است که یکی از روش‌های شناخته شده، تغییر الگوریتم اجماع در شبکه بلاک چین میباشد.

دفتر کل (Ledger)

تمامی اطلاعات ذخیره شده در شبکه بلاکچین، در محلی به نام دفتر کل یا لجر آن شبکه ذخیره میشود.

اهرم (معاملاتی) (Leverage)

ابزاری در ترید است که معامله گر میتواند سرمایه خود را چند برابر کند یا سود بیشتری کسب کند. استفاده از اهرم معاملاتی باعث افزایش سود و زیان میشود.

نقدینگی (Liquidity)

ظرفیت یک رمزارز برای خرید و فروش آن، بدون این که حجم معامله بر قیمت آن تاثیر بگذارد.

استخر نقدینگی (Liquidity Pool)

قرارداد هوشمندی است که توکن‌ها یا رمز ارزها در آن برای تامین نقدینگی صرافی‌های غیرمتمرکز ذخیره میشوند.

تامین کننده نقدینگی (Liquidity  Provider)

افرادی که دارایی های خود را به داخل یک استخر نقدینگی میفرستند تا نقدینگی لازم را تامین کنند و در ازای آن درصدی از کارمزد تراکنش ها را دریافت میکنند.

توکن تامین کننده نقدینگی (Liquidity Provider Token / LP Token)

وقتی فردی دارایی هایش را به یک استخر نقدینگی میفرستد در ازای آن LP TOKEN دریافت میکند که نشان دهنده و سندی است که او تامین نقدینگی کرده است.

لیست شدن (اضافه شدن) (Listing)

به اضافه شدن یک دارایی و رمزارز جدید به فهرست ارزهای قابل معامله در یک صرافی گفته میشود.

لایت کوین (Litecoin)

یکی از شبکه های بلاکچینی قدیمی بازار که در سال ۲۰۱۱ معرفی شد.

زنده بودن (Liveness)

این ویژگی برای شبکه های بلاکچینی به کار میرود که نهاد خاصی بر آن مدیریت و کنترل ندارد و شبکه به فعالیت و زنده بودن خود ادامه میدهد.

قرارداد آتی خرید (Long)

نوعی قرارداد آتی در معاملات فیوچرز است که درآن معامله گر انتظار دارد قیمت افزایش پیدا کند.

M

چند امضایی (Multi Sig)

نوعی از قراردادی های هوشمند و ولت ها که برای تایید نیاز به چند امضا و تایید دارند.

موون / ماه (Moon)

حالتی که در آن قیمت ارزدیحیتال به شدت در حال افزایش است به صورت کنایی گفته میشود.

پول شویی (Money Laundering)

روشی که در آن پول هایی که از روش های غیر قانونی به شدت آمده است را به شکلی نشان میدهند که انگار از راه های قانونی حاصل شده اند.

سیاست های پولی (Monetary Policy)

یعنی یک نهاد چه سیاست هایی برای عرضه و کنترل و مدیریت پول دارد.

کیف پول موبایلی (Mobile Wallet)

همانطور که از نامش پیداست به کیف پول هایی که گفته میشود که روی تلفن های همراه نصب میشوند و جزو گروه کیف پول های گرم نیز قرار میگیرند زیرا برای کار کردن نیاز به اتصال به اینترنت دارند.

عبارت های یادآور (Mnemonic Phrase)

لیستی ۱۲ یا ۲۴ تایی از کلماتی است که ولت ارائه میدهد و باید آن ها را در جایی امن نگه داشت. تنها راه دسترسی به کیف پول افراد از طریق پیدا کردن و دسترسی به همین کلمات است.

سرویس ترکیبی (Mixing Service)

سرویسی برای حفظ حریم خصوصی افراد است که در آن تراکنش ها به گونه ای ترکیب و چرخانده میشوند تا منبع اصلی و کیف پول های اصلی انتقال دهنده آن مخفی بمانند.

مینت / تولید (Mint)

در اکوسیستم ارزهای دیجیتال، به معنای تایید تراکنش‌هایی است که باید به بلاک‌های جدید یک شبکه بلاکچینی اضافه شود. مینت در شبکه‌هایی که از الگوریتم گواه اثبات سهام (PoS) استفاده می‌کنند، به کار برده میشود. معادل همین واژه در الگوریتم‌های گواه اثبات کار (PoW) ماینینگ است. امروزه واژه مینت کردن یا تولید کردن در اکوسیستم‌های مختلف کریپتو مانند دیفای، NFT  و غیره نیز به کار برده میشود.

ریزماهی (Minnow)

به فردی میگویند که مقدار بسیاری کمی رمزارز دارد.

ریگ ماینینگ (Mining Rig)

به رایانه ای گفته میشود که برای ماینینگ استفاده میشود.

پاداش ماینینگ (Mining Reward)

به پاداشی گفته میشود که شبکه بلاکچینی در ازای قراردادن قدرت پردازشی در اخیتارش به ماینر ها جایزه میدهد.

استخر ماینینگ (Mining Pool)

بستری است که چند ماینر قدرت پردازشی خود را باهم جمع میکنند و به ماین کردن میپردازند.

مزرعه ماینینگ (Mining Farm)

از آنجایی که استخراج بیتکوین به علت مصرف بالای برق یک نفره صرفه اقتصادی ندارد ممکن است چند نفر باهم ماینر هایی را خرید کنند و به ماین کردن بیتکوین بپردازند. به فضایی که این مجموعه ماینر ها قرار میگیرد مزرعه ماینینگ میگویند ( که ممکن است فقط یک نفر صاحب آن باشد).

سختی ماینینگ (Mining Difficulty)

سختی ماینینگ یعنی که برای استخراج، نیاز به چه مقدار قدرت پردازشی برای تایید تراکنش ها است. اکنون در بین تمام رمز ارزهای قابل استخراج، رمزارز بیت کوین بیشترین سختی استخراج را دارا است.

قرارداد ماینینگ (Mining Contract)

به فرایندی گفته میشود در آن افراد بدون نیاز به سرمایه زیاد یا تجهیزات قوی قادرند در فرایند ماینینگ شرکت کنند. کاربران می‌توانند ظرفیت ماینینگ را به صورت آنلاین اجاره کرده یا تصمیم بگیرند در آن سرمایه‌گذاری کنند.

ماینینگ (Mining)

به فرآیندی گفته میشود که بلاک های جدید استخراج شده و به شبکه افزوده میشوند. ماینینگ توسط ماینر ها و با قدرت بالای پردازشی و محاسبات ریاضی دشوار صورت میگیرد.

ماینر  (Miner)

ماینر هم نام دستگاه استخراج کننده ارزهای دیجیتال است و هم به افرادی گفته میشود که صاحب این دستگاه ها هستند و پاداش استخراج بلوک های جدید را دریافت میکنند.

قابل ماین (Mineable)

به ارز های دیجیتالی گفته میشود که قابلیت ماین شدن دارند مثل بیتکوین.

میکروبیتکوین (MicroBitcoin)

به یک میلیونیوم بیتکوین گفته میشود.

متامسک (Metamask)

یکی از معروف ترین کیف پول های ارزهای دیجیتال است.

فراداده (Metadata)

فراداده به دیتا هایی و داده هایی گفته میشود که داده های دیگر را درون خود دارند.

استخراج ترکیبی (Merged Mining)

یعنی استخراج همزمان چند رمزارز.

ممپول (Mempool)

جایی است که تراکنش های تایید نشده بیتکوین قرار دارند و در انتظار تایید شدن هستند.

حداکثر موجودی (Max Supply)

تعداد کل موجودی از یک ارز است که قرار است در کل وجود داشته باشد. مثلا این مورد برای بیتکوین ۲۱ میلیون واحد است.

ممپول (Mempool)

جایی است که تراکنش های تایید نشده بیتکوین قرار دارند و در انتظار تایید شدن هستند.

بازارساز (Market Maker )

به طوری کلی به افرادی که سفارشات خرید و فروش را در بازار ثبت میکنند گفته میشود اما گاها به معنی نهنگ های بازار و افراد بزرگ بازار که جهت قیمت را تغییر میدهد نیز مارکت میکر گفته میشود.

مارکت کپ / ارزش بازار (Market Cap)

ارزش بازار. به ارزش کلی یک دارایی گفته میشود که با ضرب تعداد آن دارایی در قیمتش به دست می آید.

مارکت (Market)

به معنی بازار است و جایی که در آن عمل خرید و فروش صورت بگیرد که میتواند آنلاین یا حضوری یا … باشد.

مومنتوم (Momentum)

به معنی قدرت روند است و میزان قدرت یک روند صعودی یا نزولی را با عبارت مومنتوم بیان میکنند.

بدافزار (Malware)

کد های مخربی هستند که طراحی شدند تا به سیستم ها آسیب بزنند.

میننت، شبکه اصلی (Mainnet)

بلاکچینی است که شبکه اصلی خود را دارد و کوین بومی آن بجای لانچ بر روی شبکه های دیگر مثل اتریوم، روی همان شبکه لانچ و اجرا میشوند.

مارکت (Mainnet Swap)

زمانی که یک کوین از یک پلتفرم سومی مانند اتریوم به یک توکن زنجیره‌ای بومی در شبکه اصلی خود مهاجرت کند.

مارکت (Market)

به معنی بازار است و جایی که در آن عمل خرید و فروش صورت بگیرد که میتواند آنلاین یا حضوری یا … باشد.

N

نتورک، شبکه (Network)

دو یا چند کامپیوتر که به یکدیگر متصل شده اند و دیتا های مختلفی باهم رد و بدل میکنند.

نوب / تازه وارد (Newb / Noob)

به افراد تازه وارد و کم تجربه گفته میشود.

نو کوینر بی رمزارز (No-Coiner)

به فردی گفته میشود که هیچ ارزدیجیتالی ندارد.

غیرحضانتی (Non-Custodial)

به خدماتی گفته میشود که دارایی افراد در آن توسط یک نهاد یا شخص ثالث نگهداری نشود.

توکن غیرمثلی / ان اف تی (NFT / Non Fungible Token)

توکن غیر مثلی به توکن هایی گفته میشود که هر عدد آنها با یکدیگر متفاوت است و فقط یک عدد از آنها وجود دارد. ان اف تی ها میتوانند به صورت عکس، فایل صوتی، نوشته یا… باشند.

نانس (Nonce)

مخفف Number Used Once است و به معنی عددی است که در بلاکچین تنها یکبار استفاده میشود.

غیرقابل ماین (Non-Mineable)

برخی ارزهای از مکانیزم اثبات کار استفاده میکنند و قابلیت ماین شدن دارند. اما برخی ارزها با مکانیزم های متفاوتی که دارند قابلیت استخراج شدن (ماین شدن) را ندارند.

نامینیتور ها / انتخاب کنندگان (Nominators)

نامینیتورها کسانی هستند که بیشترین تعداد کوین یک شبکه را سپرده گذاری یا استیک کرده اند. انتخاب کنندگان از طریق انتخاب تاییدکنندگان یا  Validatorها در شبکه فعالیت کرده و امنیت شبکه را تامین می‌کنند.

O

اشباع فروش (بیش فروش) (Oversold)

وقتی یک دارایی بدون دلیل خاصی، به مقدار زیادی فروخته شود و قیمتش ریزش کند.

اشباع خرید (بیش خرید) (Overbought)

وقتی یک دارایی بدون دلیل خاصی بیش از حد خرید شود و قیمت آن بیش از حد رشد زیادی بکند.

معامله خارج از بازار (OTC / Over The Counter)

به معاملاتی گفته میشود که خارج از دفتر سفارش یک صرافی و به صورت همتا به همتا شود. معمولا معاملات سنگین در بازار ارزهای دیجیتال در این بازار انجام میشود.

اورفن (Orphan)

بلاک معتبری بر بستر بلاک چین است که بخشی از زنجیره اصلی نمیباشد. این نوع بلاک‌ها زمانی ایجاد میشوند که دو ماینر همزمان بلاک‌ها را تولید کرده یا هکری درصدد معکوس کردن تراکنش‌ها باشد. بلاک جدا شده نیز نام دیگر اورفن است.

دفتر سفارش (Order Book)

محلی که سفارش های درج شده توسط تریدر ها نمایش داده میشود.

دستکاری اوراکل (Oracle Manipulation)

دستکاری اوراکل وقتی اتفاق می افتد که هکری تلاش کند تا قرارداد هوشمند را هک کند.

بازار آپشن (Options Market)

بازار عمومی برای انجام معاملات آپشن است.

آپشن (Option)

آپشن قراردادی میباشد که به خریدار امکان خرید یا فروش دارایی یا ابزار مورد نظر را با قیمت مشخص شده می‌دهد (اما خریدار یا فروشنده مجبور به انجام آن نیست). معاملات آپشن در دو دسته آپشن‌های آمریکایی و اروپایی هستند. تفاوت آنها در آن است که در نوع اول قبل از منقضی شدن می‌توان از این آپشن‌ها استفاده کرد، اما در نوع دوم فقط در تاریخ منقضی شدن قرارداد می‌توان آپشن‌ها را استفاده کرد.

قیمت باز / بسته شدن (Open / Close)

Open  یعنی قیمت اولین معامله یک دارایی در یک بازه زمانی خاص و Close  یعنی قیمت آخرین معامله آن دارایی در همان بازه زمانی خاص.

متن باز (Open Source)

برخی برنامه ها به صورت متن باز هستند یعنی افراد دیگر میتوانند کد های سازنده برنامه را ببینند و حتی آن را ویرایش کنند.

فضای ذخیره سازی آنلاین (Online Storage)

در دنیای ارز های دیجیتال به فضایی گفته میشود که ارزهای دیجیتال به صورت آنلاین در آن ذخیره میشوند. اما به طور کلی هر فضایی که به صورت آنلاین در اختیار افراد قرار بگیرد تا داده های خود را در آن ذخیره کنند (مانند فضاهای ابری)، فضای ذخیره سازی انلاین حساب میشود.

ارز داخل لجر (On-Ledger Currency)

به ارز دیجیتالی گفته میشود که در لجر بلاکچین ایجاد شده است و در لجر بلاکچین مورد استفاده قرار میگیرد مانند بیتکوین.

آنچین (On-Chain)

تراکنشی که درون زنجیره یک بلاکچین ذخیره میشود. / منظور از دیتای آنچین، اطلاعاتی است که از روی شبکه بلاکچین میتوان دریافت کرد. مانند میزان بیتکوین های نگه داری شده توسط نهنگها، میزان جابجایی به صرافی ها و …

حساب برون مرزی (Offshore Account)

حساب کاربری ای است که در کشوری متفاوت از از کشور دارنده حساب ایجاد شده است.

فضای ذخیره سازی آفلاین (Offline Storage)

در دنیای ارزهای دیجیتال به فضایی گفته میشود که ارزهای دیجیتال به صورت آفلاین در آن ذخیره میشود. اما به طور کلی هر فضای ذخیره سازی ای که به صورت آفلاین کار کند و اطلاعات را آنلاین ذخیره نکند فضای ذخیره سازی آفلاین حساب میشود.

ارز خارج از لجر (Off-Ledger Currency)

ارز دیجیتالی است که خارج از لجر بلاک چین مشخص شده ساخته شده اما برای آن شبکه مورد پذیرش میباشد از آن استفاده میشود.

آفچین / برون شبکه (Off-Chain)

تراکنشی که خارج از شبکه بلاکچین ثبت شده است و بعدا وارد شبکه میشود.

سفارشی که سفارش دیگر را لغو میکند (OCO)

سفارش که دو سفارش برای خرید یا فروش یک ارز دیجیتال به طور همزمان انجام شده است. با توجه به قوانین موجود، پذیرش یکی از سفارشات باعث لغو سفارش دیگر خواهد شد.

P

طرح پامپ و دامپ (P&D / Pump and Dump Scheme)

یک نوع روش کلاه برداری است که در آن، با ترغیب افراد برای خرید زیاد یک ارز دیجیتال باعث افزایش قیمت کاملا هیجانی آن شده و درصد بسیاری زیادی از افراد با خرید در سقف و پس از تخلیه کلاه برداران دچار زیان های بسیار بسیار بالایی میشوند.

بلاکچین عمومی (Public Blockchain)

در بلاکچین عمومی هر کسی اجازه فعالیت در شبکه را دارد. بلاکچین عمومی هیچ محدودیتی برای هیچ کس نداشته و هر کسی که اتصال اینترنت داشته باشد، می‌تواند به این نوع شبکه‌ها دسترسی داشته باشد و شروع به تایید و ارسال تراکنش‌ها کند. مثل بلاکچین بیتکوین.

آدرس عمومی (Public Address)

آدرس عمومی همان نسخه هش شده کلید عمومی میباشد هر کلید عمومی در واقع ۲۵۶ بیت و آدرس عمومی ۱۶۰ بیت دارد. کلید عمومی برای مطمئن شدن از این که شما مالک آدرس خودتان میباشید به کار می‌رود. برای دریافت ارزدیجیتال شما باید آدرس عمومی را برای ارسال کننده بفرستید.

پروتکل (Protocol)

پروتکل‌ها دسته ای و گروهی از قوانینی میباشند که به داده‌ها اجازه می‌دهند تا بین کامپیوترها به اشتراک گذاشته شوند. در بلاک چین‌ها، این پروتکل‌ها هستند که ساختار شبکه را مشخص می‌کنند. مثلا پروتکل بیت کوین اثبات کرده که پول دیجیتالی می‌تواند در فضای اینترنت به صورت ایمن رد و بدل شود.

گواهی اثبات زمانی مکانی (Proof of Spacetime / PoSt)

بسیار شبیه به گواه اثبات ظرفیت (PoC) بوده و برخی مواقع با گواه اثبات فضا (Proof of Space) یا گواه اثبات ذخیره سازی (Proof of Storage) نیز بیان میشود. الگوریتم PoSt به مشارکت‌کنندگان شبکه اجازه می‌دهد که ثابت کنند که یک فضای ذخیره‌سازی را در طی یک بازه زمانی مشخص در اختیار شبکه قرار داده اند.

گواهی اثبات تکثیر (Proof of Replication / PoRep)

در این الگوریتم اثبات‌کننده از ادعای قابل تایید عمومی خود دفاع میکند. ادعای او منابع منحصر به فرد برای ذخیره یک یا چند نسخه قابل بازیابی از یک فایل میباشد. برای مثال، این مکانیزم در شبکه فایل کوین استفاده میشود.

اورفن (Proof of Developer / PoD)

پروسه‌ای بوده که به دنبال متصل کردن یک پروژه بلاک چینی با توسعه دهنده واقعی آن میباشد.

وب اپلیکیشن پیشرو (PWA / Progressive Web Application)

وب اپلیکیشن‌ پیشرو نسل جدیدی از توسعه نرم افزار میباشد، که با ترکیب صفحات وب معمولی (یا سایت‌ها) و اپلیکیشن‌های موبایل ساخته میشود.

 فروش خصوصی (Private Sale)

یک روش برای جذب سرمایه توسط پروژه های مختلف است که شباهت زیادی به ICO دارد و تعداد محدودی از افراد قادر به خرید و شرکت در این طرح خواهند بود.

کلید شخصی / کلید خصوصی (Private Key / Secret Key)

کلید خصوصی به دسته ای از اعداد و حروف میگویند که زمان ساخت آدرس کیف پول تولید میشود و مانند رمز عبور یا کد دسترسی عمل می‌کنند. کلید خصوصی در واقع نوعی رمزنگاری میباشد که به کاربران اجازه دسترسی به رمز ارزهایشان را می‌دهد. بنابراین اگر فردی به کلید خصوصی شما دسترسی پیدا کند، می‌تواند دارایی‌هایتان را منتقل کند.

بلاکچین خصوصی (Private Blockchain)

گونه ای از شبکه بلاکچین میباشد که تنها یک سازمان واحد، اختیار شبکه را به عهده دارد. بلاکچین خصوصی عموما جهت استفاده در شبکه داخلی یک شرکت یا تشکیلاتی خاص ارائه میشوند.

تاثیر قیمت (Price Impact)

اصطلاحی است که برای صرافی های غیر متمرکز استفاده میشود زیرا آنها از استخر های نقدینگی استفاده میکنند و درصورتی انجام معامله ای سنگین به شدت روی دارایی های صرافی تاثیر گذار خواهد بود.

پرایس اکشن / رفتار قیمت (Price Action)

این عبارت در تحلیل تکنیکال مورد بیان قرار میگیرد. پرایس اکشن به نوسانات قیمت روی نمودار گفته می‌شود. معامله گران برای پیش بینی آینده از پرایس اکشن و آنالیز نمودار به منظور جستجوی اشکال، روندها و الگوها در ساختار بازار استفاده می‌کنند.

پیش فروش (Pre-Sale)

برخی از پروژه ها تصمیم میگیرند پیش از عرضه توکنشان در صرافی های مختلف اقدام به جذب سرمایه از طریق پیش فروش کنند که در این حالت ارزخود را با قیمتی پایین تر و به تعدادی محدود به افرادی خاص که اعلام علاقه مندی کنند به فروش میرسانند.

پیش استخراج (Pre-Mine)

زمانی که بخشی از موجودی اولیه کوین یا کل آن، پیش از عرضه عمومی ( در مارکت ) یا همزمان با آن، تولید شود.

مکانیزم اثبات کار (Proof of Work)

معروف ترین مکانیزم اجماع بلاک چین، که شامل حل کردن مسائل سخت محاسباتی برای تایید تراکنش‌ها و ایجاد بلاک‌های جدید توسط نود یا گروهی از نودها میباشد. گواه اثبات کار بیت‌کوین تعیین می‌کند کدام نودها حق تایید بلاک روی شبکه بیت‌کوین را دارند. 

پست ماین (Pos-Mine)

گاهی ممکن است توسعه‌دهندگان در حین عرضه رمز ارزها به بازار و پیش از استخراج عمومی، کوین‌های جددی بسازند. این کار به تیم توسعه‌دهنده این فرصت را میدهد که جدید خارج از فضای رقابتی را تولید کند. مثلا بیت کوین گلد (BTG) بین تاریخ عرضه و تاریخ شروع ماینینگ، ۱۰۰ هزار کوین BTG تولید کرد.

گواهی اثبات سهام (Proof of Stake)

اثبات سهام نوعی مکانیزم اجماع است که یک نود، می‌تواند بر اساس میزان دارایی استیک کرده (قفل کرده در شبکه) خود بلاک‌ها را تولید کند یا تراکنش‌ها را تایید کند. یعنی که نود هر چقدر کوین بیشتری استیک کند (در شبکه قفل کند) ، قدرت تولید بلاک و تایید تراکنش او در شبکه بیشتر خواهد شد. گواه اثبات سهام نسبت به گواه اثبات کار (PoW) انرژی خیلی کمتری مصرف کرده و ریسک کمتری دارد.

پست ماین (Pos-Mine)

گاهی ممکن است توسعه‌دهندگان در حین عرضه رمز ارزها به بازار و پیش از استخراج عمومی، کوین‌های جددی بسازند. این کار به تیم توسعه‌دهنده این فرصت را میدهد که جدید خارج از فضای رقابتی را تولید کند. مثلا بیت کوین گلد (BTG) بین تاریخ عرضه و تاریخ شروع ماینینگ، ۱۰۰ هزار کوین BTG تولید کرد.

پورتفولیو / سبد سهام (Portfolio)

به سبدی از دارایی های فرد گفته میشود.

کلاه برداری پانزی (Ponzi Scheme)

یک روش کلاهبرداری در سرمایه گذاری میباشد که در آن سود بسیار زیاد و ریسک بسیار کم وعده داده میشود. در این نوع طرح‌ها، سودها از طریق پول‌های سرمایه گذاران جدید تامین شده و به سرمایه گذاران قدیمی داده می‌شود. در پروژه های پانزی تمام تمرکز بر روی جذب مشتری های جدید است؛ زیرا برای پرداخت سود به مشتریان، آنها نیازمند مشتریان جدید میباشند. زمانی که جذب سرمایه‌گذار جدید دشوار شد و یا درخواست مشتریان فعلی برای برداشت پول‌هایشان زیاد شد، شرکت‌های پانزی از هم می‌پاشند و سرمایه مردم را هم ……… .

گواهی اثبات سوزاندن (Proof of Burn)

این الگوریتم به ماینرها اجازه می‌دهد تا رمز ارزهای خود را بسوزانند ( از گردش خارج کنند) ، تا بتوانند در ازای ارزهای سوزانده خود، بلاک جدید تولید کنند.

گواهی اثبات سوزاندن (Proof of Authority)

مکانیزم اجماعی مبتنی بر اعتبار است است. این الگوریتم ارزش اشخاص را افزایش می‌دهد؛ بدین معنی که تاییدکنندگان بلاک‌ها کوین‌های خود را سپرده‌گذاری یا استیک نمی‌کنند؛ بلکه از اعتبار خود برای تایید تراکنش‌ها استفاده می‌کنند. در این مکانیزم اجماع از ولیدیتورهای محدودی تشکیل شده و مقیاس‌پذیری بسیار بالایی را دارا است.

گواهی اثبات سوزاندن (P2P)

مبادلات همتا به همتا یا همان P2P زمانی صورت میگیرد که دو نفر برای خرید یا فروش ارز دیجیتال مستقیماً با یکدیگر در تعامل قرار بگیرند. در این نوع مبادله، خریداران و فروشندگان در یک وب سایت (که به عنوان صرافی P2P یا بازار یا … شناخته می‌شود. فرآیند خرید به این شکل است که بعد از توافق خریدار و فروشنده بر سر قیمتی خاص، معامله صورت میگیرد.

جفت ارز معاملاتی (Pair)

در دنیای ارزهای دیجیتال، جفت ارز دیجیتال دارایی هایی هستند می‌توانند در یک صرافی با یکدیگر مورد مبادله و معامله قرار بگیرند. برای مثال BTC/USDT یعنی که شما می‌توانید بیت کوین را با تتر و بالعکس معامله کنید.

کیف پول کاغذی (Paper Wallet)

کیف پول کاغذی در واقع روش و مکانیزمی برای ذخیره سازی رمزارزها به صورت آفلاین است. این والت‌ها نیز مثل کیف پول‌های سخت افزاری، به عنوان ولت سرد شناسایی میشوند. کیف پول کاغذی در واقع روی یک کاغذ پرینت شده و شامل کلید خصوصی، کلید عمومی و کدهای QR میباشد که برای ارسال تراکنش‌ها مورد استفاده قرار میگیرد. چون این والت‌ها آنلاین نیستند (بر خلاف کیف پول های گرم) امن تر هستند؛ اما در حالت گم شدن، پاره شدن کاغذ، پاک شدن عبارات بازیابی و یا هر اتفاقی برای کاغذ مربوطه، افراد دارایی‌های خود را گم خواهند کرد.

پاراچین / زنجیره موازی (Parachain)

بلاکچین های موازی و مستقلی هستند که در اکوسیستم های پولکادات و کوساما اجرا میشوند. اکوسیستم پولکادات قابلیت اتصال ۱۰۰ پاراچین موازی به یکدیگر را دارد. این شبکه ها میتوانند با یکدیگر ارتباط بر قرار کنند و امنیت آن ها توسط یک رله مرکزی تامین میشود. همچنین این شبکه ها میتوانند از طریق پل با شبکه های دیگر مثل بیتکوین و اتریوم نیز ارتباط برقرار کنند. یکی از مزایای پاراچین ها حل مشکل مقیاس پذیری میباشد.

سرمایه گذاری منفعل (Passive Investment)

نوعی استراتژی سرمایه گذاری است که در آن خرید و فروش مداوم به حداقل خودش میرسد و افراد با در نظرگرفتن استراتژی هولد ، دارایی هایشان را برای مدت طولانی نگهداری میکنند.

گیرنده وجه (Payer)

یکی از طرفین تراکنش که وجه را دریافت میکند.

فیشینگ (Phishing)

از معروف ترین روش های حمله های سایبری میباشد. فیشینگ وقتی روی میدهد که فردی یا گروهی خود را جای نهاد یا کسب‌وکار معتبر جای زده و با فریب کاربران، اطلاعات مهمی مثل جزئیات کارت اعتباری، نام کاربری و رمز عبور آن‌ها را جمع میکنند.

پلتفرم (Platform)

به محیطی گفته میشود که نرم افزار ها و برنامه ها در آن قابلیت اجرا شدن دارند. پلتفرم ها به کاربران این امکان را میدهند که از طریق اینترنت با یکدیگر در ارتباط باشند.

Q

کد کیو آر (QR Code)

برجسپی که اطلاعات را به صورت شکل (عموما سیاه سفید) رمزنگاری میکند به گونه ای که برای سیستم قابل خوانش باشد. این کد ها عموما برای به اشتراک گذاری آدرس کیف پول مورد استفاده قرار میگیرد.

محاسبات کوانتومی (Quantum Computing)

به رایانه هایی گفته میشود که برای انجام عمل پردازش از مکانیک کوانتوم استفاده میکنند و به شدت سرعت بالایی دارند.

حدنصاب (Quorum)

حد نصاب تعداد اعضای مجمع یا گروه میباشد که حداقل آن تعداد باید برای برگزاری جلسات و رای گیری حاضر باشند.

R

کلاه برداری راگ پول (Rug Pull)

نوعی کلاه برداری است که در آن، سازندگان و توسعه دهندگان یک پروژه، آن را رها میکنند و با سرمایه های افراد فرار میکنند.

بازگشت سرمایه (ROI)

نشان دهنده میزان سرمایه ی بازگشتی در طی مدت سپرده گذاری است.

نقشه راه (RoadMap)

به برنامه توسعه ای گفته میشود که توسط تیم سازنده یک پروژه معرفی میشود.

امضای حلقوی (Ring Signature)

نوعی ابزار رمزنگاری است که در شبکه هایی مثل مونرو مورد استفاده قرار میگیرد و هدف آن ناشناس بودن افراد است.

تراکنش محرمانه حلقوی (Ring CT)

در این تراکنش ها مقدار ارزدیجیتال معامله شده مخفی نگه داشته میشود. مونرو اینگونه کار میکند.

مقاومت (Resistance)

به قله های قیمت یک دارایی در چارت های مختلف گفته میشود.

رکت  (REKT)

مخفف کلمه WREKED است و هم معنی لیکویید شدن است.

تنظیم شده (Regulated)

تنظیم شدن به معنی معرفی و تنظیم کردن قوانین و چهارچوب هایی برای مدیریت و کارایی است که عموما توسط دولت ها و نهادهای قانونی صورت میگیرد.

بازتنظیم (Rebase)

نوعی توکن است که به گونه ای تنظیم شده است که با تغییر قیمتش، عرضه آن نیز تغییر میکند.

زنجیره رله (Relay Chain)

زنجیره مرکزی بلاکچین پولکادات است که به عنوان قلب آن شناخته میشود.

 جایگاه / رتبه (Rank)

در بازار ارزهای دیجیتال به معنی رتبه یک ارز از نظر ارزش بازار در بین تمام ارزها میباشد.

شبکه رایدن (Raiden)

یک راهکار مقیاس پذیری خارج از زنجیره است که هدف آن ممکن کردن پرداخت آنی با کامرزد کم است بر روی بلاکچین اتریوم است.

حمله ریس (Race Attack)

نوعی حمله روی شبکه است که زمانی اتفاق می افتد که ۲ تراکنش بر روی یک ارزدیجیتال روی شبکه ارسال شود و فرد به دنبال ۲ بار خرج کردن آن ارز باشد.

S

نماد / نشان (Symbol)

نماد هر یک از ارزهای موجود در بازار. برای مثال نماد بیتکوین BTC است.

حمایت (Support)

یعنی سطوح قیمتی که در هنگام ریزش، ترمز ریزش را کشیده و تا حدی آن را کنترل میکنند.

زنجیره تامین (Supply Chain)

گروه و شبکه ای از افراد و شرکت ها هستند که در خلق و ارائه و توزیع محصول یا خدمات نقش دارند.

اَبَر رایانه (Super Computer)

به کامپیوتر های پیشرفته و بسیار سریع گفته میشود.

تست فشار (Stress Test)

یک نوع آزمون است که توسط توسعه دهندگان و سازندگان شبکه جهت تست سنگینی شبکه بر اثر تراکنش های بالا صورت میگیرد.

ابزار ذخیره ارزش (Store of Value)

به دارایی ای گفته میشود که بتوان در آن سرمایه گذاری کرد تا ارزش پول را در بلندمدت حفظ کرده و بتوان در آینده به راحتی آن را مبادله کرد.

عرضه اولیه توکن بهادار (STO / Security Token Offering)

نوعی عرضه اولیه عمومی که در آن توکن بهادار به فروش میرسد.

بلاک کهنه (Stale Block)

بلاکی که با موفقیت استخراج شده اما وارد بلاکچین نشده است.

استخر استیکینگ (Staking Pool)

دقیقا همانند استخر های ماینینگ این نوع استخر ها نیز با تجمیع سپرده های افراد قدرت رای بیشتری در شبکه به دست می آورند.

استیکینگ (سپرده گذاری) (Staking)

در شبکه هایی با مکانیزم اجماع اثبات سهام، افراد با قفل کردن (سپرده گذاری) مقداری از دارایی هایشان در شبکه برای زمان معینی، پاداش دریافت میکنند و تبدیل به ولیدیتور های شبکه (اعتبار سنج های شبکه) میشوند.

تست فشار (Stable Coin)

یک نوع آزمون است که توسط توسعه دهندگان و سازندگان شبکه جهت تست سنگینی شبکه بر اثر تراکنش های بالا صورت میگیرد.

اسپرد (Spread)

اشاره دارد به تفاوت قیمت زمانی که شما به بازارساز دارایی را میفروشید و زمانی که او میخرد دارد.

اسپات (Spot)

قرارداد یا تراکنش خرید یا فروش ارزدیجیتال است که به صورت آنی تسویه میشود ( معامله و خرید ارزدیجیتال به صورت عادی)

اسپون (Spoon)

به معنی قاشق است اما در واقع بسیار شباهت به هاردفورک دارد. تفاوت آن با هاردفورک در دلیل به وجود آمدن آن است. هاردفورک ها انشعباتی از بلاکچین اصلی هستند که باهدف تصاحب سهمی از بازار ارز صورت میگیرد درحالی که اسپون، با هدف تکمیل فنی پروژه است. پروژه کازموس، اسپونی از اتریوم است.

گمانه زنی (Speculation)

با سرمایه گذاری متفاوت است زیرا در سرمایه گذاری، افراد با تحلیل و بررسی اقدام به خرید میکنند و درنهایت برای مدتی طولانی دارایی را هولد میکنند اما در گمانه زنی افراد به تحلیل و بنیاد توجهی ندارند و صرفا با حدس و گمان پیش میروند و هیچ مدت مشخصی برای نگهداری دارایی وجود ندارد.

اسپم (Spam)

به تعداد زیادی تراکنش خرد که برای مختل کردن شبکه ارسال میشوند گفته میشود.

سورس کد / کد منبع (Source Code)

گروهی از دستورات و عبارات برنامه نویسی است که به یک برنامه میگوید چگونه عمل کند.

سالیدیتی (Solidity)

زبان برنامه نویسی اتریوم است که برای توسعه قرارداد های هوشمند مورد استفاده قرار میگیرد.

سافت فورک (Soft Fork)

به هر آپدیت روی شبکه بلاکچین فورک گفته میشود. سافت فورک اما آپدیت های نرم افزاری ای هستند که قوانین و ساختار کلی شبکه را تغییر نمیدهند بلکه فقط نوعی بروزرسانی برای شبکه هستند.

حداقل سرمایه اولیه (Soft Cap)

به حداقل میزان سرمایه ی اولیه ای گفته میشود که یک ICO در صدد جذب آن است.

اسنپ شات (Snapshot)

یعنی وضعیت یک شبکه یا سیستم در یک زمان خاص. در دنیای ارزهای دیجیتال یعنی وضعیت دفتر کل. برای مثال در داستان ایردراپ ها، بسیاری از پروژه ها برای پخش ایردراپ بین کاربران، از کیف پول آنها در تاریخ خاص اسنپ شات میگیرند تا برای مثال هرکس تا آن تاریخ اتریوم درکیف پول خود داشت، شامل ایردراپ شود.

توکن هوشمند (Smart Token)

به توکنی گفته میشود که علاوه بر انتقال ارزش، اطلاعات لازمه برای اجرای تراکنش را نیز درون خود دارد. مثل پروژه Bancor

ایردارپ هوشمندانه (Smart Drop)

نوعی ایردراپ است که برای دریافت آن شما باید فعالیت های خاصی مثل اشتراک گذاری پست در توییتر، استفاده از شبکه و تراکنش زدن و فعالیت در دیسکورد و… را انجام دهید.

بررسی ( اعتبارسنجی) قرارداد هوشمند (Smart Contract Audit)

نوعی کنترل امنیتی است که توسط متخصصین قرارداد هوشمند صورت میگیرد تا آن قرارداد شامل کد هایی با دسترسی های غیرمجاز برای دزدی دارایی کاربران و… نباشد.

صندوق دارایی امن برای کاربران (SAFU / Secure Asset Fund for Users)

یک نوع صندوق بیمه اضطراری است که در جولای ۲۰۱۸ توسط بایننس معرفی شد و بایننس هدف آن را محافظت از دارایی کاربران در شرایط سخت اعلام کرد. از آن زمان تاکنون روزانه ۱۰ درصد از درآمد حاصل از کارمزد تراکنش ها، روزانه به این صندوق واریز میشود.

ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto)

فرد یا گروهی ناشناس که مبدع بیتکوین در سال ۲۰۰۹ است.

ساتوشی (SATS)

کوچکترین واحد بیتکوین که اندازه آن ۰٫۰۰۰۰۰۰۱ بیتکوین است. (هر واحد بیتکوین مساوی با یک میلیون ساتوشی است)

راه حل های مقیاس پذیری  (Scalability Solution)

مشکل مقیاس پذیری بلاکچین اشاره به تعداد محدودی تراکنش در ثانیه دارد. راه های مقیاس پذیری درصدد حل این مسئله هستند. برخی از این راه ها عبارت اند از شاردینگ، آپتیمیزم و … .

کلاه برداری (Scam)

به پروژه ها یا ارزهایی گفته میشوند که هدف آنها کلاه برداری است.

ارز اسکم ( ارز کلاه برداری) (Scamcoin)

به ارزهایی گفته میشود که هدف آن ها کلاه برداری بوده و پروژه خاصی ندارند

اسکریپت (Script)

لیستی از دستورات که توسط برنامه یا زبانی خاص در رایانه ها اجرا میشود.

اسکریپت (Scrypt)

نوعی الگوریتم رمزنگاری است که در پروژه هایی با مکانیزم اجماع کار مثل دوج کوین و لایت کوین مورد استفاده قرار میگیرد.

کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC / Securities Exchange Commission)

از آژانس‌های دولت ایالات متحده آمریکا میباشد که وظیفه آن اعمال قوانین فدرال، پیشنهاد وضع قوانین جدید و نظارت بر صنعت اوراق قرضه، بورس، بازار معاملات آتی و اختیار، صرافی‌ها و سایر فعالیت‌های مرتبط میباشد.

راه حل های لایه دوم (Second Layer Solutions)

مجموعه راه حل هایی که بر بستر بلاکچین معرفی و اجرا میشوند و در تلاش برای حل مشکل مقیاس پذیری شبکه ها هستند.

توکن بهادار (Security Token)

مدل دیجیتال همان اوراق بهادار سنتی میباشد.

عنصر امن (Secure Element)

نوعی تراشه سخت افزاری است که طراحی شده تا جلوی دسترسی های غیر مجاز برنامه و … را بگیرد.

عبارت بازیابی / سید (Seed)

به مجموعه کلماتی کفته میشود که برای دسترسی به دارایی های کیف پول باید آن ها را در اختیار داشت. این عبارات در هنگام ساخت کیف پول به افراد ارائه میشود و شامل ۱۲ یا ۲۴ کلمه است.

استخراج خودخواهانه (Selfish Mining)

نوعی ماین کردن است که در آن ماینر حداکثر تلاش خود را میکند که بلاک را سریع تر استخراج کند و تراکنش ها را تایید کند و بعد از ماین آن را در اختیار ماینر های دیگر قرار نمیدهد.

دیوار فروش (Sell Wall)

شرایطی است که در آن تعدادی سفارش فروش در قیمتی گذاشته میشود ( یا از قبل وجود دارد). این کار بعضی اوقات توسط بازی گردانان بزرگ توسط جلوگیری از افزایش قیمت یک ارز صورت میگیرد.

لایه تسویه (Settlement Layer)

لایه ای میباشد که کل ستون های بلاکچین به واسطه آن بنا شده اند. اطلاعات لایه تسویه در دفتر کلی مجزا که شامل موجودی حساب‌ها میباشد، نگهداری میشود.

الگوریتم شا ۲۵۶ (SHA-256)

تابع هش رمزنگاری است که امضای ۲۵۶ بیتی برای متن تولید میکند و در مکانیزم اجماع اثبات کار بیتکوین مورد استفاده قرار میگیرد. این عبارت مخفف Secure Hash Algorithm  است و توسط سازمان امنیت ملی آمریکا NSA طراحی شده است.

شارد (Shard)

به بخشی از شبکه بلاکچین گفته میشود که داده های خود را دارا هستند.

شاردینگ (Sharding)

شاردینگ‌ یک رویکرد مقیاس‌پذیری است که با تفکیک بلاک‌چین به بخش‌های مختلف به نام شارد (shard) که شامل سابقه تراکنش‌ها و وضعیت‌های شبکه است، پردازش موازی را ممکن می‌سازد.

نسبت شارپ (Sharp Ratio)

این نسبت در سال ۱۹۹۶ اولین بار توسط آقای شارپ ارائه شد و به سرمایه گذاران این امکان را میدهد که نرخ بازگشت سرمایه را محاسبه کنند.

تراکنش محافظت شده (Sheildded Transaction)

نوعی تراکنش است که بین دو آدرس به صورت کاملا مخفی صورت میگیرد و حتی گیرنده نیز قادر به دیدن آدرس فرستنده نیست و صرفا مبلغ تراکنش و یادداشت همراه آن را میتواند ملاحظه کند. زی کش این نوع فناوری را دارا است.

شت کوین (Shitcoin)

به ارز (کوینی) گفته میشود که ارزش ذاتی ندارد. آشغال کوین نام دیگر آن است!

شیلینگ (Shilling)

به طرفداری پرشور و زیاد از یک رمزارز یا ICO گفته میشود.

فروش استقراضی (Short)

یک تکنیک معاملاتی است که به واسطه آن، معامله‌ گر‌ انتظار دارد که قیمت دارایی کاهش یابد و آن دارایی را قرض می‌گیرد تا بفروشد. سپس با قیمت کمتر، دارایی موردنظر را می‌خرد تا قرض خود را پس بدهد و از اختلاف قیمت فعلی کسب سود میکند.

زنجیره جانبی (Side Chain)

نوعی دفتر کلی مجزا در بلاک‌چین میباشد که به موازات بلاک‌چین اصلی درحال اجرا میباشد و در آن مسیر دو طرفه‌ای بین زنجیره اصلی و جانبی موجود است.

سیگنال (Signal)

به اعلانی برای خرید یا فروش یک دارایی و ترغیب (پیشنهاد) معامله گفته میشود.

امضاء (Signature)

یک سازوکار مبتنی بر علم ریاضی است که به واسطه آن مالکیت فرد بر دارایی و کیف پول یا … احراز میشود. تنها فردی که کلید خصوصی را در اختیار داشته باشد میتواند تراکنش ها را امضاء کند.

اسپلیج / لغزش (Slippage)

اجرای سفارش در زمان حال با نرخی متفاوت بالاتر یا پایین تر از نرخ مورد انتظار یا مشخص شده توسط کاربر صورت میگیرد. لغزش عموما به دلیل نوسان بازار رخ می‌دهد. در بسیاری از دکس‌ها شما می ‌توانید مقدار درصد لغزش از قیمت مورد انتظارتان را مشخص کنید. راه دیگر برای جلوگیری از وقوع لغزش، ثبت سفارش محدود خرید یا فروش است که البته بیشتر در صرافی‌های متمرکز در دسترس است.

تائید ساده پرداخت (SPV / Simplified Payment Verification)

روشی  است که درآن به نود ها اجازه می‌دهد بدون دریافت تمامی اطلاعات بلاک‌چین، از وجود تراکنشی در بلاک‌چین اطمینان حاصل کنند.

T

آی دی تراکنش (TX ID)

شماره شناسی تراکنش است ( مثل کد پیگیری) که با وارد کردن آن میتوان به اطلاعات مختلف تراکنش دسترسی داشت و جزئیات آن را مشاهده کرد.

تراکنش (TX)

مخفف همان Transaction  است و به معنی تراکنش است. یعنی هر تراکنشی که روی شبکه صورت بگیرد. از ارسال رمز ارز یا خرید در دکس ها و … .

تامبلر (Tumbler)

همان خدمات میکس کردن و ترکیب کردن ارز های دیجیتال است که باعث ناشناخته و غیر قابل پیگیری بودن تراکنش های رمزارزی میشود.

بدون نیاز به اعتماد به شخص ثالث (Trustless)

از ویژگی های بلاکچین است که نیاز به اعتماد شخص ثالث و کنترل و مدیریت آن ندارد.

کارمزد تراکنش  (Transaction Fee)

یک سازوکار مبتنی بر علم ریاضی است که به واسطه آن مالکیت فرد بر دارایی و کیف پول یا … احراز میشود. تنها فردی که کلید خصوصی را در اختیار داشته باشد میتواند تراکنش ها را امضاء کند.

مسابقات ترید (Trading Tournaments)

مسابقات ترید که توسط صرافی ها یا… برگزار میشود و هرکس دارای برایند بهتری در انتهای دوره باشد برنده مسابقه است.

حجم معاملات (Trade Volume)

نشان میدهد حجم معاملات خرید و فروش یک دارایی ( یا کل بازار) در یک بازه زمانی مثلا ۲۴ ساعت اخیر چه مقدار بوده است.

عرضه کل (Total Supply)

به تعداد کل کوین هایی است که اکنون استخراج شده است و با Max Supply  متفاوت است. Max supply نشان دهنده تعداد کل کوین هایی است که قرار است در شبکه وجود داشته باشند در حالی که total supply تعداد کوین هایی است که اکنون در شبکه وجود دارند و استخراج شده اند.

تور (TOR / The Onion Router)

یک شبکه غیرمتمرکز میباشد که با رمزگذاری ترافیک اینترنت و عبور از طریق چندین سرور مختلف قبل از رسیدن به مقصد نهایی اش، باعث ناشناس بودن می‌شود.

توکنیزه کردن (Tokenize)

فرآیندی است که در آن، دارایی های واقعی به رمزارز تبدیل میشوند.

مبادله توکن (Token Swap)

برخی صرافی ها به کاربران اجازه خرید و فروش رمز ارزها را می‌دهند اما به خاطر نقدینگی و تعداد جفت‌های معاملاتی محدود در هر صرافی، معامله گران نمی‌توانند مستقیما دو توکن مورد نظر خود را معامله و ترید کنند. برخی صرافی‌های دیگر تمرکزشان بر روی حل کردن این مسئله میباشد و برای حل این مشحل آن ،چندین صرافی را جمع‌آوری و یکپارچه سازی کرده و نقدینگی خود را از آنها تامین می نمایند.

فروش توکن (Token Sale)

به معنی فروش یک توکن در ازای دریافت یک ارز دیگر است.

قفل کردن توکن (Token Lockup)

قفل کردن توکن یک مدت زمانی است که توکن در شبکه قفل میشود و نمیتوان به دارایی دسترسی داشت و آن را منتقل کرد یا به فروش رساند. اینکار برای جلوگیری از ریزش شدید قیمت در اثر فروش یکباره دارایی ها توسط افراد صورت میگیرد و کم کم و در مدت زمانی توکن ها آزاد میشوند.

توکن (Token)

به ارز هایی گفته میشود که بلاکچین خاص خود را ندارند و بر بستر بلاکچین های دیگر لانچ شده اند.

تفکر بلندمدت (TLT)

تفکری که در آن سرمایه گذار، دید بلندمدتی برای سرمایه گذاری دارد.

تایم لاک، قفل زمانی (Time Lock / Lock Time)

در کل به مدت زمان قفل بودن توکن یاکوین در شبکه گفته میشود که این زمان میتواند به خاطر فرایند استیکینگ یا …  باشد.

برچسب زمانی (Time Stamp)

داده‌ای میباشد که در هر بلاک با یک سریال خاص و یونیک ذخیره می‌شود. افراد می‌توانند با استفاده از Timestamp لحظه دقیق ماین شدن یک بلاک و تایید آن توسط شبکه بلاک چین را مورد مشاهده قرار دهند.

تیکر (Ticker)

نماد و سیمبل هر ارز برای شناسایی ساده تر آن است. برای مثال تیکر اتریوم ETH است.

رویداد تولید توکن (TGE / Token Generation Event)

به معنی تولید کوین جدید در شبکه بلاکچین است.

شبکه آزمایشی (Testnet)

بلاکچین جایگزینی است که توسط سازندگان پروژه ها قبل از معرفی بلاکچین اصلی به افراد و کاربران معرفی میشود تا از ان استفاده شود و باگ های شبکه پیدا شده تا در بلاکچین اصلی ویرایش شوند.

تحلیل تکنیکال (TA / Technical Analysis)

روشی است که معامله گران در استفاده از آن معتقد هستند همه چیز در قیمت لحاظ میشود بنابراین بر اساس روند های قمیتی، گذشته بازار و… اقدام به تحلیل و معامله بازار میکنند.

تینت (Taint)

مقدار درصدی یک رمز ارز در یک حساب است که از یک حساب دیگر قابل ردیابی میباشد.

تانک (Tank)

اصطلاحی است که به معنی عملکرد به شدت منفی یک دارایی میباشد پس زمانی که قیمت یک دارایی به سرعت در حال ریزش است، می‌گویند این دارایی در حال Tanking میباشد.

تنگل (Tangle)

از انواع دفاتر کل توزیع شده (DLT) میباشد که به صورت انحصاری برای اینترنت اشیا طراحی شده است و توسط شبکه آیوتا (IOTA)  مورد توسعه قرار گرفته است.

U

میکروبیتکوین (uBTC)

میکرو بیتکوین معادل ۰.۰۰۰۰۰۱ بیت کوین میباشد.

رابط کاربری (UI / User Interface)

رابطی میباشد که تعاملات بین انسان و ماشین‌ها را اجرا کرده و چگونگی تعامل کاربر با ماشین را مشخص می‌کند. اغلب شرکت‌ها برای جذب مشتریان، سعی می‌کنند رابط‌های کاربری موثر و زیبایی ایجاد کنند که کاربران و مشتریان تجربه خوبی از استفاده از آنها کسب کنند.

افرادی که حساب بانکی ندارند (UnBanked)

اصطلاحی است که برای افرادی به کار میرود که هنوز حساب بانکی ندارند.

تائید نشده (Unconfirmed)

زمانی که هنوز یک تراکنش در بلاکچین به تائید توسط ولیدیتور ها نرسیده است میگوییم unconfirmed است.

ساعت هماهنگ جهانی (UTC / Coordinated Universal Time)

زمان استانداردی است که ساعت همه کشور ها طبق آن تنظیم میشود.

توکن کاربردی (Utility Token)

توکن کاربردی توکنی است که پروژه ها آن را برای کاربرد خاصی عموما در زندگی واقعی معرفی میکنند. برای مثال شرکت آمازون ممکن است روزی توکن خود را برای پرداخت ها و خرید از این سایت معرفی کند.

خروجی خرج نشده تراکنش (UTXO / Unspent Transaction Output)

به مقدار بیت کوینی گفته میشود که پس از اجرای یک تراکنش باقی مانده است.

V

تائیدکننده (Validator)

ولیدیتور ها کسانی هستند که وظیفه تائید تراکنش ها را در شبکه بر عهده دارند. همه تراکنش ها باید حتما ولیدیتوری تایید شوند.

آدرس وانیتی (Vanity Address)

آدرس‌هایی میباشند که در بیت کوین کاربرد دارند. این آدرس‌ها توسط کاربران شخصی‌سازی شده ساخته می‌شوند. کاربران می‌توانند نام خود یا برند خود را در بخشی از این آدرس‌ها قرار دهند. این باعث می‌شود که آدرس آنها شخصی سازی شده تر باشد، البته امنیت آنها نیز حفظ خواهد شد.

سرمایه گذاری پرریسک (Venture Capital)

سرمایه گذاری خطرناک یا همانVC ، نوعی از سرمایه‌ای است که سرمایه گذاران سازمانی برای کسب و کارهای استارتاپی و کارآفرینان فراهم می‌کنند. این کار عموما برای گسترش رشد این بیزینس‌ها صورت میگیرد.

کد تائید (Verification Code)

کدی است که برای فردی که قصد ورود به حساب کاربری خود یا … را دارد ارسال میشود تا هویت او احراز شود.

بیتکوین خام (Virgin Bitcoin)

به بیتکوینی گفته میشود که تازه استخراج شده است  و هنوز برای تراکنشی از آن استفاده نشده است.

حجم (Volume)

به مقدار معاملات خرید و فروش یک ارز دیجیتال یا یک دارایی در یک بازه زمانی خاص گفته میشود.

نوسان (Volatility)

هرگاه یک ارز یا دارایی در قیمت خود دچار افزایش یا کاهش قیمت ناگهانی شود.

ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin)

ویتالیک یک فرد روسی است که در سال ۱۹۹۴ در روسیه به دنیا آمد. او مبدع بزرگترین پلتفرم بلاکچینی قرارداد هوشمند دنیا یعنی اتریوم و دومین ارز بزرگ بازار از نظر ارزش بازار است.

باشگاه ولادیمیر (Vladimir Club)

شخصی که ۱ درصد از ۱ درصد (۰.۰۱ درصد) از کل عرضه یک رمز ارز را در اختیار خودش دارد.

 ماشین مجازی (Virtual Machine)

سیستمی کامپیوتری شبیه‌سازی شده یا یک سیستم توزیع‌شده میباشد که برای تکرار کردن ویژگی‌های معماری یک کامپیوتر طراحی شده است. برای مثال، ماشین مجازی اتریوم (EVM) یک استک مجازی و قدرتمند میباشد که در داخل هر نود کامل اتریوم تعبیه شده و مسئولیت اجرای قراردادها را بر عهده دارد. قراردادهای هوشمند اول با زبان برنامه‌نویسی سالیدیتی نوشته و طراحی شده و سپس با بایت کدهای ماشین مجازی اتریوم ترکیب خواهند شد.

W

وایپ پیپر (White Paper)

وایپ پیپر ها درواقع نقشه راهی است که هدف و ساختار کلی یک پروژه و معرفی ای نامه یک پروژه است که با خواندن آن میتوان اطلاعات جامعی در مورد پروژه و نحوه کاری آن به دست آورد.

وایت لیست / لیست سفید (Whitelist)

معانی و کاربرد های زیادی در دنیای رمزارزها دارد اما عموما به معنی لیستی است که پروژه ها برای ارائه ico ها و یا پروژه های nft برای مینت، برخی افراد را که پیش از آن اطلاعات خود را داده بودند،  درآن قرار میدهند. این افراد میتوانند به مینت ان اف تی یا شرکت در پیش فروش پروژه بپردازند. به عبارتی این داستان نوعی اسم نویسی برای قرعه کشی پروژه ها میباشد.

نهنگ (Whale)

اصطلاحی است که برای افرادی به کار میرود که مقدار زیادی از یک ارز یا  دارایی را دارند.

وی (Wei)

کوچکترین واحد ارز اتر است. هر اتر شامل هزار میلیون میلیارد وی است!

وب ۱ (WEB 1.0)

نسخه اولیه وب میباشد، که داده‌ها به صورت صفحات فقط خواندنی (Read-Only) متصل به هایپرلینک‌ها بودند. در وب ۱ صفحات شخصی وب مشترک بودند و شامل پیج ‌ای استاتیک بودند که بر روی سرورهای ISP و یا سرویس‌های رایگان وب میزبانی می‌شدند. جالب است بدانید در نسخه اولیه وب (وب ۱) ، تبلیغات بر روی وب سایت‌ها ممنوع بود.

وب ۳ (WEB 3.0)

وب ۳ نسل نوین و جدید خدمات اینترنتی میباشد که از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین پیشرفته برای وصل کردن برنامه‌های مبتنی بر وب به هم استفاده می‌کند. وب نسل سوم باعث شخصی‌تر شدن فضای اینترنت شده چون محتوای مورد علاقه کاربران را سریع‌تر از نسخه‌های قبلی خود به آنها نشان می‌دهد. وب ۳ شامل الگوریتم‌ها و مکانیزم های جستجو با استفاده از هوش مصنوعی، واقعیت مجازی (VR)، واقعیت تقویت شده (AR) و آنالیز دیتای پیشرفته  میباشد.

وب ۲ (WEB 2.0)

در نسل دوم نت، برخلاف نسل اول اطلاعات هم قابل خواندن و هم قابل نوشتن است. و عموما دیتا ها و اطلاعات افراد در یک سرور مرکزی ذخیره و نگهداری میشود.

بیتکوینی روی شبکه اتریوم (wBTC)

از آنجا که شبکه بیتکوین و اتریوم باهم متفاوت است و نمیتوان بین آنها تعامل برقرار کرد و بیتکوین نیز یک ارز معروف است، WBTC به وجود آمد که در واقع همان بیتکوین است ( قیمتش پگ شده با قیمت بیتکوین اصلی است) اما روی بلاکچین اتریوم لانچ شده است.

واچ لیست (Wachlist)

یک ویژگی برخی وبسایت های دنیای بازارهای مالی است که در آن افراد میتوانند برخی ارزهای یا سهام ها در لیست خود قرار دهند تا رفتار های قیمتی آنها را بررسی و مشاهده کنند و زیر نظر داشته باشند.

ولت / کیف پول (Wallet)

ولت ها مکانی برای نگهداری دارایی های رمزارزی هستند. همانطور که برای نگهداری پول در بانک نیاز به یک حساب بانکی دارید، ولت ها هم این امکان را به شما میدهند که به صورت غیر متمرکز و بدون نظارت نهاد یا مرکزی و کنترل آن، به نگهداری دارایی های خودتان روی بلاکچین بپردازید. ولت ها انواعی دارند مثل ولت های سرد، گرم، کاغذی و … .

Y

ییلد فارمینگ / کشت سود (Yield Farming)

به ساده ترین حالت ممکن، کشت سود تلاشی برای دریافت بیشترین سود ممکن از رمزارزها میباشد. ییلد فارمینگ یکی از زیرمجموعه های امور مالی غیرمتمرکز (Defi)  یا همان دیفای میباشد و شامل وام دادن دارایی دیجیتال یا قفل کردن کریپتو در استخر نقدینگی میباشد. در این روش افراد توکن حاکمیتی که به عنوان پاداش از پروژه دریافت کرده اند را برای حفظ منافع پروژه باز به کار میگیرند و سود بیشتری دریافت میکنند.

از ابتدای سال تاکنون (YTD /  Year To Date)

زمانی مورد استفاده قرار میگرد که فردی بخواهد عملکرد قیمتی یک دارایی را از ابتدای سال جاری تا به امروز ببیند.

Z

تراکنش بدون تائید (Zero Confirmation Transaction)

عبارتی دیگر برای توصیف تراکنشی است که هنوز در شبکه بلاکچین مورد تایید قرار نگرفته است.

گواهی اثبات دانایی صفر (Zero Knowledge Transaction)

این نوع گواهی یک طرف تراکنش را قادر میکند تا به طرف دیگر که ارزش تراکنش را می‌داند مدرکی ارائه کند مبنی بر انجام شدن تراکنش.

مدلی از گواهی اثبات دانش صفر (ZK-Snarks)

ZK-SNARKs  مدلی از گواهی اثبات دانش صفر میباشد که یک فرد می‌تواند اطلاعاتی مانند کلید خصوصی را طوری تایید کند، که هیچ اطلاعاتی از این اطلاعات فاش نشود و هیچ گونه تعامل و ارتباطی بین اثبات کننده و تایید کننده ایجاد نشود.

0/5 (0 نظر)
اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *