اسیلایتور Momentum

اسیلایتور Momentum چیست؟

اسیلایتور مومنتوم (Momentum Indicator) ، که در دسته نوسانگر ها یا همان اوسیلایتور ها هم قرار میگیرد، یک اسیلایتور پیشرو است که سرعت تغییرات قیمت را اندازه‌گیری می‌کند. از ویژگی‌های اصلی اسیلایتور مومنتوم پیشرو بودن آن است یعنی به سرعت می‌تواند آینده بازار را پیش‌بینی کند. اندیکا اسیلایتور تور مومنتوم، در حقیقت قیمت فعلی را با قیمت روزهای گذشته مقایسه کرده و شتاب رشد یا کاهش قیمت را اندازه‌گیری میکند (البته این کار را در بازه های زمانی مختلف انجام میدهد). مقدار عددی این اسیلاتور برعکس سایر اسیلاتورها بین دو عدد ثابت محدود نیست. اسیلایتور مومنتوم میتواند بازار صعودی و نزولی را با استفاده از شکست روندها و واگرایی‌ها تشخیص دهد.

نحوه محاسبات اسیلایتور Momentum

به طور ساده، فرمول این اسیلایتور عبارت است از :

MOM = (current closing price ÷ closing price of a previous period) x 100

نحوه محاسبه این اسیلایتور بسیار ساده میباشد و طبق فرمول باید تنها با تقسیم کلوز بازه کنونی بر کلوز کندل بازه قبلی و ضرب حاصل در ۱۰۰ میتوان اسیلایتور MOM را محاسبه کرد.

استراتژی های معاملاتی اسیلایتور Momentum

  • کراس خط صفر

درصورتی که این اسیلاتور بتواند خط صفر را به سمت بالا قطع کندف میتوان سیگنال صعودی را دریافت کرد و برعکس درصورت کراس خط صفر به سمت پایین توسط این اسیلایتور، سیگنال فروش صادر میشود.

  • شناسایی و تشخیص واگرایی

از اسیلایتور مومنتوم همچنین میتوانیم در تشخیص واگرایی‌های مثبت و منفی استفاده کنیم. برای مثال تصور کنید در انتهای یک روند صعودی پر قدرت واگرایی منفی تشکیل شده و آلارمی در جهت بازگشت روند صادر شود. پس از این رویداد قیمت وارد یک روند اصلاحی شدید و بلندمدت میشود. در این جا مومنتوم یک نقش بسیار مهم را بازی میکند و هشدار این تغییر روند را پیش از وقوع آن به شما میدهد.

Momentum، اسلایتوری کاربردی در تشخیص قدرت روند

اسیلایتور مومنتوم که از ابزارهای محبوب تحلیل تکنیکال به شمار میرود، در حقیقت قیمت فعلی را با قیمت روزهای گذشته مقایسه کرده و شتاب رشد یا کاهش قیمت را اندازه‌گیری میکند. یعنی در واقع میتوان به وسیله آن، قدرت ریزش یا افزایش قیمت را درک کرد. همچنین با تشخیص واگرایی ها و تغییر روند های این اسیلایتور میتوان، هشدار تغییر جهت حرکت قیمت را دریافت کرد.

0/5 (0 نظر)
اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *