تحلیل فاندامنتال (بنیادی) پروژه های کریپتویی

تحلیل فاندامنتال (بنیادی) پروژه های کریپتویی

لیست مطالب

  • تحلیل فاندامنتال چیست؟

 

  • منابع مورد نیاز برای تحلیل فاندامنتال
    • وایت پیپر پروژه
    • مقالات و رسانه های خبری معتبر
    • رسانه های ارتباطی کامیونیتی (جامعه) پروژه

 

  • پارامترهای مهم در بررسی فاندامنتالی یک پروژه کریپتویی
  • پارامتر های اقتصادی و توکنومیکسی
    • ارزش بازار (مارکت کپ)
    • موجودی کوین یا توکن و نحوه توزیع آن
    • حجم معاملات
  • کاربرد و مورد استفاده پروژه
  • بنیان گذاران و توسعه دهندگان
  • سرمایه گذران، حامیان و هولدرها
  • دست یافتنی بودن اهداف و بررسی موانع
  • بررسی تعداد هولدر های پروژه
  • رقبای پروژه
  • شبکه های اجتماعی و رسانه های دیگر
  • برخی از جذاب ترین ابزار ها و سایت های بررسی فاندامنتالی پروژه ها

 

  • سایت  Messari
  • سایت های CoinMarketCap و CoinGecko
  • سایت CoinMarketCal
  • سایت CryptoMiso
  • برخی سایت های دیگر

 

  • تحلیل فاندامنتال، زمان بر و با نتایجی جذاب

 

یکی از روش های تحلیلی جهت بررسی پروژه های بلاکچینی، تحلیل فاندامنتال است. اما تحلیل فاندامنتال دقیقا چیست؟ چه ویژگی و برتری هایی دارد؟ مراحل بررسی فاندامنتالی یک پروژه به چه نحو است؟ از چه ابزارهایی میتوان برای بررسی فاندامنتالی یک پروژه بلاکچینی استفاده کرد؟ در این مقاله به این سوالات و سوالاتی از این قبیل پاسخ خواهیم داد.

 

تحلیل فاندامنتال چیست؟

تحلیل فاندامنتال (تحلیل بنیادی) در واقع روشی برای بررسی پروژه و کشف ارزش درونی آن بر اساس معیار ها و متغیر های کمی و کیفی بسیار زیادی است. در تحلیل فاندامنتال پروژه های کریپتویی، هر چیزی را که در نهایت بر رمزارز پروژه تاثیرگذار باشد را بررسی میکنیم.

 

منابع مورد نیاز برای تحلیل فاندامنتال

طبیعتا برای بررسی پروژه های کریپتویی باید ابتدا منابع درستی را برای این منظور انتخاب کرده باشیم. در اینجا مهم ترین و قابل اعتماد ترین منابعی که میتوان از آنها برای بررسی پروژه ها استفاده کرد را مورد اشاره قرار میدهیم.

۱٫وایت پیپر پروژه

اولین، اصلی ترین، معتبر ترین و مهم ترین منبع برای بررسی پروژه های کریپتویی، وایت پیپر آن است. وایت پیپر در واقع معرفی نامه ای از پروژه، ماهیت، اهداف، نقشه راه و تیم توسعه دهنده آن است که توسط تیم خود پروژه منتشر میشود. بزرگترین و مهم ترین نکته ای که میتوان از وایت پیپر پروژه دریافت کرد این است که آیا تیم توسعه دهنده مسیری که میخواهد طی کند ر دقیق مشخص کرده است و اهداف معین و دست یافتنی ای دارند یا خیر. بنابراین توصیه میشود بررسی پروژه های کریپتویی را حتما منوط به وجود وایت پیپری درست و کامل بدانید و در صورت مشاهده ی پروژه ای بدون وایپ پیپر، حتما در مورد سرمایه گذاری روی آن احتیاط کنید زیرا عموما پروژه هایی که با اهداف کلاه برداری معرفی میشود بدون وایت پیپر هستند!

۲٫مقالات و رسانه های خبری معتبر

یکی دیگر از منابعی که میتوان اطلاعات جامعی در مورد یک پروژه رمزارزی را به وسیله آن دریافت کرد، سایت ها، مقالات و رسانه های خبری معتبر هستند. بعد از مطالعه و بررسی وایت پیپر یک پروژه که توصیف کننده ان از زبان سازندگانش است، حالا نوبت به بررسی و مطالعه نظرات موافقان و مخالفان آن و تحلیلگران مختلف میرسد. در این مرحله نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که نباید متعصبانه صرفا نظرات مثبت و موافق پروژه مطالعه شوند بلکه باید هردوطرف را جامع دید.

۳٫رسانه های ارتباطی کامیونیتی (جامعه) پروژه

پروژه های خوب و بزرگ معمولا فعالیت گسترده ای در شبکه های اجتماعی مثل توییتر، دیسکورد و… دارند که میتوان از مطالبی که در این فضا توسط تیم پروژه منتشر شده نیز، به نتایجی در مورد مسیر احتمالی پروژه رسید. همچنین توسعه دهندگان پروژه های موفق کریپتویی در رسانه هایی مثل اسلک (Slack) و مدیوم (Medium) نیر فعالیت مستمری دارند و اخبار خود را در این رسانه ها منتشر میکنند؛ بنابراین بررسی رسانه های ارتباطی مختلف یک پروژه هم اهمیت زیادی دارد و میتواند منبع مهمی برای کسب اطلاعاتی درباره پروژه، روند توسعه و اهداف آن باشد.

 

پارامترهای مهم در بررسی فاندامنتالی یک پروژه کریپتویی

اکنون این سوال به ذهن میرسد که در زمان بررسی بنیادی یک پروژه، دقیقا چه چیزهایی را باید بررسی کنیم؟ کدام عوامل بیشترین تاثیر را در روند رشد پروژه دارند؟ کدام فاکتور ها در بررسی پروژه ها کلیدی تر و مهم تر هستند؟ در اینجا تعدادی از مهم ترین مواردی که باید در تحلیل فاندامنتال به آنها پرداخت را بیان میکنیم.

 

۱٫پارامتر های اقتصادی و توکنومیکسی

بررسی پارامترهای اقتصادی یک کوین یا توکن شامل مراحل و بخش های مختلفی است

  • ارزش بازار (مارکت کپ) :

ارزش بازار حاصل ضرب تعداد کوین در گردش یک پروژه در قیمت آن کوین است. مارکت کپ، معمولا اولین فاکتور در تحلیل فاندامنتال یک کوین یا توکن است. ارزش بازار پارامتر مهمی است؛ زیرا مقدار سرمایه ای که در یک رمزارز وجود دارد را نشان میدهد و همچنین با در نظر گرفتن آن می‌توان پیش بینی کرد که قیمت آن تا چه اندازه جای رشد دارد؟

  • موجودی کوین یا توکن و نحوه توزیع آن

یکی از دلایلی که باعث جذابیت سرمایه گذاری روی بیتکوین شده است محدود بودن تعداد کل موجودی آن است که ۲۱ میلیون واحد بوده و قرار نیست بیشتر از آن تولید شود. در بازار همه چیز بر اساس قانون عرضه و تقاضا کار میکند و محدود بودن عرضه بیتکوین به ۲۱ میلیون واحد و افزایش روزافزون تقاضا برای آن، یکی از مواردی است که ارزشمندی آن را در بلند مدت نشان میدهد. همچنین در تحلیل ارزهای دیجیتال دیگر نیز باید این پارامتر مهم را حتما بررسی کنیم که چه تعداد از آن وجود دارد و میتواند در بازار عرضه شود زیرا گاها عرضه زیاد و موجودی بیش ازحد یک کوین یا توکن نشان دهنده کم ارزش شدن آن در بلند مدت است.

یکی دیگر از مواردی که در این زمینه باید بررسی کنیم نحوه توزیع کوین های آن پروژه در بازار است که تا چه زمانی طول خواهد کشید و دقیقا به چه نحو خواهد بود؟  و همچنین چند درصد از آن توکن یا کوین در اختیار سازندگان است، چند درصد برای توسعه پروژه کنار گذاشته شده و چقدر در اختیار افراد دیگر است.

 

 

  • حجم معاملات

حجم معاملات در واقع نشان میدهد یک ارزدیجیتال در بازه زمانی خاص چه مقدار معامله شده است. این عامل در کنار تعداد صرافی هایی که آن ارزدیحیتال درآنها قابل معامله است میتواند نشان دهنده میزان محبوبیت آن در بین فعالین بازار باشد و میتوانیم بفهمیم تعداد زیادی از فعالین بازار روی آن رمزارز فعال و در حال معامله هستند.

 

  1. کاربرد و مورد استفاده پروژه

پارامتر بعدی که باید مورد بررسی قرار بگیرد، کاربرد پروژه است. در این مرحله از بررسی پروژه باید از خودتان بپرسید این پروژه چه مشکلی را حل میکند؟ چه ارزشی را خلق میکند؟ این پروژه چه چیزی دارد که میتواند باعث شود افراد از آن استفاده کنند؟ اگر بتوانید پاسخ مناسبی برای این پرسش ها پیدا کنید به احتمال زیاد میتوان گفت پروژه کاربردی واقعی برای حل مشکلات موجود دارد و میتواند آینده دار باشد.

بسیار مهم است که وقتی درحال بررسی این مورد هستید، تاریخ بازار را نیر مطالعه کنید زیرا بسیاری از اوقات میتوان پروژه هایی با اهداف مشابه را در گذشته بازار پیدا کرد که به دلایلی شکست خورده اند و بدین وسیله میتوان آینده را برای پروژه هایی که اکنون با اهدافی مشابه معرفی شدند را پیشبینی کرد.

 

  1. بنیان گذاران و توسعه دهندگان

مجازی بودن دنیای رمزارزها علاوه بر خوبی ها و فرصت های بینظیری که دارد، باعث شده تا هویت بسیاری از سازندگان پروژه ها مشخص و شفاف نباشد و همین مسئله کار را برای سودجویان بسیار آسان کرده است به گونه ای میتوان تنها در چند دقیقه یک ارزدیجیتال ساخت و آن را در چند صرافی غیرمتمرکز هم لیست کرده و با تبلیغات و مارکتینگ، افراد را به خرید آن ترغیب کرد.

بنابراین یکی از مهم ترین پارامترها در بررسی فاندامنتالی پروژه های کریپتویی، بررسی سازندگان و توسعه دهندگان آن است که پروژه های موفق و با بنیه عموما تیم توسعه دهنده خود را در وایپ پیپر مربوطه بر روی وبسایت پروژه منتشر میکنند.

برای مثال میتوانید درهنگام تحقیق درمورد توسعه دهندگان یک پروژه این سوالات را بپرسید :

آیا توسعه دهندگان این پروژه تجربه کافی و مرتبط برای ادامه کار را دارند؟

آیا در گذشته بر روی پروژه مشابه موفق و غیرموفقی کار کرده اند؟

آیا این افراد مورد حمایت از سمت بزرگان و افراد مطرح بازار هستند؟

در نهایت هم بررسی کنید که چه مقدار از عرضه در گردش توکن یا کوین در اختیار سازندگان آن است. بدین وسیله میتوانید متوجه شوید که آیا پروژه واقعا غیرمتمرکز است یا صرفا چنین ادعایی دارد!

 

  1. سرمایه گذاران، حامیان و هولدرها (کامیونیتی)

این پارامتر یکی از تاثیرگذارترین و جذاب ترین مورادی است که در بررسی فاندامنتالی پروژه ها باید به آن توجه کرد. همچنین میتوان از این طریق حتی اطلاعاتی از دیگر پارامتر های پروژه مثل کاربرد و سودمندی و … هم به دست آورد چراکه اگر یک پروژه واقعا حرفی برای گفتن داشته باشد سرمایه گذاران بزرگ و معتبر روی آن سرمایه گذاری میکنند و درصورتی که نقشه راه ارائه شده توسط پروژه صرفا ادعایی بیش نباشد، دلیلی ندارد صرافی های بزرگ و سرمایه گذاران کلان دیگر بر روی آن سرمایه گذاری کنند. در کنار این موارد پارامتر تعداد هولدر ها هم اهمیت زیادی دارد مخصوصا بررسی نزولی بودن یا صعودی بودن تعداد هولدرهای رمزارز در چند ماه یا چند هفته گذشته که میتواند در حقیقت تعداد طرفداران پروژه را به ما نشان دهد.

بازار رمزارزها تا به حال بارها ثابت کرده است که کامیونیتی پروژه، یکی از اصلی ترین عوامل رشد یا عدم رشد آن پروژه میتواند باشد. بنابراین در بررسی کامیونیتی یک پروژه که شامل هولدرهای کوتاه و بلند مدت، سرمایه گذاران و حامیان، فالوور های شبکه های اجتماعی و… می باشد، این نکته را در نظر داشته باشید.

 

  1. دست یافتنی بودن اهداف و بررسی موانع

طبیعتا، تقریبا هر پروژه ای دوست دارد اهداف بلندی برای آینده در نظر بگیرد اما کاری که یک تحلیلگر بنیادی باید انجام دهد بررسی امکان پذیر بودن رسیدن به آن هدف در بلندمدت است. همچنین با درنظر گرفتن موانع بالاقوه موجود برای یک پروژه میتوان میزان سختی مسیر را پیشبینی و سپس آن را با میزان توامندی توسعه دهندگان پروژه و مقدار سرمایه ای که در اختیار دارند مقایسه کرد.

 

  1. بررسی تعداد هولدر های پروژه

با بررسی کردن تعداد هولدرهای یک پروژه و بررسی رشد و نزول آن میتوان به این نتیجه رسید که آیا پروژه همچنان برای فعالین بازار انتخاب مناسب و جذابی برای سرمایه گذاری است یا خیر. و همچنین یکی از نکات دیگری که میتوان از تعداد هولدر های پروژه متوجه شد میزان اعتبار آن در بین فعالین بازار است زیرا هرچه پروژه جذاب تر باشد سرمایه گذاران و هولدرهای بیشتری را نیز به سمت خودش جذب میکند.

 

  1. رقبای پروژه

از مواردی که کمتر در تحلیل فاندامنتال به آن توجه میشود، بررسی رقبایی است که هم اکنون برای پروژه وجود دارند. وجود رقیب باعث میشود تا پروژه از حالت انحصار خارج شده، برای بهتر شدن خود تلاش کرده و در مسیر پیشرفت قرار بگیرد. همچنین از دیگر مزایای وجود رقیب، مشخص شدن ارزش واقعی پروژه و قدرشناسی بیشتر توسط مردم است. برای مثال اتریوم را در نظر بگیرید. اگر هیچ موقع رقیب هایی مثل کاردانو و سولانا ظهور نمیکردند آیا اتریوم به فکر افزایش سرعت و کاهش کارمزد تراکنش هایش می افتاد؟

یا مثلا سولانا با وجود همه خوبی ها، شبکه اش چندین بار به طور کامل از دسترس خارج شد. اگر سولانایی نبود که چندین بار قطع بشود آیا مردم قدرشناس اتریومی که قطعی ندارد میبودند؟!

بنابراین یکی از فاکتورهای مهم بررسی رقبای پروژه و مقایسه آنها با یکدیگر است. فراموش نکنید در دنیای بلاکچین و رمزارزها، پروژه هایی در بلندمدت همچنان در بازار باقی می مانند که واقعا کاربردی واقعی داشته باشند یا مشکلی را حل کنند پس این مورد را حتما در بررسی رقبای پروژه در نظر داشته باشید که کدام یک واقعا میتوانند از پس ادعای خود برآیند و راهکاری واقعی جهت حل مشکلات موجود ارائه دهند.

 

  1. شبکه های اجتماعی و رسانه های دیگر

در بررسی شبکه های اجتماعی پروژه به شدت باید با ریزبینی و دقت عمل کرد زیرا کوچک ترین چیز ها هم میتواند تاثیرگذار باشد. بررسی کنید که پروژه در چند شبکه اجتماعی فعالیت دارد برای مثال توییتر اکنون به مکانی برای اطلاع رسانی آخرین اخبار در مورد پروژه های کریپتویی تبدیل شده که هر پروژه حتما باید فعالیت منظمی در آن داشته باشد. همچنین تعداد فالوور ها، لایک ها، مدت فعالیت پروژه و این که اکانت پروژه توسط چه کسانی فالو شده است میتواند به شدت نکات تاثیرگذار اما ریزی باشد.

همچنین معمولا در توییتر پروژه میتوانید اتفاقاتی که تا به اینجای مسیر روی داده است مثل هک و قطعی های احتمالی و نحوه حل مشکل توسط تیم سازنده و مواردی از این قبیل را مشاهده کنید.

شبکه های اجتماعی دیگر مثل دیسکورد، مدیوم، اینستاگرام و …  نیز در مراحل بعدی باید مورد بررسی و آنالیز قرار بگیرند.

همانطور که پیش تر هم گفته شد “کامیونیتی” یکی از مهم تریم عوامل رشد یا عدم رشد پروژه ها در بازار رمزارزها است و شبکه های اجتماعی مکانی است که میتوانید به طور دقیق به بررسی کامیونیتی پروژه و مطالعه نظرات موافقان و مخالفان آن از طریق کامنت ها و … بپردازید.

 

برخی از جذاب ترین ابزار ها و سایت های بررسی فاندامنتالی پروژه ها

 

۱٫سایت Messari

امکان دسترسی به بسیاری از امکانات سایت به صورت رایگان

مرجعی برای دریافت اخبار مهم پروژه ها به صورت یکجا و به دور از پراکندگی

امکان مشاهده قوانین وضع شده برای توکن های حاکمیتی پروژه ها

امکان مشاهده لیستی از افراد مهمی که روی پروژه سرمایه گذاری کرده اند

رتبه بندی پروژه ها و ارزهای اونها بر اساس فاندامنتال و پیشبینی آینده ۱۰ ساله وان ها

  1. سایت های CoinMarketCap و CoinGecko

پیش تر در مقاله معرفی برترین سایت ها و ابزار های حوزه بلاکچین و کریپتو، این ۲ سایت را به عنوان اَبَر سایت های کریپتویی معرفی کردیم. در این ۲ سایت تقریبا هر اطلاعاتی که برای بررسی پروژه لازم دارید مثل آدرس سایت و وایت پیپر، شبکه های اجتماعی، توضیحات مختصر، تعداد هولدر ها، حوزه کاری پروژه، ارزش بازار و مبانی توکنومیکسی و… را میتوانید مشاهده و بررسی کنید.

 

  1. سایت CoinMarketCal

این سایت خودش را به عنوان تقویم ارزهای دیجیتال معرفی میکند. در این سایت شما میتوانید رویداد های آتی پروژه های مختلف مثل توکن سوزی، لیست شده در صرافی، آپدیت ها و…  را مشاهده کنید. همچنین در بخش های مختلف این سایت ارزهایی با احتمال رشد به واسطه رویدادهایی که در پیش دارند نیر معرفی میشوند.

  1. سایت CryptoMiso

این سایت به عنوان ابزاری برای رتبه ‌بندی رمزارزها در نظر گرفته می‌ شود. این رتبه بندی بر مبنای فعالیت در گیت ‌ها صورت می گیرد. گیت ‌ها به عنوان یکی از بزرگ ‌ترین شبکه میزبانی برای پروژه ‌های توسعه ‌دهندگان در نظر گرفته شده قضاوت در مورد پروژه رمزارزها بر مبنای داده ‌های گیت ‌هاب، کاری دشوار و مستعد خطاست، اما رتبه ‌بندی داده شده توسط وب سایت کریپتومیسو می ‌تواند اطلاعات ارزشمندی را در اختیار سرمایه‌ گذاران مشتاق به تحقیق قرار دهد.

  1. برخی سایت های دیگر
  • سایت Glassnode با امکان بررسی داده های روی شبکه و تاثیرگذاری آنها روی آینده قیمتی پروژه
  • سایت Santiment با امکان مشاهده تاریخچه ی تیم پشتیبان، مبنای اقتصادی کوین و اطلاعات مهمی درباره وضعیت فعلی آن
  • سایت LunarCrush با امکان بررسی میزان داغ بودن یک پروژه در شبکه های اجتماعی و امکان افزایش قیمت آن

“درصورتی که تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در مورد سایت ها و ابزار های مفید و کاربردی حوزه بلاکچین و رمزارزها دارید، پیشنهاد مکنیم مقاله ی جامعی که در این باره با عنوان (برترین سایت ها و ابزار های حوزه بلاکچین و رمزارزها) منتشر کردیم را مطالعه بفرمایید”

 

تحلیل فاندامنتال، زمان بر اما با نتایجی جذاب

باجرای تحلیل فاندامنتال حرفه‌ای به زمان و حوصلۀ زیادی نیاز دارد. در کنار آن، وضعیت فعلی پروژه نیز عامل مهمی است. به همین دلیل است که اکثر سرمایه‌گذاران از مطالعاتی استفاده می‌کنند که صرافی‌ها و بانک‌های سرمایه‌گذاری فراهم کرده‌اند. به این وسیله شما میتوانید در واقع تحلیلی که موسسه های بزرگ مالی در مورد یک پروژه ارائه داده اند را مطالعه کرده و علاوه بر آن، با استفاده از نکاتی که در این مقاله مطرح شد، تحقیقات خود را کامل کرده و در نهایت بهترین تصمیم را بگیرید.

0/5 (0 نظر)
اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *