لایه دو اتریوم چیست؟ بهترین لایه دوها را بشناسید!

فهرست عناوین

مقدمه

اتریوم، به عنوان بزرگترین شبکه بلاک‌چین دنیا، با امنیت بالا و محبوبیت فراوانی در بین کاربران شناخته می‌شود. اما این شبکه با مشکلاتی همچون مقیاس‌پذیری پایین، سرعت کم تراکنش‌ها، و کارمزد بالا مواجه است. برای رفع این مشکلات، راه‌حل‌های لایه دوم ارائه شده‌اند که به کاربران امکان می‌دهند تراکنش‌های خود را با سرعت بالا و با کارمزد کمتری انجام دهند. در این مقاله بهترین ارزهای لایه دوم برای اتریوم را بررسی خواهیم کرد. شما میتوانید این چارت ارزها را در پلتفرم دستیار ارزدیجیتال بایتیکل مشاهده و با اتصال صرافی هایتان، مستقیما خرید و فروش کنید.

لایه اول اتریوم

در لایه اول اتریوم، تغییرات و بهبودهایی در خود بلاک‌چین اعمال می‌شود تا امکانات و عملکرد شبکه بهبود یابد. این تغییرات شامل تقویت سطح مقیاس‌پذیری، افزایش سرعت و ظرفیت تراکنش می‌شود. برای دستیابی به این اهداف، از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود، از جمله:

۱٫ بهبود پروتکل اجماع: در این روش، الگوریتم‌های اجماعی به‌طور مستقیم تغییر می‌کنند تا سرعت و کارایی شبکه افزایش یابد. به‌عنوان مثال، در اتریوم ۲٫۰ از الگوریتم اثبات کار به اثبات سهام تغییر کرده است که منجر به افزایش سرعت و کاهش مصرف انرژی می‌شود.

۲٫ شاردینگ (Sharding): این روش به منظور مقیاس‌پذیری در لایه اول اتریوم استفاده می‌شود. در این روش، بلاک‌چین به اجزای کوچکتری به نام شارد تقسیم می‌شود، که این اجزا به‌صورت همزمان و موازی تراکنش‌ها را پردازش می‌کنند، این منجر به افزایش سرعت تراکنش‌ها می‌شود.

راه حل لایه دو اتریوم چیست و به چه دردی میخورد؟

با انفجار فضای DeFi و هدایت اصلی توسط اتریوم، مشکلاتی از جمله افزایش هزینه‌های گس و مسدود شدن شبکه برای تراکنش‌ها به وجود آمد. به‌همین دلیل، راه‌حل‌های لایه دوم بر پایه اتریوم (L2) توسعه یافتند. این پروژه‌های L2 و بلاک‌چین‌های موازی آن‌ها به‌دلیل قابلیت ارتقاء سرعت تراکنش و کاهش هزینه‌های آن مورد توجه و استفاده قرار گرفته‌اند.

تفاوت بین راه‌حل‌های لایه یک و لایه دوم بسیار ساده است؛ زیرا آنها در نقش و تمرکز بر روی بلاک‌چین متفاوت هستند. لایه یک برای بهبود معماری بلاک‌چین ایجاد شده است، در حالی که لایه دوم به عنوان بخشی از بلاک‌چین اصلی اتریوم عمل می‌کند. لایه دوم یک چارچوب ثانویه است که در حالی که لایه مرکزی امنیت را فراهم می‌کند، سرعت بهتری را با هزینه کمتر ارائه می‌دهد.

لایه دوم اتریوم برای افزایش مقیاس‌پذیری خود، از روش‌های off-chain استفاده می‌کند. این برنامه‌های غیرمتمرکز که بر روی لایه دوم اجرا می‌شوند، در واقع شبکه‌ای هستند که بر روی لایه اول اتریوم قرار دارد و تراکنش‌ها را به خارج از شبکه هدایت کرده و در نهایت به صورت off-chain پردازش می‌شوند.

بهترین پروژه های لایه دو اتریوم

پالیگان (Polygan)

پالیگان به‌عنوان بهترین پلتفرم لایه دوم اتریوم شناخته می‌شود که روزانه بیش از ۳۵۰ هزار کاربر فعال دارد. این پلتفرم از Polygon zkEVM استفاده می‌کند و سازگاری خوبی با ماشین مجازی اتریوم دارد.

با توجه به این قضیه کاربران می‌توانند قراردادهای هوشمند و ابزارهای توسعه را به‌راحتی با این پلتفرم ایجاد کنند. پالیگان از امنیت بالایی برخوردار است و ۷۰۰۰ تراکنش را در هر ثانیه انجام می‌دهد. ارز دیجیتال بومی شبکه پالیگان با نماد اختصاری MATIC به بازار عرضه شده است و توسط صرافی‌های معتبر پشتیبانی می‌شود. در حال حاضر ارز دیجیتال متیک با مارکت کپ ۷.۴ میلیارد دلار در رتبه ۱۴ جدول کریپتو قرار دارد.

آپتیمیزم (Optimism)

شبکه آپتیمیزم یکی از راهکارهای لایه دوم اتریوم است که به منظور حل مشکلات مقیاس‌پذیری در شبکه اتریوم ایجاد شده است. این شبکه از راهکارهای خوش‌بینانه به نام “آپتیمیستیک رول‌آپ” برای افزایش مقیاس‌پذیری استفاده می‌کند. در این رویکرد، شبکه آپتیمیزم تراکنش‌ها را جمع‌آوری و فشرده‌سازی کرده و سپس آن‌ها را به صورت یک تراکنش به شبکه اصلی اتریوم ارسال می‌کند. این کار باعث کاهش قابل توجهی در سرعت و هزینه‌های تراکنش می‌شود.

شبکه آپتیمیزم با استفاده از رویکرد آپتیمیستیک، تمامی تراکنش‌هایی که توسط اعتبار‌سنج‌های شبکه تأیید می‌شوند را معتبر می‌شمارد و آن‌ها را پردازش می‌کند. این باعث می‌شود که تراکنش‌ها به صورت مجزا اعتبارسنجی نشوند و زمان پردازش آن‌ها به شدت کاهش یابد. همچنین، ولیدیتورها تا یک هفته فرصت دارند تا مجموعه تراکنش‌ها را بررسی کرده و در صورت شناسایی تراکنش جعلی، آن را به شبکه گزارش دهند و پاداش دریافت کنند.

آربیتروم (Arbitrum)

آربیتروم یک پروژه لایه دوم نوآورانه است که به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا بتوانند برنامه‌های غیرمتمرکز خود را بدون یادگیری زبان برنامه‌نویسی بسازند. این پروژه از فناوری rollup استفاده می‌کند و شرایط لازم برای ترکیب چندین تراکنش به‌صورت همزمان را برای کاربران فراهم می‌کند.

با توجه به این قضیه کاربران می‌توانند تراکنش‌های خود را به‌راحتی و با پرداخت هزینه کمتر انجام دهند. ارز دیجیتال بومی شبکه آربیتروم دارای نماد اختصاری ARB با مارکت کپ ۱.۳ میلیارد دلار در رتبه ۴۸ کریپتو قرار دارد و یک گزینه مناسب برای سرمایه‌گذاری به شمار می‌رود.

بیس (Base)

شبکه لایه ۲ Base یکی از جدیدترین محصولات صرفی آمریکایی کوین بیس (Coinbase) بوده که اخیرا جنجال‌های زیادی در دنیای کریپتوکارنسی به راه انداخته است. کاربرد اصلی این شبکه در تسهیل پیاده‌سازی و توسعه اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (DApps) بوده و دسترسی‌پذیری به شبکه وسیعی از ۱۱۰ میلیون کاربر تائید شده و استخر دارایی به ارزش ۸۰ میلیارد دلار را امکان‌پذیر می‌سازد. وجود مزایای بسیار زیاد شبکه لایه ۲ Base سبب شده تا این شبکه صرفا در یک ماه پس از راه‌اندازی، به بیش از ۸۷۰ هزار آدرس فعال و همچنین ۱.۵ میلیون تراکنش روزانه دست پیدا کند. در واقع با رشد اکوسیستم بلاک‌چین اتریوم، مقیاس‌پذیری به یکی بزرگترین بحران‌های این شبکه بلاک‌چینی تبدیل شده و بسیاری از کمپانی‌ها تلاش کرده‌اند تا با استفاده از فناوری‌های مختلفی همچون شاردینگ، زنجیره‌های جانبی و کانال پرداخت این مشکل را برطرف سازند و پروژه لایه دوم Base نیز یکی از این راه‌حل‌هاست.

زی کی سینک (ZKsync)

زی کی سینک (zk-sync) یکی از پروژه‌های لایه دوم بلاک‌چین برای اتریوم است که از فناوری رول‌آپ برای بهبود مقیاس‌پذیری استفاده می‌کند. در این فناوری، داده‌ها از لایه اول بلاک‌چین جمع‌آوری شده و به صورت ایمن‌تر و خلاصه‌شده در لایه دوم قرار می‌گیرند و سپس به لایه اول ارسال می‌شوند. این کار باعث کاهش چشمگیر ترافیک شبکه و کاهش هزینه‌های پردازش داده‌ها می‌شود. زی کی سینک تاکنون عملکرد خوبی داشته و تراکنش‌ها به صورت جمع‌شده در لایه دوم پردازش می‌شوند، که این امر باعث کاهش چشمگیر کارمزد شبکه اتریوم شده است. الکس گلوچوفسکی معرف این پروژه است و تیم متر لبز از سال ۲۰۱۹ فعالیت خود را آغاز کرده و تاکنون توانسته‌اند سرمایه‌گذاران زیادی را جذب کنند و مجموع سرمایه حدود ۴۸۵ میلیون دلار بوده است.

جمع بندی

در این مقاله، با مفهوم و اهمیت لایه دوم اتریوم آشنا شدیم و به بررسی بهترین پروژه‌های لایه دومی این شبکه پرداختیم. از راهکارهای متنوعی مانند زی کی سینک (zk-sync)، پالیگان (Polygon)، آربیتروم (Arbitrum) و شبکه لایه ۲ Base خبر داده شد که هر کدام از آنها با استفاده از فناوری‌های مختلف، بهبود مقیاس‌پذیری و کارایی شبکه اتریوم را ممکن کرده‌اند. این پروژه‌ها از جمله محبوب‌ترین و پرکاربردترین راهکارها در ارتقای شبکه اتریوم به شمار می‌روند، که توانسته‌اند با جلب توجه و پشتیبانی جامعه کریپتو، موفقیت‌آمیز باشند. از این رو، با آشنایی بیشتر با این پروژه‌ها، می‌توان بهترین انتخاب را برای استفاده و سرمایه‌گذاری در زمینه لایه دوم اتریوم داشت.

منابع : Binance, Coinmarketcap

5/5 (1 نظر)
اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *