با بهترین پروتکل های دیفای آشنا شوید!

فهرست عناوین

مقدمه

دیفای (Decentralized Finance) به عنوان یک اکوسیستم از پلتفرم‌ها و برنامه‌های غیرمتمرکز (Dapps) که بر پایه بلاک‌چین شکل گرفته‌اند، با رشد و توسعه ارزهای دیجیتال، به سرعت در حال گسترش است. همواره پروژه‌های جدیدی در این حوزه راه‌اندازی می‌شوند که هر یک کاربردهای منحصر به فردی دارند. اما چگونه می‌توان پروژه‌های برتر این حوزه را شناسایی کرد؟ کدام پلتفرم‌های دیفای برتر و قدرتمند هستند؟

در این مقاله، می‌خواهیم شما را با ۱۰ مورد از بهترین پلتفرم‌های دیفای آشنا کنیم. این پلتفرم‌ها معمولاً در زمینه‌های مختلفی مانند اعطای وام، تبادلات اتوماتیک (DEX)، ایجاد مارکت‌های پیش‌بینی، استخراج ماینینگ، و … فعالیت می‌کنند و ارائه خدمات متنوعی را برای کاربران دیفای فراهم می‌کنند.

معیارهای ارزیابی این پلتفرم‌ها شامل امنیت، شفافیت، حجم معاملات، قابلیت اطمینان، هزینه‌ها و … می‌شود. انتخاب پلتفرم‌هایی که به این معیارها پاسخ می‌دهند، می‌تواند به کاربران کمک کند تا از بهترین خدمات دیفای بهره‌مند شوند و ریسک‌های مرتبط با استفاده از این پلتفرم‌ها را کاهش دهند. چارت رمزارز تمامی پروتکل های معرفی شده را شما میتوانید در پلتفرم دستیار ارزدیجیتال بایتیکل مشاهده کرده و با اتصال صرافی تان به پلتفرم، مستقیما آن ها را خرید و فروش کنید.

۱٫ Lido Finance – لیدو فایننس

لیدو فایننس یکی از بزرگ‌ترین پروتکل‌های لیکوئید استیکینگ است که دو ماه پیش نسخه دوم خود (Lido V2) را منتشر کرد. هدف اصلی از این انتشار، افزایش تمرکززدایی در لیدو فایننس بود. این پروژه تقریباً نیمی از مسیر رودمپ خود را طی کرده است.

ویژگی‌های اصلی این پلتفرم عبارتند از:

۱٫ روتر استیکینگ: با این ویژگی، هر فردی می‌تواند به راحتی به یک اپراتور نود تبدیل شود و در فرآیند استیکینگ شرکت کند.

۲٫ امکان برداشت اتریوم: این پلتفرم امکان برداشت اتریوم را برای هولدرهای stETH (نماینده ارزهای دیجیتال در لیدو) فراهم می‌کند، که این امر به کاربران این اجازه را می‌دهد تا از ارز دیجیتال خود بهره‌مند شوند.

این ویژگی‌ها، به کاربران این پلتفرم امکاناتی بسیار مفید و متنوع را فراهم می‌کند و به آنها اجازه می‌دهد تا به صورت مؤثرتری در دنیای لیدو فایننس شرکت کنند.

۲٫ Kyber Network – کایبر نتورک

شبکه کایبر (Kyber Network) یک صرافی غیرمتمرکز مولتی‌چین (چند زنجیره‌ای) و یک اگریگیتور است.

ویژگی‌های اصلی این پلتفرم عبارتند از:

۱٫ سواپ‌های کراس‌چین: کایبر نتورک امکان انجام تبادلات مستقیم بین ارزهای دیجیتال مختلف در زنجیره‌های مختلف را فراهم می‌کند، بدون نیاز به ایجاد حساب کاربری در هر زنجیره.

۲٫ ادغام با نسخه سوم Quickswap: این ویژگی به کاربران این اجازه را می‌دهد تا به راحتی با استفاده از سواپ‌های کایبر به تبادلات در Quickswap، یکی از صرافی‌های غیرمتمرکز مبتنی بر زنجیره Polygon، دسترسی داشته باشند.

۳٫ ویژگی سرمایه‌گذاری خودکار برای استراتژی DCA (Dollar-Cost Averaging): این ویژگی به کاربران این امکان را می‌دهد تا به صورت خودکار و با تعیین یک استراتژی خاص، به سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال بپردازند و به دوره‌های تغییرات قیمتی متفاوت و بازدهی بهتری دست پیدا کنند.

۳٫ Synthetix – سینتتیکس

سینتتیکس (Synthetix) پروتکلی است که امکان ساخت دارایی‌های مصنوعی را برای کاربران فراهم می‌کند.

ویژگی‌های اصلی این پروتکل عبارتند از:

۱٫ راه‌اندازی نسخه سوم (Synthetix V3): با این نسخه جدید، سینتتیکس بهبودهای چشمگیری را در عملکرد و کارایی ارائه می‌دهد، که این امر به کاربران این اجازه را می‌دهد تا به صورت بهتری از خدمات و امکانات ارائه شده توسط این پروتکل بهره‌مند شوند.

۲٫ افزایش تعداد دارایی‌هایی که می‌توان به‌عنوان وثیقه برای قرض گرفتن sUSD استفاده کرد: این ویژگی به کاربران این امکان را می‌دهد تا با استفاده از دارایی‌های مختلف، اعتبار برای قرض گرفتن sUSD را بدست آورند و از این طریق به صورت مصنوعی دارایی‌های مورد نیاز خود را افزایش دهند.

۳٫ راه‌اندازی یک بازار دائمی چندوثیقه‌ای: این ویژگی جدید به کاربران این امکان را می‌دهد تا به صورت مستقیم در بازار دائمی مختلف معامله کنند و از این طریق به سادگی دارایی‌های مورد نیاز خود را تبادل کرده و مدیریت کنند.

۴٫ Vela Exchange – ولا اکسجنچ

ولا اکسچنج (Vela Exchange) یک صرافی غیرمتمرکز (DEX) مشتقه است که بر بستر شبکه آربیتروم راه‌اندازی خواهد شد. نسخه رسمی این صرافی در ماه می راه‌اندازی خواهد شد. رویداد بعدی در نقشه راه ولا، راه‌اندازی نسخه رسمی پلتفرم است که شامل ویژگی‌های زیر است:

۱. قابلیت معامله با یک کلیک (One-click trading) و رابط کاربری آسان مثل صرافی‌های متمرکز.

۲. ایردراپ برای تست‌کننده‌های نسخه بتا.

۳. پشتیبانی از چند نوع استیبل کوین.

۴. Vela OTC: این قابلیت امکان معامله همتا‌به‌همتای توکن‌ها را فراهم می‌کند.

۵. نمودارهای نسل جدید که در آن‌ها می‌توان معاملات را به‌صورت زنده مدیریت کرد.

۵٫ Multiverse X – مولتی ورس اکس

مولتی‌ورس ایکس (MultiversX) یک بلاک‌چین لایه ۱ با مقیاس‌پذیری بسیار بالا است که از فناوری شاردینگ استفاده می‌کند.

ویژگی‌های اصلی این پروتکل عبارتند از:

۱٫ xFabric: برنامه‌ای شبیه وردپرس که برای ساخت Dappها استفاده می‌شود.

۲٫ راه‌اندازی کارت‌های اعتباری xPortal.

3. xWorlds: شبکه‌ای از متاورس‌های تعامل‌پذیر که در سه‌ماهه چهارم ۲۰۲۳ راه‌اندازی خواهد شد.

۴٫ xLaunchpad: نسخه بهبود یافته لانچ پد MultiversX.

۶٫ Pendle – پندل

پندل (Pendle) یکی از محبوب‌ترین پروتکل‌های معامله ییلد (Yield) است.

ویژگی‌های جدید پندل شامل موارد زیر می‌شود:

۱٫ بروزرسانی‌های جدید تجربه کاربری (UX): بهبود و به‌روزرسانی تجربه کاربری برای کاربران به منظور سهولت در استفاده و ارتباط با پلتفرم.

۲٫ ادغام و همکاری با پروتکل‌های دیگر: همکاری و ادغام با پروتکل‌های دیگر به منظور افزایش تنوع و امکانات پلتفرم.

۳٫ گسترش بخش مولتی‌چین: توسعه و گسترش قابلیت‌های پلتفرم در بخش مولتی‌چین به منظور افزایش توانایی معاملات بر روی چندین زنجیره مختلف.

۴٫ تمرکز بیشتر بر روی آموزش کاربران (ویدیوهای آموزشی): ارائه ویدیوهای آموزشی برای کاربران به منظور آشنایی بهتر با ابزارها و امکانات پلتفرم و بهره‌گیری بهینه از آن‌ها.

۷٫ Velodrome – ولودروم

ولودرام (Velodrome) بزرگ‌ترین صرافی غیرمتمرکز شبکه آپتیمیزم است. به‌روزرسانی بزرگ بعدی ولودرام راه‌اندازی نسخه دوم این صرافی است که شامل ویژگی‌های زیر خواهد بود:

۱. پشتیبانی از جفت‌ارزهای سفارشی (مثل پیاده‌سازی جفت‌ارزهای UniV3).

۲. پشتیبانی از تراکنش‌های بدون گس.

۳. پشتیبانی از زپینگ (Zapping) بومی.

۸٫ Level Finance – لول فایننس

لول فایننس محبوب‌ترین صرافی غیرمتمرکز قراردادهای دائمی در BNB چین است.

 

ویژگی‌های جدید صرافی لول عبارتند از:

۱٫ بهبود رابط کاربری: بهبود و به‌روزرسانی رابط کاربری به منظور افزایش سهولت استفاده از صرافی برای کاربران.

۲٫ گسترش بخش کراس‌چین: توسعه و گسترش قابلیت‌های صرافی در بخش کراس‌چین به منظور افزایش توانایی معاملات بر روی چندین زنجیره مختلف.

۳٫ مسابقات ترید: برگزاری مسابقات ترید برای جذب کاربران جدید و تحریک فعالیت‌های معاملاتی در صرافی.

۹٫ Radiant Capital – رادیانت کپیتال

لول فایننس محبوب‌ترین صرافی غیرمتمرکز قراردادهای دائمی در BNB چین است.

 

ویژگی‌های جدید صرافی لول عبارتند از:

۱٫ بهبود رابط کاربری: بهبود و به‌روزرسانی رابط کاربری به منظور افزایش سهولت استفاده از صرافی برای کاربران.

۲٫ گسترش بخش کراس‌چین: توسعه و گسترش قابلیت‌های صرافی در بخش کراس‌چین به منظور افزایش توانایی معاملات بر روی چندین زنجیره مختلف.

۳٫ مسابقات ترید: برگزاری مسابقات ترید برای جذب کاربران جدید و تحریک فعالیت‌های معاملاتی در صرافی.

۱۰٫ Gains Network – شبکه گینز

شبکه گینز (Gains Network) در حال توسعه یک DEX قراردادهای دائمی به نام gTrade در شبکه‌های آربیتروم و پالیگان است.

 

ویژگی‌های اصلی پروژه عبارتند از:

۱٫ قابلیت lookback: این قابلیت به پلتفرم gTrade امکان می‌دهد که تمام سفارش‌ها را با قیمت صحیح انجام دهد.

۲٫ یک به‌روزرسانی برای بهبود ساختار کارمزدها.

۳٫ گسترش فعالیت‌های مولتی‌چین.

جمع بندی

در این مقاله، به بررسی بهترین پروتکل‌های دیفای در بازار کریپتو پرداختیم. این پروتکل‌ها شامل “لیدو فایننس”، “کایبر نتورک”، “سینتتیکس”، “ولا اکسچنج”، “پروتکل MUX”، “مولتی‌ورس ایکس”، “پندل”، “ولودرام”، “لول فایننس”، “شبکه گینز” و بسیاری دیگر می‌باشند. ویژگی‌های منحصربه‌فرد هر پروتکل از قبیل بهبود رابط کاربری، گسترش بخش کراس‌چین، ادغام با پروتکل‌های دیگر، ویژگی‌های مبتکرانه مانند lookback و زپینگ، و افزایش تمرکز بر روی آموزش کاربران به دقت مورد بررسی قرار گرفته است. این مقاله به خوانندگان یک نگاه جامع به بهترین پروتکل‌های دیفای در بازار کریپتو ارائه می‌دهد.

5/5 (1 نظر)
اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *