آموزش شاخص CMO (Chande Momentum Oscillator)

اسیلایتور “ CMO (Chande Momentum Oscillator)

اسیلایتور CMO چیست؟

نوسانگر مومنتوم CMO یک شاخص است که توشار چاند در کتاب خود در سال ۱۹۹۴ با نام The New Technical Trader معرفی کرد. این فرمول تفاوت بین مجموع سودهای اخیر و مجموع ضررهای اخیر را محاسبه می کند و سپس نتیجه را بر مجموع تمام حرکات قیمت در یک دوره مشابه تقسیم می کند. اسیلاتور CMO  شامل یک نوسانگر در بازه منفی ۱۰۰ و مثبت ۱۰۰ است. از خوبی های استفاده از این اندیکاتور این است که تشخیص الگو، عموما سیگنال های مطمئن تری نسبت به سطوح نوسان ساز مطلق تولید می کند. از این اسیلایتور میتوان در راستای شناسایی مناطق اشباع خرید و اشباع فروش نیز استفاده کرد.

فرمول و نحوه محاسبات اسیلایتور CMO

فرمول محاسبه این اسیلایتور عبارت است از :

 

که در آن sH مجموع کلوز های بالاتر میباشد ( در n  بازه زمانی )

و sL مجموع کلوز های پایین تر میباشد ( در n  بازه زمانی )

 برای محاسبه این اندیکاتور میبایستی مجموع بسته های بالاتر در دوره های N را محاسبه کرده و سپس مجموع بسته های پایین تر را در دوره های N محاسبه کنیم و پس از آن مجموع بسته‌های کمتر در دوره‌های N را از مجموع بسته‌های بالاتر در دوره‌های N کم کنیم و پس از این که آن را به دست آوردیم باید مجموع بسته‌های کمتر در دوره‌های N را به مجموع بسته‌های بالاتر در دوره‌های N اضافه کنیم. و سپس مرحله چهارم را بر ۳ تقسیم کرده و در ۱۰۰ ضرب کنیم. زمانی که نوسانگر مومنتوم Chande بالای ۵۰+ باشد، یک دارایی بیش از حد خرید شده است و زمانی که زیر ۵۰- باشد، بیش از حد فروش می شود. بسیاری از معامله گران فنی یک میانگین متحرک ۱۰ دوره ای را به این نوسان ساز اضافه می کنند تا به عنوان یک خط سیگنال عمل کند. نوسانگر هنگامی که از میانگین متحرک عبور می کند یک سیگنال صعودی و هنگامی که از میانگین متحرک پایین می آید یک سیگنال نزولی تولید می کند.

استراتژی های معاملاتی اسیلایتور CMO

  • شناسایی مناطق اشباع خرید و اشباع فروش

اگر اسیلاتور CMO خط ۵۰- را رو به بالا قطع کند، فرصت مناسبی برای خرید ایجاد می شود و در صورتی که خط ۵۰ را رو به پایین قطع کند، فرصت مناسب فروش ایجاد می شود. همچنین به جهت بررسی جزئی تر، میتوان بالای ناحیه ۷۵ را منطقه ای با درجه اشباع خرید بیشتر و ناحیه زیر ۷۵- را منطقه ای با درجه اشباع فروش بیشتر در نظر گرفت.

همچنین شکسته شدن خط صفر رو به سمت بالا، میتواند تایید کننده روند صعودی باشد.

  • شناسایی واگرایی ها

در این اسیلایتور هم میتوان با شناسایی واگرایی های صعودی و نزولی، سیگنال هایی را دریافت کرد.

 

 

اسیلایتور CMO، ظاهری کاربردی اما باطنی پیچیده

همانطور که توضیح داده شد، اسیلایتور CMO یکی از اسیلاتور های کاربردی تحلیل تکنیکال به شمار میرود که با محاسبات پیچیده ای که در درون خود صورت میدهد، در نهایت مناطق اشباع خرید و اشباع فروش را به معامله گران نشان میدهد و همچنین به وسیله شناسایی واگرایی ها در این اسلایتور میتوان سیگنال های جذابی دریافت کرد.

0/5 (0 نظر)
اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *