اسیلایتور “ Aroon

 

اسیلایتور Aroon چیست؟

اسیلایتور Aroon یک اسیلایتور محبوب در تحلیل تکنیکال میباشد که توسط Tushar Chande در سال ۱۹۹۵ ابداع شد. موارد اصلی استفاده از این اسیلایتور، در تشخیص جهت روند و قدرت آن (مومنتوم) است؛ یعنی در حقیقت به واسطه این اسیلایتور میتوان میزان تغییرات قدرت روند را بررسی کرد. منطق این اسیلایتور پیرو این ایده میباشد  که روند‌های صعودی همیشه high جدیدی (سقف جدیدی) ثبت میکنند و روند‌های نزولی قدرتمند نیز Low پایین‌تر (کف جدیدی) ثبت می‌کنند. این اسیلایتور به ما نشان میدهد چه وقتی سیگنال ترند قدرتمند است و چه زمانی بازار، ترند خاصی ندارد. این اسیلایتور دارای ۲ خط میباشد که Aroon UP (خط نارنجی رنگ) نماینده ی مومنتوم صعودی و Aroon DOWN (خط آبی رنگ)، نماینده مومنتوم نزولی میباشد.

 

 

 

 

نحوه محاسبات و فرمول اسیلایتور Aroon

نحوه محاسبه اسیلایتور Aroon

در اسیلایتور Aroon، برای ترسیم خطوط، قیمت‌های High و Low در ۲۵ واحد زمانی (همان کندل ها و باتوجه به تایم فریمی که درحال تحلیل هستید) محاسبه شده و فاصله بین آخرین زمان High و Low  یادداشت می‌شود و سپس این اعداد در فرمول‌های خطوط Up و Down اسیلایتور قرار میگیرند.

استراتژی های معاملاتی اسیلایتور Aroon

  • تشخیص قدرت روند (مومنتوم صعودی یا نزولی)

به واسطه این اسیلایتور میتوان قدرت روند را بررسی کرد و تشخیص داد که بازار برای ریزش قدرت بیشتری را دارا است یا برای صعود زور بیشتری دارد. همانطور که گفته شد، خط Aroon Up که همان خط نارنجی میباشد، نماینده قدرت روند صعودی و خط Aroon Down که با رنگ آبی نمایش داده میشود، نماینده قدرت روند نزولی است. هرکدام از این خطوط با نزدیک شدن به سطح ۱۰۰ بیانگر تقویت قدرت روند و با پایین آمدن به سمت سطح ۰ نشان دهنده تضعیف قدرت روند هستند. برای مثال، اگر خط زرد در حال افزایش باشد و همزمان شاید کاهش خط آبی رنگ باشیم، میتوان گفت روند صعودی قدرتمند تر است؛ البته برعکسِ آن نیز صادق است.

درصورتی که خط زرد، خط آبی را به سمت بالا قطع کند، میتواند نشانه هایی از موقعیت مناسب معاملات خرید باشد و همچنین برعکس.

  • بررسی نواحی مهم (مناطق اشباع خرید یا فروش)

یکی از اساسی ترین سیگنال های دریافتی به واسطه این اسیلایتور ، برای مثال شکست ناحیه ۷۰ به بالا / پایین است. برای مثال درصورتی که خط آبی، ناحیه ۷۰ را به پایین بشکند، میتواند نشان دهنده ضعیف شدن قدرت روند نزولی باشد یا برعکس اگر خط نارنجی ناحیه ۳۰ را به بالا قطع کند، احتمالا نشان دهنده افزایش قدرت روند صعودی است؛ بنابراین شکست نواحی اشباع خرید و اشباع فروش میتواند برای ما سیگنال هایی را صادر کند.

  • بررسی کراس های خطوط (نواحی برخورد و تلاقی خطوط)

درصورتی که در برخی مناطق خطوط آبی و نارنجی اسیلایتور آرون، تلاقی داشته باشند، برخی سیگنال ها را صادر میکنند که اگر این کراس ها در مناطق اشباع خرید یا فروش باشد، وزن بیشتری به سیگنال داده شده میدهد. برای مثال اگر خط نارنجی خط آبی رنگ را رو به پایین قطع کند (تلاقی داشته باشد)، نشان دهنده سیگنال نزولی است و حالا اگر این برخورد در ناحیه اشباع خرید هم باشد، وزن بیشتری برای سیگنال نزولی قیمت دارد.

 

اسیلایتور آرون، کمک کننده در تشخیص قدرت روند (مومنتوم)

این اسیلایتور که در سال ۱۹۹۵ ابداع شد، با در نظر گرفتن این منطق که روند های صعودی همیشه سقف های بالاتر و روند های نزولی همیشه کف های پایین تر ثبت میکنند، به بررسی روند های بازار و قدرت آنها میپردازد که با استفاده از داده های آن میتوان در تشخیص این روند ها و قدرتشان موفق تر بود. در این مقاله درمورد مهم ترین استراتژی های این اسیلایتور و راه های تشخیص مومنتوم قیمتی به وسیله این اسیلایتو صحبت کردیم اما نکته قابل توجه این است، آرون نیز مثل اسیلایتور های دیگر، بعضا در سیگنال ها دچار خطا نیز میباشد بنابراین به این ابزار ها باید به چشم کمک کننده در تحلیل نگاه کرد و صرفا با سیگنال یک اسیلایتور، نباید اقدام به معامله کرد.

 

 

0/5 (0 نظر)
اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *