معرفی و اموزش شاخص UTXO (Unspent Transaction Output)

فهرست مطالب

UTXO (Unspent Transaction Output)


تعریف:
مفاهیم و تعاریف زیادی در تحلیلآنچین مورد استفاده قرار می‌گیرد که هر کدام کاربردی متفاوت دارند. هدف اصلی به وجود آمدن این مفاهیم و تعاریف افزایش دقت و کارایی تحلیل آنچین است. با گسترش بازار کریپتو تعداد افرادی که با دیدگاه مدت بلند مدت سرمایه‌گذاری می‌کنند نیز افزایش یافته است در کنار این افراد موسسات مالی و شرکت‌های تجاری نیز وارد این بازار شدند که معمولا معاملات و سرمایه گذاری بلند مدت انجام می‌دهند. در نتیجه این گسترش این نوع دیدگاه تعداد کیفپول‌هایی که فقط تراکنش ورودی دارند افرایش یافته است. به بیان ساده‌تر کوین‌هایی که به منظور انباشت بلند مدت خریداری میشوند افزایش پیدا کرده است و میزان درصد شناوری بیت‌کوین (کوین‌هایی که در دسترس فعالین برای معامله قرار دارد) کم‌تر شده است. حذف این نوع کوین‌ها در محاسبات و تحلیل میتواند باعق افزایش دقت و کاربردی‌تر شدن داده‌ها می‌شود. برای این کار کافیست از مفهوم UTXO در محاسبات شاخص‌های مختلف استفاده کنیم.


نحوه استفاده:
اصطلاح UTXO مخفف عبارت (Unspent Transaction Output) است. در واقع UTXO یک مدل و متد محاسباتی در بلاکچین بیت‌کوین است. در این متد کوین‌های کیف‌ پول‌هایی که تراکنش خروجی نداشته باشند در شبکه نظر گرفته نمی‌شوند. به بیان ساده‌‌تر تنها کوین‌هایی که در تراکنش شرکت داشتهولی منتقل نشده‌اند را به عنوان کوین‌های فعال در شبکه در مورد محاسبه قرار می‌دهد. عبارتتراکنش خروجی خرج نشدهاشاره‌ای به همین موضوع دارد. در این متد یکUTXO قابلیت تغییر ندارد، پس در تراکنش‌ جدید UTXOهای قدیمی از بین می‌روند و یک UTXO جدید تولید می‌شود. 

برای درک بهتر و ساده‌تر می‌توانیم UTXO‌ها را مانند پول نقد در فرض کنیم که برای رسیدن به ارزش مورد نیاز در یک تراکنش، از ترکیب‌های متفاوت از  UTXOها استفاده می‌شود. به عنوان مثال در نظر بگیرید هر UTXO یک اسکناس یا سکه است. اگر ۵۰ دلار پول نقد داشته باشید، ممکن است چندین ترکیب مختلف وجود داشته باشد:

یک اسکناس ۵۰ دلاری

پنج اسکناس ۱۰ دلاری

ده اسکناس ۵ دلاری

چهار اسکناس ۱۰ دلاری و دو اسکناس ۵ دلاری

و غیره

در هر یک از این موارد، با وجود داشتن تعداد و نوع اسکناس‌های متفاوت، همیشه دقیقاً ۵۰ دلار دارید. UTXO‌ها نیز ساختاری مشابه دارند. وقتی یک موجودی را در کیف پول خود مشاهده می‌کنید، ممکن است بر اساس سابقه تراکنش‌های خروجی، این موجودی در واقع از ترکیب چند UTXO تشکیل شده باشد. این UTXO‌ها وقتی با هم جمع شوند، موجودی کیف پول شما را تشکیل می‌دهند.


همچنین مانند پول نقد، ارزش UTXOها را نمی توان تغییر داد. به عنوان مثال برای خرید یک فنجان قهوه با قیمت ۳.۷۵ دلار اگر فقط پنج اسکناس ۱۰ دلاری دارید، باید یک اسکناس ده دلاری پرداخت کنید. با تحویل دادن اسکناس ۱۰ دلاری باقی مانده پول خود را دریافت کنید. در این مثال، ۶.۲۵ دلار دریافت می‌کنید.

UTXO‌ها نیز به روشی مشابه رفتار می‌کنند. همانطور که نمی توانید یک قسمت از اسکناس خود را برای پرداختی با ارزش کمتر از ارزش کل اسکناس خود استفاده کنید، نمی توانید بخشی از یک UTXO را در تراکنش ارسال استفاده کنید. اگر می خواهید ۳.۷۵ بیت‌کوین برای شخصی بفرستید، اما فقط یک UTXO به ارزش ۱۰ بیت‌کوین در کیف پول خود دارید، باید کل UTXO را برای گیرنده ارسال کنید و سپس مقدار اضافی آن را با یکUTXO جدید دریافت کنید، درست مانند پرداخت نقدی. (البته، این فرآیند توسط پروتکل بلاک‌چین انجام می‌شود و نیازی نیست که برای بازگرداندن مقدار اضافی تراکنش به گیرنده اعتماد کنید). به این ترتیب، وقتی این انتقال را انجام می‌دهید، گیرنده ۳.۷۵ بیت‌کوین دریافت می‌کند و ۶.۲۵ باقیمانده در در تراکنش به عنوان یک UTXO جدید و کوچکتر به آدرس شما ارسال می‌شود.

اگر بخواهید ۱۳.۷۵ بیت‌کوین برای کسی بفرستید باز هم وضعیت مانند پول نقد است. شما باید دو UTXO بفرستید (درست مانند تحویل دادن دو اسکناس ۱۰ دلاری). یکی به طور کامل مصرف می‌شود و دیگری نیاز به تغییرات در قالب یک UTXO جدید برای شما دارد.

نکته مهمی که وجود دارد در حین انجام تراکنش و تغییر دادنUTXO‌ها شما باید هزینه این تغییر را بپردازید که به عنوان کارمزد انتقال یا تراکنش شناخته می‌شود.


(عکس شماره یک)

جمع بندی:

بررسی و ردیابی UTXOها مانند بررسی کوین‌ها یا کیف پول‌ها یک راه برای به دست آوردن اطلاعات در مورد فعالیت‌های درون شبکه است. اندازه، سن، و تعداد UTXOهای منتقل شده در یک بلاکچین، داده‌های مفیدی برای تحلیل آنچین محسوب می‌شوند. تحلیل داده‌های مربوط به UTXO نسبت به بررسی کوین‌‌‌ها در پیش بینی رفتار آینده بازار کاربردی‌تر است. دلیل این برتری چشم پوشی از کوین‌‌های خارج از دسترس است.

0/5 (0 نظر)
اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *