معرفی و اموزش شاخص Dormancy

فهرست مطالب

Dormancy

یکی از شاخص‌های کاربردی در مورد رفتار فروشندگان و بررسی فشار فروش در بازار است. این شاخص با استفاده از پارامتر ‌CDD و نسبت اون به تعداد کوین‌های منتقل شده متوسط عمر کوین‌های فروش رفته (منتقل شده) را به صورت روزانه محاسبه می‌کند.

Dormancy = CDD/Volume

مقدار بالای این شاخص نشان دهنده وارد شدن کوین‌های قدیمی‌تر به چرخه بازار است. این شاخص از دو مولفه مهم در شبکه تاثیر می‌پذیرد:

۱. عمر کوین‌ها
۲. تعداد کوین‌های منتقل شده در تراکنش‌‌‌‌ها

با توجه به این موضوع که با گذشت زمان تعداد کوین‌های شبکه و عمر آنها نیز افزایش پیدا می‌کند برای کارایی بهتر یک متعادل سازی در نحو محاسبه این شاخص می‌توانیم انجام دهیم. به این صورت که تعداد کوین‌‌های وجود در لحظه را در تعداد کوین‌های منتقل شده ضرب کنیم :

Dormancy (adj) = CDD/Vol*Supply

 این شاخص را می‌توانیم ارتقا داده و یک مقایسه در بازه زمانی بزرگ‌تر داشته باشیم و به شاخص ‌Dormancy Flow برسیم. به صورت که هر وقت قیمت بالاتر از میانگین قیمت فروش یک سال اخیر باشد DF افزایش یافته و نشان می‌دهد تقاضا در بازار وجود دارد و اصطلاحا نشان از سلامت بازار صعودی است. هنگامی که قیمت پایین‌تر از میانگین فروش سالانه باشد نشان از فاز تسلیم شدن   (Capitulation) دارد.

Dormancy Flow : Market Cap / MA(365)*(Dormancy Price)

نوع دیگر ارتقا یافته این مدل از ترکیب Hold Waves و ‌‌UTXO بدست می‌آید. به این صورت که بجای میزان تراکنش‌‌ها در محاسبات از میانه مجموع‌ HW‌ها استفاده کنیم. یعنی میانه بازه‌های عمرکوین را در درصد توزیع‌ آنها ضرب کنیم و مجموع تمام بازه‌ها را بدست آوریم.

Sum(Waves Median Days*Waves Percentage)

و در ادامه میانگین ‌Dormancy را در بازه زمانی ثابت به این پارامتر بدست‌ آمده محاسبه کنیم تا به شاخص ‌DUA بریم.

DUA Ratio = MA(30) Dormancy / Sum

این نسبت به دلیل اینکه کوین‌های گم شده یا کوین‌هایی که به منظو سرمایه گذاری بلند مدت خریداری شده وارد تراکنش نمی‌شود و در‌ Dormancy محاسبه نمی‌شود و تمام آنها در HW وجود داریم همیشه زیر یک است. زمانی که فعالین در حال انباشت هستند مقدار صورت نسبت کاهش پیدا میکند ولی در مقابل مقدار مخرج نسبت افزایش پیدا میکند که نتیجه کلی آن کاهش مقدار کل نسبت است. زمانی که فعالین در حال عرضه هستند صورت کسر افزایش پیدا کرده و در مقابل مخرج آن کوچیک می‌شود و در کل نقدار کل نسبت افزایش پیدا میکند.

0/5 (0 نظر)
اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *