معرفی و آموزش شاخص liquidity of Supply


فهرست مطالب

liquidity of Supply

تعریف

فعالین بازار انتظارات خود را معامله می‌کنند. اگر فردی انتظار صعود قیمت را داشته باشد اقدام به خرید و اگر انتظار نزول قیمت را داشته باشد اقدام به فروش می‌کند. در حالت کلی بررسی انتظارت فعالین و هدف آنها از انجام معاملات عامل موثری برای پیش‌بینی حرکت احتمالی قیمت در آینده است.
میزان نقدشوندگی دارایی‌ یاکوین‌ها یکی از روش‌های مناسب برای تشخیص انتظارات، رفتار و نوع دیدگاه فعالین بازار است. اگر فعالین در حال افزایش دارایی‌هایی که نقدشوندگی کمی دارند، باشند نشان دهنده این موضوع است که انتظار صعود قیمت در بازه زمانی کوتاه را ندارند و هدف از خرید سرمایه‌گذاری بلند مدت است. ولی اگر دارایی‌های نقدشونده فعالین در حال افزایش باشد، نشان می‌دهند که هدف فعالین، انجام معاملات کوتاه مدت است.

نحوه استفاده

برای اساس میزان نقد شوندگی کیفپول‌ها یا کوین‌ها  به سه دسته کلی تقسیم بندی می‌شوند:

۱. Highly Liquid (بسیار نقدشونده) 

اگر از میزان کوین‌های خریداری شده یا کوین‌های موجود در یک کیف پول، بیش از ۷۵ درصد آن در بازه کوتاه مدت (کمتر از ۱۵۵ روز) فروخته شود؛کوین‌های باقی مانده یا در حالت کلی‌تر کیف پول مربوط به این کوین‌ها در دسته بسیار نقدشونده قرار می‌گیرد. در حالت کلی اگر حجم تراکنش‌های خروجی یک کیف پول بیش از ۷۵ درصد از تراکنش‌های ورودی باشد این کیف پول را بسیار نقدشونده در نظر می‌گیریم.


نکته: کیف پول مربوط به صرافی‌ها بدون در نظر گرفتن میزان تراکنش‌ها تماما به صورت بسیار نقدشونده در نظر گرفته می‌شود. کوین‌ها موجود در صرافی به راحتی قابلیت فروش و نقد شدن دارند به همین دلیل فرض می‌شود افرادی که دارایی خود را در صرافی نگهداری می‌کنند قصد سرمایه‌گذاری بلند مدت ندارند و تمام دارایی‌ آنها بسیار نقدشونده در نظر گرفته می‌شود.
افرایش میزان کوین‌های بسیار نقدشونده نشان دهنده حجم بالایی از عرضه در بازار است. این اتفاق معمولا در محدوده سقف‌های قیمتی رخ می‌دهد و یکی از اولین نشانه‌ها برای احتمال پایان یافتن روند صعودی در بازار است.

(عکس شماره یک)

۲٫ Liquid (نقدشونده)

اگر از میزان کوین‌های خریداری شده یا کوین‌های وجود در یک کیف پول، بین ۲۵ تا ۷۵ درصد آن فروخته (یا خارج) شود؛ کوین‌های باقی مانده یا در حالت کلی‌تر کیف پول مربوط به این کوین‌ها در دسته نقدشونده قرار می‌گیرد. در حالت کلی اگر حجم تراکنش‌های خروجی یک کیف پول بین ۲۵ تا  ۷۵ درصد از تراکنش‌های ورودی باشد این کیف پول را نقدشونده در نظر می‌گیریم.
دارایی، کوین یا کیف پول‌های نقدشونده می‌تواند مربوط به دو دسته از فعالین باشد:
۱. افرادی که دارایی‌های مربوط به سرمایه گذاری و معاملات خودت رو در یک کیف پول نگه‌داری می‌کنند که بخش مربوط به سرمایه گذاری آن به فروش نمی‌رسد ولی قسمت مربوط به معامله از کیف پول دارای تعداد تراکنش‌های (ورود یا خروج) بالایی است.

۲. افرادی که به صورت میان مدت معامله می‌کنند و برای نگهداری کوین‌های خود ترجیح می‌دهند از کیف پول‌های شخصی استفاده کنند و دارای خود را در صرافی‌ها نگه‌داری نکنند.

(عکس شماره دو)

۳٫ ilLiquid (غیر نقدشونده)

اگر از میزان کوین‌های خریداری شده یا کوین‌های موجود در یک کیف پول، کمتر از ۷۵ درصد آن در بازه فروخته (یا خارج) شود؛کوین‌های باقی مانده یا در حالت کلی‌تر کیف پول مربوط به این کوین‌ها در دسته غیر نقدشونده قرار می‌گیرد. در حالت کلی اگر حجم تراکنش‌های خروجی یک کیف پول کمتر از ۷۵ درصد از تراکنش‌های ورودی باشد این کیف پول را غیر نقدشونده در نظر می‌گیریم.
افزایش میزان کوین‌های غیر نقدشونده نشان دهنده حجم پایین عرضه در بازار است. کاهش میزان این کوین‌ها نشان دهنده عرضه سنگین است که معمولا در انتها روند صعودی بازار رخ می‌دهد. این نوع دارایی‌ یا کیف پول‌ها بیشتر مربوط به موسسات مالی و اعتباری یا فعالین قدیمی است که هدف اصلی آنها از خرید سرمایه گذاری روی ارزش برای آینده است.
اگر یک کیف پول غیرنقد‌شونده که نوع دیدگاه آن سرمایه گذاری در نظر گرفته می‌شود بیش از ۲۵ درصد از دارایی خود را به صرافی یا یک کیف پول بسیار نقد‌شونده منتقل کند. این اقدام را به نشانه تغییر قصد و دیدگاه این فعال در نظر می‌گیریم و تمام دارایی مربوط به آن را به صورت بسیار نقدشونده دسته بندی می‌کنیم.
نکته: کوین‌های که مربوط به ذخایر موسسات و صندوق‌های مالی، شرکت‌هایی که رمزارز به عنوان دارایی نگهداری می‌کنند مانند ماکرو استراتژی و صرافی‌ها هستند بدون در نظر گرفتن میزان تراکنش‌ها غیر نقد‌شونده در نظر گرفته می‌شوند.

(عکس شماره سه)

جمع بندی

برای تشخیص رفتار و هدف فعالین از سرمایه‌گذاری می‌توان میزان نقدشوندگی کوین‌ها در بازار را مورد بررسی قرار داد.کیف پول‌های بسیار نقدشونده معمولا مربوط به معامله‌گران کوتاه مدت است که رفتار آنها به نوسان کوتاه مدت قیمت حساس است. احتمال نقد شدن دارایی این فعالین بسیار بالا است و معمولا به عنوان اولین سطح عرضه و تقاضا در نظر گرفته می‌شود. کیف پول‌های غیرنقد شونده مربوط به موسسات یا فعالین سرمایه‌گذار بلند مدت است. این گروه از فعالین به نوسان بازار حساس نیستند و احتمال نقد شدن دارایی این فعالین کم است. معمولا کوین‌های غیرنقدشونده را دارایی خارج از گردش بازار در نظر می‌گیریم.

0/5 (0 نظر)
اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *