فهرست

مقدمه

احتمالا واژه سهم بازار را زیاد شنیده‌اید. به طور مثال، سهم بازار ماشین X در بازار خودرو N% است. در بازارهای مختلف با واژه ای به نام سهم بازار روبرو هستیم که معمولاً با درصد بیان می شود. در بازار ارزهای دیجیتال سهم بازار با واژه‌ای به نام دامیننس بیان می‌شود.Dominance یک واژه انگلیسی است که مفهوم لغوی آن به معنی سلطه یا تسلط است. زمانی که گفته می شود دامیننس یک ارز برابر با A درصد است، یعنی چه میزان از ارزش کل بازار متعلق به آن ارز است.
سلطه یا دامیننس برابر است با حاصل عبارت زیر :

 ۱۰۰ × (Total)/(X coin market cap)

به طور مثال اگر تمام سرمایه‌ای که در بازار رمزارزها وجود دارد، ۱ میلیارد دلار باشد و سهم بیتکوین از این بازار ۴۰۰ میلیون دلار باشد، در این حالت دامیننس بیتکوین ۴۰ است. یعنی بیتکوین بر ۴۰ درصد بازار سلطه دارد و سهم سایر رمزارزها ۶۰ درصد از مارکت کپ است.
بر اساس همین تعریف می­‌توان گفت زمانی که بیت کوین تنها ارز دیجیتال بازار بود، دارای سلطه ۱۰۰ درصدی نیز بود. اما در حال حاضر با ورود ارزهای دیگر به بازار کریپتو کارنسی­‌ها این سلطه نیز کمتر شده است.

یکی از مهمترین پارامترهای بازار، بررسی جریان نقدینگیِ آن است. در واقع باید بتوانیم با تشخیص جهت حرکت جریان نقدینگی ، عرضه و تقاضا را تشخیص دهیم و در جهت آن معامله کنیم. با بررسی شاخص‌های توتال و دامیننس می‌توان به این نتیجه رسید که پول به کدام سمت در حال حرکت است و کدام ارز احتمال رشد بیشتری دارد…

انواع دامیننس در بازار ارز دیجیتال

 دامیننس بیت کوین یا BTC.D

برای محاسبه این شاخص باید دامیننس بیت کوین را بر توتال تقسیم کرد. سپس حاصل این تقسیم را در ۱۰۰ ضرب نمود:

چارت دامیننس بیتکوین می‌تواند نشانه‌هایی از آلت سیزن و میزان ریسک پذیری معامله گران داشته باشد.هنگامی که معامله گران ریسک بیشتری می‌­کنند، سلطه بیت کوین بر بازار کم می‌­شود و اگر معامله گران ریسک گریز باشند سلطه بیت کوین بیشتر است. در این حالت باید محطاط باشیم.

دامیننس اتریوم ETH.D

برای محاسبه این شاخص، ارزش بازار اتریوم را تقسیم بر توتال می­کنیم و سپس نتیجه را در ۱۰۰ ضرب می­کنیم:

دامیننس تتر یا USDT.D

از جمله ویژگی‌های تتر می‌توان به کارمزد کم، سرعت تراکنش بالا و کاربردی یودن آن اشاره کرد. به همین دلیل از محبوبیت زیادی برخوردار است. برای محاسبه این شاخص، سهم بازار استیبل کوین تتر را تقسیم بر توتال کرده و سپس نتیجه را در ۱۰۰ ضرب می­‌کنیم.

با استفاده از چارت بالا می‌توانیم عملکرد سرمایه گذاران در برابر استیبل کوین­‌ها و میزان ریسک پذیری آن­‌ها را بسنجیم.

اگر نمودار دامیننس تتر و نمودار بیت کوین را با یکدیگر مقایسه کنیم متوجه خواهیم شد که از یکدیگر تاثیر می­‌پذیرند. به نحوی که هر زمان بیت کوین به نواحی عرضه و تقاضا واکنش نشان می­‌دهد، دامیننس تتر نیز دچار چرخش می‌­شود.

اگر شرایط بازار حساس و بحرانی شود، این احتمال وجود دارد که سرمایه گذاران روی هیچ یک از ارزها سرمایه گذاری نکنند و در نتیجه دامیننس تمام آلت کوین‌­ها و بیت کوین باهم ریزش خواهد کرد. در این شرایط استیبل کوین­‌ها بر بازار سلطه پیدا می­‌کنند.

دامیننس OTHERS.D

تعریف تریدینگ ویو از این شاخص برابر است با: مجموع سهم ۱۲۵ کوین برتر بازار به استثنا اتریوم و بیت کوین. اما با توجه به اینکه جایگاه این کوین‌­ها در رده بندی ثابت نیست، برای محاسبه این شاخص بهتر است از این روش استفاده کرد:

مجموع سهم بازار کلیه کوین­های موجود در بازار بجز BTC, ETH,BNB, DOT, USDT, XRP, ADA, SOL, DOGE, HEX.

نمودار بالا به نوعی بیانگر وضعیت جریان نقدینگی به سمت آلت کوین‌ها می‌باشد.

دلیل اهمیت دامیننس بیتکوین چیست؟

دامیننس بیتکوین به این علت برای ما اهمیت دارد که با رصد و بررسی آن می‌توان حرکت جریان پول را در میان بیتکوین و آلت کوین‌ها مورد ارزیابی قرار داد.

اگر دامیننس بیتکوین افزایش یابد، می‌توان این طور نتیجه گرفت که توجه پول های بازار به سمت بیتکوین رفته است. یعنی تمایل فعالین داخل بازار به خرید بیتکوین افزایش یافته است. اگر دامیننس بیتکوین کاهش یابد توجه پول از سمت بیتکوین به سمت سایر ارزهای بازار منتقل می‌شود و می‌توان چنین برداشتی کرد که تمایل فعالین بازار از بیتکوین به سمت آلت کوین‌ها رفته است.

مهمترین نکته در مورد دامیننس بیت کوین این است که می‌تواند به شما کمک کند تا متوجه شوید که وضعیت آلت کوین‌ها نسبت به بیتکوین چگونه است و برعکس. هنگامی که دامیننس بیت کوین افزایش پیدا می‌کند، یعنی تمرکز پول موجود در بازار به سمت بیتکوین آمده است و در مجموع شرایط بهتری دارد.

در مجموع دامیننس بیت کوین معیاری برای سنجش وضعیت بازار است. دامیننس در کل می‌تواند به شما در درک روند بیت کوین و آلت کوین‌ها کمک کند.

تاثیر دامیننس بیت کوین در تحلیل بازار رمز ارزها

افزایش دامیننس بیت کوین

افزایش شاخص دامیننس بیتکوین BTC.D نشان دهنده موارد زیر است:

  • جریان نقدینگی موجود در بازار ارزهای دیجیتال به سمت بیتکوین در حال حرکت است.
  • به دلیل این که تقاضا برای خرید بیتکوین در حال افزایش است، در نتیجه قیمت بیتکوین می تواند روند صعودی پیدا کند.
  • در آلت کوین ها افت نقدینگی را مشاهده می کنیم که این عمل می تواند کاهش قیمت آنان را در بر داشته باشد.

کاهش دامیننس بیت کوین

کاهش شاخص دامیننس بیتکوین BTC.D نشان دهنده  موارد زیر است:

  • جریان نقدینگی موجود در بیتکوین در حال کم شدن است.
  • کم شدن دامیننس بیتکوین لزوما به معنای کاهش قیمت بیتکوین نیست.

زیرا ممکن است پول جدیدی وارد بازار شده باشد که این پول صرف خرید آلت کوین‌ها شده باشد. این اتفاق می‌تواند در عمل موجب کاهش دامیننس بیتکوین در بازار شود.

نکاتی در رابطه با دامیننس‌های مختلف

  ۱. تمام دامیننس‌ها یک پارامتر محاسبه شده هستند

یعنی مراجع صادرکننده‌ای برای این موضوع وجود ندارد و صرفا منابعی مثل تریدینگ ویو یا کوین مارکت کپ آن‌ها را محاسبه و منتشر می‌کنند. پس امکان خطا وجود دارد. در نتیجه نباید به عنوان تنها پارامتر برای تصمیم گیری استفاده شود.

  ۲.  می‌توان با استفاده از شیوه های گوناگون دامیننس را تحلیل و بررسی کرد

به طور مثال می توان از داده‌های آنچین برای موضوع هدایت نقدینگی در کوین‌ها استفاده کرد و نسبت به آینده دامیننس کوین‌ها آگاهی پیدا کرد. از سوی دیگر می‌توان از تحلیل تکنیکال برای بررسی دامیننس‌ها استفاده کرد. البته باید توجه کرد به دلیل این که چارت‌های دایمیننس به صورت محاسباتی و مشتق هستند در آنان امکان خطا وجود دارد پس مکتب‌های تکنیکالی که به دقت اهمیت زیادی می‌دهند، مناسب نیستند. از این جهت ممکن است در تحلیل تکنیکال دامیننس‌ها خطاهایی را مشاهده کنیم.

۳. یک معامله گر با استفاده از دامیننس می‌‎‌تواند چشم اندازی از جابجایی نقدینگی در قسمت­‌های مختلف بازار داشته باشد

بدین وسیله یک معامله گر می‌تواند در مسیر و روند قوی بازار حرکت کنند. به طور مثال از افزایش دامیننس تتر یا استیبل کوین­‌ها می­‌توان نتیجه گرفت که تریدرها  از  معاملات خود خارج شده‌اند.

و بالعکس وقتی دامیننس استیبل کوین­‌ها رو به کاهش باشد، متوجه می‌­شویم که سرمایه به بازار تزریق خواهد شد و بازار از حالت رکود خارج می­‌شود.

در ادامه زمانی که دامیننس استیبل کوین­‌های مهم مانند تتر کاهش میابد، می­‌توان حدس زد که در آینده تریدرها  سرمایه خود را از بازار خارج می­‌کنند و معاملاتشان را در سود یا ضرر تسویه می­‌کنند پس بخش­‌های زیادی از بازار دچار رکود می­‌شوند.

سخن آخر آنکه دامیننس به معنی جابجایی نقدینگی در بخش‌­های مختلف بازا است و می‌تواند موجبات صعود یک بخش و تضعیف بخش دیگر را فراهم کند.

0/5 (0 نظر)
اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *