اندیکاتور کانال کلتنر چیست؟

اندیکاتور کانال کلتنر یکی از شاخص‌های محبوب در میان تحلیلگران تکنیکال برای نوسان گیری است. این اندیکاتور توسط چستر کلتنر (Chester W. Keltner) معرفی شد. او این اندیکاتور را اولین بار در کتاب خود با عنوان “چگونه در بازار کالا کسب سود کنیم” در سال ۱۹۶۰ شرح داد. به زبان ساده می توان گفت این اندیکاتور برای تشخیص سطوح حمایت و مقاومت و تشخیص نقاط مناسب ورود و خروج به بازار استفاده می شود. این اندیکاتور شبیه به اندیکاتور باند بولینگر است که از انحراف معیار به منظور تشکیل باندهای بالا و پایین استفاده می‌کند. اندیکاتور کانال‌ کلتنر به جای استفاده از انحراف معیار، از میانگین محدوده واقعی یا Average True Range (ATR) جهت تنظیم فاصله کانال استفاده می‌کند. در ادامه به بررسی بیشتر اندیکاتور کلتنر، نحوه بدست آمدن آن و معامله کردن با آن میپردازیم.

اندیکاتور کانال کلتنر چیست؟

اندیکاتور کانال کلتنر چیست؟

کانال کلتنر (Keltner Channel) یکی از کانال ها و اندیکاتور های بازار های مالی می باشد که معامله گران می توانند از آن برای نوسان گیری و معاملات در بازه زمانی کوتاه مدت استفاده کنند. این ابزار در دسته‌ی اندیکاتورهای پیشرو و دنبال‌کننده‌ی روند قرار می‌گیرد. یعنی می‌تواند مسیر حرکتی قیمت را تا حدودی پیش‌بینی کند و به معامله‌گران کمک کند تا نقاط ورود و خروج و هم‌چنین نواحی برگشت و شروع روندهای جدید را شناسایی کنند. برای رسم این کانال در  اندیکاتور، از میانگین متحرک نمایی  (EMA) و اندیکاتور ATR استفاده می شود. به طور معمول نوار بالایی دو برابر ATR بالاتر  EMA و نوار پایینی دو برابر ATR پایین تر از EMA رسم میشود.

چطور باید کانال کلتنر را محاسبه کنیم؟

کانال کلتنر دارای سه خط است که روی نمودار قیمت رسم می شوند. این سه خط شامل خط میانی با میانگین متحرک نمایی (EMA) ومیانگین دامنه واقعی (ATR) قیمت (خط بالایی و خط پایینی)، می باشند. در نتیجه باید برای بدست آوردن کانال کلتنر لازم است این سه خط را محاسبه کنیم. برای محاسبه از فرمول های زیر استفاده میکنیم:

خط میانی کانال = EMA

خط بالایی کانال = (EMA + (2 * ATR

خط پایینی کانال = (EMA – (۲* ATR

در بالا میتوان از دوره های زمانی و ضرایب مختلف برای محاسبه فرمول استفاده کرد. در تنظیمات پیش فرض ضریب ATR عموما ۲ است و از میانگین متحرک نمایی با دوره ۲۰ روزه استفاده میشود.

از آنجا که میانگین متحرک نمایی وزن بیشتری به قیمت های آخر می دهد، واکنش سریع تری نسبت به تغییر جهت قیمت دارد. در نتیجه از میانگین متحرک نمایی به جای میانگین متحرک ساده استفاده میشود، که می تواند جهت کلی روند را بدرستی نشان دهد. به این نکته دقت داشته باشید اگر این اندیکاتور بیش از حد منقبض یا منبسط شده باشد عملکرد خوبی نخواهد داشت و بازدهی این اندیکاتور کاملا به تنظیمات آن بستگی دارد.

چگونه کانال کلتنر را تفسیر کنیم؟

شیب کانال کلتنر و همچنین جهش قیمت به بالا و پایین کانال نشان دهنده قدرت روند در جهت صعود یا نزول است. و این جهش ها میتواند شروع کننده ی روند جدید نیز باشند. در ادامه به بررسی حالات مختلف باندهای بالا و پایین  کانال کلتنر می‌پردازیم.

چگونه کانال کلتنر را تفسیر کنیم؟

روند صعودی: هنگامی که نوار بالایی و پایینی کانال کلتنر بصورت صعودی است (شیب کانال کلتنر  در جهت مثبت زیاد میشود) و قیمت دائما نزدیک به نوار بالایی کانال معامله می شود، معامله گران این وضعیت را به عنوان شرایط صعودی بازار تفسیر می کنند. همچنین اگر در یک روند صعودی قیمت در پولبک‌ها از خط میانی عبور نکند، به این معنی است که معامله‌گران علاقه‌ای به فروش ندارند و این نشانه‌ای است که روند صعودی را تائید می‌کند. (دقت شود که اگر در روند صعودی، قیمت در باند پایینی حرکت کند، نشانه‌ای از ضعف روند صعودی است).

چگونه کانال کلتنر را تفسیر کنیم؟

روند نزولی: زمانیکه کانال نزولی است و قیمت دائما در نزدیکی خط پایین کانال معامله می شود (شیب کانال در جهت منفی زیاد میشود) شرایط بازار را نزولی در گرفته میشود. در روند نزولی معمولا قیمت در باند پایینی در حرکت است و این مسئله قدرت روند را نشان می‌دهد. درصورتی‌که در طول یک روند نزولی قیمت در پولبک‌ها از خط میانی عبور نکند، به این معنی است که معامله‌گران علاقه‌ای به خرید ندارند و همین موضوع روند نزولی را تائید می‌کند. (دقت شود که اگر در روند نزولی، قیمت در باند بالایی حرکت کند، نشانه‌ای از ضعف روند نزولی است.)

چگونه کانال کلتنر را تفسیر کنیم؟

حالت خنثی: زمانی که کانال کلتنر در حالت افقی (ساید) قرار داشته باشد و قیمت بین باندهای بالا و پایین در حال نوسان باشد (باندهای بالا و پایین کانال کلتنر در نزدیکی هم در حال نواسان باشند)، این حالت به عنوان بازار خنثی در نظر گرفته میشود، و میتوان در این حالت، در سقف کانال فروشنده و در کف آن خریدار بود. در اندیکاتور کلتنر، در پولبک های کوچک ممکن است کانال به صورت افقی در بیاید که این حالت میتواند یک فرصت برای ورود به بازار یا افزایش حجم معاملاتی باشد. دقت شود که این ونواحی خنثی میتوانند به عنوان نواحی حمایت یا مقاومت درنظر گرفته شوند.

چگونه کانال کلتنر را تفسیر کنیم؟

مقایسه با اندیکاتور باند بولینگر

شباهت ها: اندیکاتور بولینگر باند و کانال کلتنر به لحاظ ظاهری با یکدیگر شبیه هستند و هر دو این ها از  دو نوار در بالا و پایین یک خط تشکیل شده اند. اما این دو اندیکاتور به لحاظ فرمول محاسبه و اجزای تشکیل دهنده ی خود با هم تفاوت دارند.

تفاوت ها: در اندیکاتور بولینگر باند، خط میانی یک میانگین متحرک ساده (SMA) است اما در اندیکاتور کلتنر خط میانی از میانگین متحرک نمایی (EMA) تشکیل شده است. میانگین متحرک نمایی نسبت به میانگین متحرک ساده حساسیت بیشتری دارد.

تفاوت دیگر این دو اندیکاتور در باندهای بالا و پایین آن ها است. اندیکاتور کانال کلتنر، از یک میانگین دامنه واقعی (ATR) در هر طرف میانگین متحرک نمایی، استفاده می کند. درحالیکه نوارهای بولینگر از یک انحراف استاندارد در هر طرف از میانگین متحرک ساده، استفاده می کند. میانگین محدوده‌ی واقعی در کانال کلتنر موجب می‌شود که نمودارها به شکل هموار شده و صاف‌تری نمایش داده شوند. پس تحرکات قیمتی چندان در این اندیکاتور مشخص نخواهند بود.

سیگنال ها

استراتژی شکست قیمت زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که قیمت خارج از کانال کلتنر شکسته شده باشد. شکست زمانی رخ می‌دهد که قیمت بالای کانال بسته شود.

استراتژی شکست قیمت:

استراتژی شکست قیمت:

حالتی وجود دارد که زمانی که قیمت مثلا در بالای باند بالایی بسته میشود منتظر پولبک نمیمانیم و معامله خرید باز میکنیم. در این حالت استاپ معامله خط میانی اندیکاتور میباشد. در معامله فروش بر عکس این حالت عمل میکنیم، یعنی وقتی قیمت زیر باند پایینی بسته شد یک معامله فروش با استاپ خط میانی باز میکنیم.

استراتژی پولبک:

سیگنال خرید

سیگنال خرید

زمانی که قیمت بالای کانال بالایی شکسته و بسته می‌شود، میتوان منتظر یک اصلاح قیمتی بود تا قیمت به خط میانی کانال پولبک بزند، سپس در ناحیه مناسب با گرفتن تاییدیه طبق استراتژی معاملاتی (تاییدیه کندلی، حجمی و… )میتوان معامله خرید انجام داد. در معامله هم میتوان باند پایینی اندیکاتور را به عنوان استاپ معامله در نظر گرفت.

سیگنال فروش

سیگنال فروش

زمانی که قیمت شکسته و زیر کانال بالایی بسته می‌شود، میتوان منتظر یک اصلاح قیمتی بود تا قیمت به خط میانی کانال پولبک بزند، سپس در ناحیه مناسب با گرفتن تاییدیه معاملاتی میتوان معامله فروش انجام داد. در معامله هم میتوان باند بالایی اندیکاتور را به عنوان استاپ معامله در نظر گرفت.

سیگنال ناحیه رنج

سیگنال ناحیه رنج

یک استراتژی در نواحی رنج به این صورت است که، در سقف کانال فروشنده و در کف آن خریدار بود. (مثلا در استراتژی خرید، کف کانال خرید انجام شود و یک پله در خط میانی و یک پله دیگر در باند بالایی فروش انجام شود.)

محدودیت‌های استفاده از کانال کلتنر

گاهی اوقات ممکن است به دلیل عدم انجام تنظیمات صحیح در کانال کلتنر و عدم شناخت کافی از این اندیکاتور، نتوانید سیگنال مناسبی از این اندیکاتور دریافت کنید. (به عنوان مثال همیشه شکست قیمت از باند بالایی به معنی ادامه‌ی روند صعودی نیست یا نوارهای نزدیک به هم به عنوان سطوح حمایت یا مقاومت عمل نکنند). به همین منظور، در ابتدا شما باید به تنظیمات مناسب در کانال کلتنر برسید. سپس با تنظیمات دلخواه از گذشته بازار بک تست بگیرید تا به نتیجه مطلوب برسید. بهترین روش استفاده از این اندیکاتور ترکیب کردن آن با ابزارهای تحلیل حرکات قیمت و سایر شاخص‌های تحلیل تکنیکال است. البته این محدودیت فقط مختص کانال کلتنر نیست، بلکه تمام اندیکاتورها ماهیتی دارند که امکان خطا در آن‌ها وجود دارد.

جمع بندی

اندیکاتور کانال کلتنر به منظور شناسایی روند های موجود در بازار استفاده میشود. کانال های کلتنر از یک میانگین متحرک نمایی (EMA) استفاده می کنند که نوار بالایی به طور معمول دو برابر ATR بالاتر و نوار پایینی دو برابر ATR پایین تر از EMA رسم میشود. کانال کلتنر برای شناسایی  روند های صعودی، نزولی یا خنثی میتواند به معامله گر جهت معامله کمک کند. این اندیکاتور به خوبی می‌تواند جهت یک روند را مشخص کرده و حتی سیگنال ‌هایی برای معامله نیز به شما بدهد، اما این اندیکاتور نیز مانند هر اندیکاتوری، کاملا قابل اعتماد نیست و ممکن سیگنال های اشتباه صادر کند. بنابراین قبل از استفاده از کانال های کلتنر در معامله واقعی، در یک حساب آزمایشی تمرین کنید. تا بتوانید به تنظیمات صحیح برای کسب معاملات سود ده بر اساس استراتژی خودتان برسید.

0/5 (0 نظر)
اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *