معرفی و اموزش شاخص STAIBLECOIN SUPPLY RATIO

فهرست مطالب

نرخ موجودی استیبل‌کوین STAIBLECOIN SUPPLY RATIO (SSR)

تعریف

قیمت در بازار‌های مالی بر اساس فشار خرید و فروش حرکت می‌کند. در صورتی که فشار خرید بیشتر باشد حرکت قیمت رو به بالا و در صورتی که فشار فروش بیشتر باشد حرکت قیمت رو به پایین است. می‌توان گفت تمام سبک‌ها و روش‌های تحلیلی بر پایه همین دو عامل به وجود آمده‌اند. به صورت کلی فعالین و سرمایه‌گذاران در بازار به دنبال بررسی این دو نوع فشار هستند تا معاملات خود را هم جهت با سمتی که برتری دارد انجام دهند. بررسی قدرت خرید فعالین یکی از روش‌های مهم برای تشخیص میزان فشار خرید (تقاضا) است. به دلیل اینکه در بازار کریپتو بیشترین حجم معاملات مربوط به جفت ارز‌هایی است که یک طرف آن استیبل‌کوین (اکثرا تتر) است برای بررسی قدرت خرید نیاز به مقایسه میزان استیبل کوین‌های موجود نسبت به مارکت‌کپ بازار داریم. با استفاده از ابزارSSR می‌توانیم این بررسی را انجام داده و قدرت خرید فعالین را مشخص کنیم.

این شاخص نسبت مارکت کپ بیت‌کوین به مارکت کپ استیبل‌کوین‌های موجود را نشان می‌دهد. پس در واقع دو عامل اصلی در تغییر این نسبت تاثیر گذار هستند:
۱. قیمت بیت کوین
۲. تعداد کل استیبل کوین‌های موجود

  • نکته: مجموع مارکت کپ استیبل‌کوین‌ زیر در این شاخص مورد محاسبه قرار می‌گیرد.


USDT, TUSD, USDC, USDP, GUSD, DAI, SAI, BUSD

نحوه استفاده

زمانی که مقداراین نسبت پایین است یعنی قدرت خرید فعالین برای خرید بیت کوین بالا است در واقعا با مقدار ثابتی دلار هنگامی که ‌SSR پایین باشد مقدار بیشتری بیت کوین می‌شود خریداری کرد نسبت به زمانی که ‌SSR در مقدار بالاتری قرار دارد. به دلیل این قدرت خرید بالا در صورتی که سنتیمنت بازار نیز صعودی باشید فعالین توانایی بیشتری برای حرکت دادن قیمت دارند و در اصل فشار تقاضایی بیشتری با حجم کمتر نقدینگی می‌توانند ایجاد کنند. در نتیجه می‌تواند به عنوان نشانه مثبت برای شروع روند صعودی و نشانه ایی برای پایان یافتن روند نزولی باشد.

(عکس شماره یک)

زمانی که مقدار این نسبت بالا باشد نشان دهنده‌ی پایین بودن قدرت خرید فعالین است و حتی با وجود سنتیمنت صعودی میزان تاثیر بروی قیمت بیت‌کوین کمتر است که این موضوع تاثیری منفی بروی انتظارات فعالین دارد. آنها با وجود شرایط مثبت و ورود نقدینگی به بازار شاهد افزایش کند قیمت هستند که باعث می‌شود از ادامه روند صعودی قیمت دلسرد شده و اقدام به فروش کنند. در نتیجه می‌تواند به عنوان نشانه منفی برای روند صعودی و نشانه‌ایی برای شروع روند نزولی باشد.

(عکس شماره دو)

به بیان ساده تر اگه مقدار SSR برابر با ۵۰ باشد به این معنا است که با تمام استیبل‌کوین‌های موجود تنها دو درصد (۱/۵۰) از بیت‌‌‌کوین‌های بازار را می‌توان خریداری کرد. با توجه به نحوی محاسبه هر چقدر که  مقدار SSR کمتر باشد درصد بیت‌کوین که می‌توان خریداری کرد بیشتر می‌شود و برعکس. 

جمع بندی

به این دلیل که حجم معاملات بیت‌کوین با استیبل کوین در بازار بسیار زیاد است و می‌توان گفت تقریبا اکثر معاملات آن با استیبل کوین‌ها انجام می‌شود بررسی میزان قدرت خرید صرفا براساس استیبل کوین‌ها به اندازه کافی دقیق است که بتوانیم از آن نتیجه قابل قبولی برای تشخیص فشار خرید (تقاضا) به دست آوریم. باتوجه به اینکه شاخص SSR اکثر استیبل‌کوین‌های رایج در بازار را شامل می‌شود بهتر از بررسی نمودار‌های دامیننس هر استیبل (مانند دامیننس تتر) به تنهایی است.

0/5 (0 نظر)
اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *