معرفی و اموزش شاخص Realized Profit and Loss

فهرست مطالب

Realized Profit and Loss

تعریف

با مقایسه قیمت دو تراکنش متوالی یک کوین می‌توان پی‌برد که این کوین در سود فروخته شده است یا در ضرراز عنوان سود و ضرر پذیرفته‌شده (Realized) زمانی استفاده می‌شود که دو تراکنش متوالی بررسی شده باشد و از عنوان پذیرفته‌‌نشده (UnRealized) زمانی استفاده می‌شود که قیمت آخرین تراکنش  با قیمت فعلی بازار مقایسه شود. به بیان ساده‌تر پذیرفته‌شده به معنی سودی یا ضرری که کسب شده و پذیرفته‌نشده به معنی سود یا ضرر فعلی معامله‌ است که هنوز کسب نشده است.

نحوه استفاده

با توجه به تعاریف بالا شاخص سود پذیرفته‌شده (Realized Profit) بیانگر زمانی است که قیمت تراکنش قبلی نسبت به تراکنش فعلی پایین‌تر بوده باشد و در صورتی که  قیمت تراکنش قبلی با‌لاتر از تراکنش فعلی باشد شاخص ضرر پذیرفته‌شده (Realized Loss) تعریف می‌شود. نمودار مربوط به این دو شاخص را می‌تواند به دو صورت بررسی کرد:

  • جداگانه

همان طور که مشاهده می‌شود در فاز صعودی بازار سود پذیرفته‌شده در حال افزایش است و فعالین بازار که در قیمت‌های پایین‌تر خرید داشته‌اند سود می‌کنند و با افزایش قیمت، میزان سود آن ها نیز بیشتر می‌شود.

بعد از رسیدن قیمت به قله و شروع نزول قیمت،  مقدار ضرر پذیرفته‌شده شروع به افزایش می‌کند و افرادی که کوین خود رو در سقف قیمتی خریداری کرده بودند با ناامید شدن از صعود و یا جلوگیری از ضرر بیشتر اقدام به فروش در ضرر می‌کنند.

پس در حالت کلی با صعود قیمت شاهد افزایش سود پذیرفته‌شده و در شروع نزول‌ها و نقاط تسلیم شدن فعالین بازار، شاهد افزایش ضرر پذیرفته‌شده هستیم.

(عکس۱)

  •   ترکیب باهم

 برای اینکه دید کلی‌تری از رفتار فروشندگان به دست بیاوریم می‌توانیم این دو شاخص را باهم ترکیب کنیم و به صورت سود یا ضرر خالص پذیرفته‌شده، نمودار را مشاهده کنیم.

اگر میزان سود پذیرفته‌شده بیشتر از ضرر باشد نمودار سبز و اگر میزان ضرر پذیرفته شده بیشتر از سود باشد نمودار قرمز خواهد بود.

(عکس۲)

جمع‌بندی

رفتار بازار را میتوان براساس سود یا ضرری فعالین در حال پذیرش آن هستند تحلیل نمود. در آنچین سود و ضرر اختلاف قیمت بین تراکنش‌های متوالی تعریف می‌شود و برای بررسی مقدار کلی آنها میتوانیم از شاخص‌های Realized Profit and Loss استقاده کنیم.

0/5 (0 نظر)
اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *