معرفی و اموزش شاخص روبان سختی

فهرست مطالب

مقدمه

دنیای بیتکوین را می‌توانیم به دو بخش کلی تقسیم کنیم. بخش اول آن مربوط به بازار مالی و معاملات کنشگران است. در این بخش معمولا کنشگران صرفا به بخش اقتصادی و تجاری آن توجه دارند و دیدگاه تکنولوژی به بیتکوین کمتر مد نظر قرار می‌گیرد. بخش دوم آن مربوط به فعالیت شبکه و تکنولوژی بیتکوین است. در این بخش فعالیت اصلی توسط ماینر‌ها انجام می‌شود که امنیت و کارایی شبکه رو تهیه می‌کنند. این بخش تا حدی بزرگ و گسترده است که آن را می‌توانیم یک صنعت جداگانه در نظر بگیریم.

برخی از معامله‌گران بیتکوین تصمیمات بازار مالی خود را براساس رویداد‌ها و اتفاقا بخش ماینینگ می‌گیرند. به عنوان مثال خیلی از افراد این دیدگاه را دارند که چرخه‌های بیتکوین براساس رویداد هاوینگ شکل می‌گیرد که مربوط به بخش ماینینگ است. یکی از ساده‌ترین و کاربردی‌ترین شاخص‌ها برای بررسی وضعیت بخش ماینینگ روبان سختی شبکه است.

روبان سختی شبکه چیست؟

سختی شبکه پارامتری است که میزان عرضه کوین‌های جدید را تعیین می‌کند. براساس میزان هش‌ریت شبکه، این پارامتر نیز تغییر می‌کند تا تقریبا مدت زمان تولید یک بلوک ثابت باقی بماند. سختی شبکه هر دو هفته یک بار بروز رسانی می‌شود. در صورتی که سختی افزایش پیدا کند به این معنی است که میزان هش‌ریت شبکه در دو هفته گذشته افزایش داشته است.

روبان سختی شبکه شامل چندین میانگین متحرک با دوره‌های متفاوت از سختی شبکه است. ضخامت این روبان به راحتی نرخ تغییرات هش‌ریت و سختی شبکه را به ما نشان می‌دهد. معمولا زمانی که روبان فشرده می‌شود یا به سمت منفی چرخش پیدا می‌کند فرصت مناسبی برای خرید بیتکوین است.

اولین کسی که به این فرآیند و ارتباط بین سختی شبکه و قیمت بیت اشاره کرد Vinny Lingham است. او این پویایی را در مقاله آوریل ۲۰۱۴ خود در مورد چگونگی تعادل قیمت بیتکوین عنوان کرد.


(
عکس شماره یک)

روبان سختی چگونه کار می‌کند؟

عرضه سکه‌های جدید به شبکه توسط ماینر‌ها انجام می‌شود. درآمد اصلی این افراد به صورت بیتکوین است پس منطقا برای تامین هزینه‌های خود مجبور به فروش سکه‌های خود هستند که نتیجه آن ایجاد فشار فروش در بازار است. در صورتی که تقاضا موجود در بازار توانایی جذب این فشار فروش را نداشته باشد قیمت کاهش پیدا می‌کند.

درآمد این صنعت تقریبا متناسب با قیمت بیتکوین است پس در صورتی که قیمت بیتکوین کاهش پیدا کند میزان سودآوری مانیر‌ها نیز کاهش پیدا می‌کند. مانیر‌های ضعیف‌تر که حاشیه سود کمتری دارند با افت سود، زودتر تسلیم شده و اقدام به خاموش کردن سیستم‌های خود میکنند که این رویداد باعث کاهش سختی شبکه و فشردگی روبان سختی می‌شود.

ماینر‌های قوی‌تر به دلیل فعالیت در مقیاس بزرگ‌تر سودآوری بیشتری دارند و قدرت تحمل بیشتری در زمان‌هایی که قیمت بیت‌کوین نزولی است را دارند و همچنان فعال باقی می‌مانند. معمولا در پایان فاز نزول با تسلیم ماینر‌های ضعیف و عدم عرضه از طرف آنها، باعث کاهش فشار فروش در بازار می‌شود. در این هنگام قیمت تثبیت پیدا کرده و سپس صعود می‌کند.

(عکس شماره دو)

رویداد تسلیم شدن ماینرها را در فاز نزول توضیح دادیم که در این فرآیند آنها تسلیم خرس‌ها و روند نزولی قیمت می‌شوند. اما در طی رویدادهای نصف شدن پاداش بلوک نیز این اتفاق به طرز دیگر رخ می‌دهد. زمانی که ناگهان درآمد مربوط به  پاداش بلوک نصف شده اما هزینه‌های استخراج ثابت می‌ماند ماینر‌های ضعیف تسلیم می‌شوند. در نتیجه این اتفاق ما شاهده فشردگی روبان سختی بعد از رویداد هاوینگ هستیم.

(عکس شماره سه)

دوره میانگین‌های متحرک‌ که برای روبان سختی استفاده می‌شود معمولا به تریب زیر است:

۲۰۰۱۲۸۹۰۶۰۴۰۲۰۱۴۹

به عنوان نکته پایانی، توجه کنید که چگونه بازار صعودی سال ۲۰۱۹ در سال ۲۰۱۹ ساختار مشابهی دارد، ما شاهد تسلیم شدید استخراج (یعنی برگرداندن روبان منفی) بودیم، خلاء حاصل در فشار فروش منجر به باند انباشت کوتاه‌تر قبل از شکست قیمت شد. بنابراین این بازار صعودی از نظر ساختاری بیشتر به سال ۲۰۱۲ شباهت دارد.

0/5 (0 نظر)
اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *