معرفی و آمزش شاخص Market Value to Realized Value (MVRV)


فهرست مطالب

تعریف

در اکثر بازار‌های مالی شاخص و معیاری برای سنجش عملکرد بازار وجود دارد. سنجش عملکرد مقایسه شرایط فعلی بازار براساس مدل‌های ارزش گذاری است. از مدل‌های ارزش گذاری و برای تشخیص داغ بودن یا سرد بودن بازار نیز استفاده می‌شود. براساس این مدل‌ها عملکرد و شرایط فعلی بازار سنجیده و رفتار آینده قیمت پیش بینی می‌شود. بازار کریپتو مدل‌ و معیار سنجش عملکرد کمتری نسبت به سایر بازار‌های مالی دارد. دلیل این موضوع عمر کوتاه این بازار است. یکی از ساده‌ترین معیار‌های موجود MVRV است که بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد و براساس داده‌های آنچین ساخته شده است.

نحوه استفاده

شاخص MVRV که برای سنجیش عملکرد بازار مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ میزان سوددهی بازار را نشان می‌دهد. این شاخص با مقایسه ارزش فعلی بازار و ارزش سرمایه وارد شده به بازار میزان بازدهی عملکرد بازار در هر لحظه را مشخصمی‌کند. اگر ارزش فعلی بازار بالاتر از سرمایه وارد شده باشد مقدار این شاخص بالای یک بوده و به معنی سود‌ده بودن بازار است.  اگر ارزش فعلی بازار از سرمایه وارد شده کمتر باشد مقدار این شاخص زیر یک بوده و به معنی زیان‌ده بودن بازار است.

رفتار این شاخص

عوامل موثر در رفتار شاخص MVRV در هر یک از فاز‌های بازار متفاوت است. در نتیجه رفتار این شاخص و عوامل تاثیر گذار برا آن را در به صورت جداگانه در فاز‌های بازار مورد بررسی قرار می‌دهیم.

فاز صعودی بازار 

در این فاز با عرضه کوین‌های قدیمی ارزش واقعی بازار در حال افزایش است. به دلیل حرکت صعودی  قیمت مارکت کپ نیز افزایش پیدا می‌کند. اگر ارزش بازار بیشتر از ارزش واقعی رشد کند مقدارMV از مقدار RV فاصله گرفته و نسبت‌ آنها بزرگ‌تر می‌شود. افزایش فاصله مقدار نسبت از عدد یک به معنی افزایش مقدار سود پذیرفته نشده در بازار است که احتمال فروش توسط کنشگران بازار را افزایش می‌دهد. ادامه این روند باعث فشار فروش شده و اگر تقاضا وجود در بازار توانایی جذب این فشار فروش را نداشته باشد قیمت شروع به نزول کرده و فاز صعودی پایان پیدا می‌کند.

معمولا اگر مقدار این شاخص بین ۳ تا ۵ قرار بگیرد یک نشانه برای به انتها رسیدن فاز صعودی است و احتمال رخ دادن عرضه سنگین توسط کنشگران در سود وجود دارد.

فاز نزولی بازار 

در فاز نزولی به دلیل روند کاهشی قیمت عرضه کوین‌ها در قیمتی پایین‌تر از قیمت خرید (عرضه در ضرر انجام می‌شود) صورت می‌پذیرد که باعث می‌شود مقدارRV کاهش پیدا کند. همزمان با کاهش قیمت مقدار ‌‌‌MV نیز کاهش پیدا می‌کند. اگر مقدار کاهش MV نسبت بهRV بیشتر باشد مقدار شاخص MVRV به زیر یک کاهش پیدا کرده و نشان از زیان‌ده بودن بازار است. این اتفاق به معنی ضعف تقاضا در بازار است.

معمولا اگر مقدار این شاخص نزدیک به یک باشد نشان دهنده ناحیه مناسب برای خرید و اگر پایین‌تر یک باشد به معنی فاز تسلیم و یکی از نشانه‌های شروع فاز انباشت در بازار است.

 (عکس اول)

سایر حالت‌های ‌‌:MVRV

از شاخص MVRV  می‌توانیم به حالت کلی استفاده کنیم که تمام کوین‌ها و سرمایه وارد شده را مورد محاسبه قرار می‌دهد. برای دیدگاه‌های متفاوت و افزایش دقت این شاخص سه حالت ارتقا یافته وجود دارد. تفاوت اصلی این حالت‌ها نوع کوین‌های مورد محاسبه است:

  1. LTH-MVRV : در این نوع فقط کوین‌‌های مربوط به سرمایه گذاران بلند مدت مورد بررسی قرار می‌گیرد. این باعث می‌شود شاخص نوسان‌‌های کمتر داشته باشد و برای مشخص کردن سقف‌های قیمتی اصلی و جرئی بسیار کاربردی است.

(عکس دوم)

  1. STH-MVRV: در این نوع فقط کوین‌های مربوط به سرمایه گذاران کوتاه مدت مورد بررسی قرار‌ می‌گیرد. این باعث می‌شود شاخص نوسان‌های بیشتری داشته باشه که برای معاملات کوتاه مدت می‌توان از این نوسان استفاده کرد. از ناحیه ۱ در نمودار این شاخص نیز می‌توان به عنوان یک حمایت یا مقاوت پویا استفاده کرد.

(عکس سوم)

  1. MVRV Z-SCORE : در نوسانات کوتاه مدت تغییرات‌MV زیاد  و تغییرات RV کم است. دلیل این اتفاق وجود کوین‌های گم شده در شبکه و کوین‌های خریداری شده برای سرمایه‌گذاری بلند مدت است. در نتیجه برای کارایی بهتر می‌توانیم یک استانداردسازی (Standard Deviation) در این شاخص انجام دهیم. در این استاندارد سازی صرفا کوین‌هایی در بازار گردش دارند مورد محاسبه قرار می‌گیرند. فرمول محاسبه نسبت به این صورت تغییر می‌کند:

 MVRV Z-SCORE = (MC-RC)/SD

(عکس چهارم)

0/5 (0 نظر)
اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *