اسیلاتور DPO چیست؟

بازارهای مالی دارای چرخه‌های قیمتی هستند و چرخه‌های بزرگ‌تر خود از چندین چرخه‌ی کوچک‌تر تشکیل شده اند و شناسایی این چرخه ها به ما کمک می‌کند تا معاملات بهتری داشته باشیم. یکی از ابزاری که با کمک آن می‌توان این چرخه‌ها را شناسایی کرد اسیلاتور (DPO (Detrended Price Oscillator نام دارد. این اسیلاتور  از قیمت پایانی سهم و میانگین متحرک دوره دلخواه تشکیل شده است. به کمک این اسیلاتور، میتوان روند را از قیمت حذف کرد و به این ترتیب تشخیص چرخه‌ها برای ما آسان‌تر میشود. در این مقاله به بررسی این اندیکاتور ، نحوه بدست آمدن و کاربرد آن در تحلیل بازار های مالی می‌پردازیم.

اسیلاتور DPO چیست؟

اسیلاتور DPO چیست؟

اسیلاتور DPO (Detrended Price Oscillator) یک شاخص است که مهم‌ترین کاربرد این ابزار آن است که روند را از قیمت حذف کرده و به این ترتیب تشخیص چرخه‌ها را آسان‌تر می‌کند. این کار به منظور شناسایی و جداسازی چرخه های کوتاه مدت انجام می شود. DPO چندگام از قیمت لحظه ای بازار عقب تر است و همزمان با آن حرکت نمیکند. این اسیلاتور دارای نواحی اشباع خرید و فروش است که مانند دیگر اسیلاتورها بسته به نوع قرارگیری این اسیلاتور در نواحی اشباع خرید یا فروش و همچنین عبور از بالا یا پایین خط صفر ، سیگنال های خرید و فروش مختلفی صادر میکند که در معاملات خود میتوان از آن ها استفاده کرد. دقت کنید که نواحی اشباع خرید و فروش برای هر سهم یا ارز در  اسیلاتور DPO متفاوت است و یک عدد ثابت برای همه ی دارایی ها نیست.

فرمول محاسبه اسیلاتور DPO

برای محاسبه‌ی اسیلاتور DPO از فرمول زیر استفاده میکنیم.

میانگین متحرک دوره N – قیمت بسته شدن کندل در  [ (۱ + ۲ / N)]  روز قبل = DPO

Nتعداد دوره دلخواه برای محاسبه میانگین متحرک دوره (N/2 +1)  میباشد. پس از محاسبه، میانگین متحرک دوره N روزه را از قیمت بسته شدن کندل در (N/2 +1)  روز قبل کم کنید.

به عنوان مثال برای دوره ۲۰ روزه، باید میانگین متحرک دوره ۲۰ را حساب کرده و از قیمت کلوز کندل در ۱۱ روزه (۲۰/۲ + ۱)  گذشته کم کنیم تا مقدار DPO بدست آید. در نظر داشته باشید که اسیلاتور DPO تفاوت میان قیمت گذشته و میانگین متحرک را اندازه‌گیری می‌کند. (در این مثال DPO به تعداد ۱۱ کندل از قیمت لحظه ای، عقب تر رسم میشود.)

سیگنال خرید و فروش در با استفاده از اسیلاتور DPO

مهم‌ترین نکته‌ای که باید همین ابتدا آن را در نظر گرفت این است که این اسیلاتور برای سیگنا‌ل‌های مومنتوم طراحی نشده است. در ادامه به بررسی انواع مختلف سیگنال در اسیلاتور DPO میپردازیم.

سیگنال خرید و فروش در با استفاده از اسیلاتور DPO

عبور از خط صفر: زمانی که شاخص اسیلاتور DPO در بالای خط صفر قرار می‌گیرد و خط صفر را از پایین به بالا قطع می کند، سیگنال خرید صادر میکند. و در مقابل زمانی که اسیلاتور DPO در زیر خط صفر قرار دارد و خط صفر را از بالا به پایین قطع می کند، سیگنال فروش صادر میکند. به طور کلی در خصوص سیگنال های خرید و فروشی که به تنهایی توسط اسیلاتور DPO صادر میشود نباید به تنهایی به آن ها اکتفا کرد چون ممکن است سیگنال های اشتباه زیادی صادر کند. به عنوان مثال وقتی بازار رنج باشد، DPO مدام در حال نوسان حول محور صفر است و دائما در حال سیگنال دهی میباشد. برای حل این مشکل میتوان اسیلاتور DPO را با دیگر ابزارها و روش های تحلیل تکنیکال ترکیب کرد و استراتژی های متفاوتی برای معامله گری ساخت.

 ترکیب با روند اصلی بازار

ترکیب با روند اصلی بازار: اگر روند کلی بازار صعودی باشد، وقتی که DPO خط صفر را قطع کند و به پایین آن برود، و سپس به بالای آن بر گردد، میتوان معامله خرید باز کرد. ( معامله در جهت روند). همین طور در بازار نزولی، وقتی که DPO خط صفر را قطع کند و به بالای آن برود، و سپس به پایین آن بر گردد، میتوان معامله فروش باز کرد.

ترکیب با خط روند

ترکیب با خط روند: زمانی که یک خط روند صعودی یا نزولی معتبر رسم شود میتوان برای تاییدیه شکست این خط روند از اسیلاتور DPO استفاده کرد به این صورت وقتی یک خط روند نزولی رسم میشود و کندلی این خط را قطع میکند برای تاییدیه شکست باید اسیلاتور DPO از پایین به بالا خط صفر را قطع کند.

همچنین برای تایید شکست خط روند صعودی، وقتی کندلی خط روند را قطع میکند، اسیلاتور  DPO باید از بالا به پایین خط صفر را قطع کند.

سیگنال بازارهای رنج یا خنثی

سیگنال بازارهای رنج یا خنثی: در بازارهای رنج میتوان سطوح اشباع خرید و اشباع فروش را بر اساس مشاهده‌ی رفتار قیمتی هر سهم یا ارز در  گذشته تعیین کرد. سپس بسته به قرارگیری قیمت در نواحی اشباع خرید و فروش میتوان به صورت زیر معامله کرد.

وقتی DPO سطح اشباع فروش را قطع کند و به زیر آن برود، و سپس به بالای آن برگردد، میتوان پوزیشن خرید باز کرد.

وقتی DPO سطح اشباع خرید را قطع کند و به بالای آن برود، و سپس به زیر آن برگردد، پوزیشن فروش باز کرد.

مثال اسیلاتور DPO برای تشخیص چرخه های قیمتی

مثال اسیلاتور DPO برای تشخیص چرخه های قیمتی

در این نمودار می‌توانید ببینید که DPO در زیر نمودار قیمت قرار گرفته که به همین دلیل به آن اسیلاتور میگوییم. با توجه به قله‌ها و دره‌ها، می‌توان دید که در این نمودار یک چرخه‌ی ۲۰ روزه با پایین‌ترین کف در بازه زمانی اکتبر سال ۲۰۱۳ تا مارس سال ۲۰۱۴  وجود دارد. بین این کف‌ها و سقف های قیمتی قیمتی تقریبا ۲۰ روز فاصله وجود دارد. در نهایت همان‌طور که در تصویر مشخص است، این چرخه‌ی در اوایل ماه مارس به پایان رسیده است.

همان طور که در تصویر میبینید، در این اندیکاتور یک خط محوری یا همان خط صفر وجود دارد. زمانی که اندیکاتور این خط را به سمت بالا قطع می‌کند و اسیلاتور در ناحیه‌ی اشباع فروش قرار دارد، می‌توان سیگنال خرید دریافت کرد. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که روند نزولی هم در اسیلاتور و هم در نمودار قیمت به پایان رسیده باشد. برعکس این شرایط نیز منجر به صدور سیگنال فروش می‌شود. یعنی وقتی خط صفر به سمت پایین قطع شود و اسیلاتور در ناحیه‌ی اشباع خرید باشد و در یک تغییر روند به روند کنونی خود خاتمه دهد، می‌توان دریافت که زمان فروش فرارسیده است.

نتیجه گیری

در این مقاله به بررسی اسیلاتور DPO پرداختیم. این اسیلاتور با نشان دادن چرخه های حرکتی قیمت و صرف‌نظر کردن از تغییرات نوسانات قیمتی، به یکی از اسیلاتورهای محبوب و قدرتمند در تحلیل بازار سرمایه تبدیل شده است. با استفاده از این اندیکاتور، معامله‌گران و سرمایه‌گذاران می‌توانند به صورت دقیق‌تری روند قیمتی ابزار مالی را تحلیل کنند و بهترین تصمیم را برای خرید یا فروش این ابزار مالی بگیرند. بنابراین، استفاده از این اسیلاتور به عنوان یکی از ابزارهای تحلیلی در بازار سرمایه، می‌تواند به معامله‌گران و سرمایه‌گذاران کمک بسیاری در  تصمیم گیری صحیح و موفقیت آمیز در بازار سرمایه انجام داد.

0/5 (0 نظر)
اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *