آیا بیتکوین درحال حرکت به سمت ۸۰ هزاردلار است؟

فهرست عناوین

مقدمه

امروز، قیمت بیت کوین از سطح ۷۲٬۰۰۰ دلار عبور کرد و الگوی مثلث متقارن را به سمت بالا شکست. این شکست نشانه‌ای از ادامه رشد قیمت بیت کوین است و احتمالاً باعث می‌شود که قیمت آن از مرز ۸۰٬۰۰۰ دلار نیز عبور کند. در این مقاله، به بررسی دلایل افزایش اخیر قیمت بیت کوین و نیز بررسی تکنیکالی اهداف قیمت آن می‌پردازیم. قیمت بیت کوین پس از چند هفته اصلاح و نوسان مجدداً به سطح ۷۲٬۰۰۰ دلار رسید. این افزایش قیمت نه تنها به دلیل افزایش ورودی ETFهای اسپات بیت کوین نیست، بلکه بیشتر توسط عوامل اقتصاد کلان هدایت می‌شود. در این مقاله به عوامل فاندامنتال و همچنین اقتصاد کلان که در رشد اخیر بیتکوین موثر بودند میپردازیم. جالب است بدانید در پلتفرم دستیار ارزدیجیتال بایتیکل و در بخش استودیو اقتصاد کلان شما میتوانید، تمامی شاخص های اقتصادی موثر بر بازارها را به تفکیک کشور، موضوع و البته اهمیت مشاهده و تحلیل کنید. پلتفرم بایتیکل، امکانات بسیار متنوع دیگری مثل استودیو آنچین، تکنیکال، استراتژی ساز، شبیه ساز ترید با هوش مصنوعی و … را نیز دارد است.

چرا بیتکوین رشد کرد؟

در حالی که برخی ممکن است عامل اصلی افزایش قیمت بیت کوین را ورودی‌های سرمایه به ETFهای اسپات بیت کوین بدانند، اما این دیدگاه انگیزه‌های بزرگ‌تر خریداران برای افزایش قیمت را نادیده می‌گیرد. افزایش قیمت بیت کوین احتمالاً تحت تأثیر تداوم تورم، سیاست‌های بخشودگی بدهی دانشجویان ایالات متحده، و محدودیت‌های تجارت جهانی است.

همچنین برخی ادعا کرده‌اند که افزایش قیمت بیت کوین صرفاً به دلیل خرید ۵۰۰ میلیون دلار بیت کوین توسط USDCe، استیبل کوین اتنا (Ethena) به عنوان وثیقه است. اما این ادعا نیز چندان درست به نظر نمی‌رسد، زیرا به عنوان مثال، خرید ۹٬۲۴۵ بیت کوین توسط شرکت مایکرواستراتژی (MicroStrategy) به ارزش بیش از ۶۰۰ میلیون دلار در ۱۹ مارس (۲۹ اسفند)، مانع از کاهش ۱۳.۷٪ قیمت BTC در شش روز بعد از آن نشد. با توجه به حجم روزانه بیش از ۱۰ میلیارد دلاری معاملات بیت کوین، چنین جریانی نسبتاً ناچیز است.

به طور کلی، انتظارات سرمایه‌گذاران در مورد اقتصاد و هزینه سرمایه را نباید دست کم گرفت. دوره‌های افزایش نقدینگی و سیاست‌های پولی با هدف تحریک مصرف و رشد معمولاً به نفع دارایی‌های کمیاب است؛ روندی که در زمان‌های تداوم تورم، یعنی زمانی که حقوق و دستمزدها و قیمت‌ها برای تطابق با افزایش در دسترس بودن پول افزایش می‌یابد، تشدید می‌شود.

اخیراً، جیمی دیمون (Jamie Dimon)، مدیرعامل جی‌پی مورگان چیس، در نامه‌ای به سهامداران خود اعلام کرده که انعطاف‌پذیری اقتصاد ایالات متحده ممکن است «به تورم چسبنده‌تر و نرخ‌های بهره بالاتر از انتظار بازارها منجر شود». این بینش تا حدی توضیح می‌دهد که چرا ETFهای طلا در چین با قیمت بالاتری معامله می‌شوند، زیرا سرمایه‌گذاران خود را برای فشارهای تورمی در بحبوحه وضعیت بد بدهی مالی ایالات متحده آماده می‌کنند.

اریک بالکوناس، یک تحلیل‌گر ارشد ETF در بلومبرگ، توجه داشت که سرمایه‌گذاران چینی “مصمم به خرید دارایی‌های غیر مرتبط با اقتصاد/بازار سهام خود هستند”، که این امر منجر به معامله ETFهای طلا با ارزش ۳۰٪ بالاتر از ارزش منصفانه آن‌ها در چین شده است.

همچنین، کسری بودجه دولت ایالات متحده با تصویب بسته هزینه‌ای ۱.۲ تریلیون دلاری در تاریخ ۲۳ مارس و پیشنهاد جو بایدن برای بخشودگی ۲۰٬۰۰۰ دلار از بدهی‌های دانشجویی برای ۲۳ میلیون وام‌گیرنده، بدون در نظر گرفتن درآمد آن‌ها، تشدید شده است و نگرانی‌ها در مورد پایداری مالی دولت آمریکا را افزایش داده است.

تاثیر معکوس اقتصاد آمریکا بر بیتکوین؟!

احتمالاً برخی ممکن است ادعا کنند که افزایش قیمت بیت کوین در این شرایط، ذاتاً به نفع آن نیست، زیرا افزایش تورم می‌تواند درآمد قابل تصرف افراد را کاهش دهد و افزایش بدهی‌های دولت ایالات متحده ممکن است افت اقتصادی این کشور را تسریع دهد. با این حال، با توجه به همبستگی نوسانات بیت کوین با دارایی‌های سنتی مانند سهام و طلا، پیش‌بینی واکنش سرمایه‌گذاران به چنین اتفاقاتی همچنان چالش‌برانگیز است.

علاوه بر این، تشدید تنش‌های تجاری بین ایالات متحده و چین ممکن است باعث افزایش علاقه به طلا و بیت کوین شود. قیمت طلا در ۸ آوریل به رکورد ۲٬۳۵۴ دلار رسید، همزمان با افزایش سود اوراق ۲ ساله خزانه‌داری آمریکا به بالاترین سطح خود در بیش از ۴ ماه گذشته، به ۴.۷۹٪. این موضوع ممکن است نشانگر علاقه‌مندی سرمایه‌گذاران به اموال پناهگاه باشد در شرایطی که بازدهی سرمایه‌گذاری‌های با درآمد ثابت، کاهش می‌یابد.

همچنین، جنت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا، اظهار کرد که دولت در حال بررسی تعرفه‌های احتمالی بر محصولات یارانه‌‌ای چینی مربوط به انرژی، از جمله پنل‌های خورشیدی، باتری‌های لیتیوم-یونی و خودروهای الکتریکی است. این موضوع نشان می‌دهد که تشدید تنش‌های تجاری می‌تواند تأثیراتی بر روی تقاضا و قیمت بیت کوین داشته باشد.

به همین دلیل، افزایش ارزش بیت کوین به ۷۲٬۰۰۰ دلار در ۸ آوریل ممکن است به سرمایه‌گذارانی نسبت داده شود که به دنبال محافظت در برابر وضعیت نامطمئن روابط اقتصادی جهانی و پیامدهای اقدامات محرک دولت ایالات متحده هستند، نه به دلیل جریان‌های ورودی خاص بیت کوین توسط سرمایه‌گذاران که اغلب پراکنده و غیرقابل پیش‌بینی هستند.

مدیرعامل ۱۰x Research : راه برای بیتکوین تا ۸۰ هزار باز است!

مارکوس تیلن، بنیانگذار شرکت تحلیلی ۱۰X Research، در یک یادداشت ارسالی به مشتریانش اعلام کرد که درها به روی قیمت ۸۰٬۰۰۰ دلاری بیت کوین باز شده است. بر اساس تجزیه و تحلیل شرکت ۱۰x Research، الگوی مثلث متقارن در نمودار روزانه بیت کوین با شکست صعودی تکمیل شده و درها را به روی ۸۰٬۰۰۰ دلار باز کرده است. این الگو معمولاً با شکست صعودی به اتمام می‌رسد و هدف آن معمولاً در محدوده ۸۴٬۰۰۰ دلار است.

تیلن اظهار داشته است: “اگر این شکست صعودی باشد که ما گمان می‌کنیم همین اتفاق بیفتد، بیت کوین می‌تواند به زودی و در چند هفته آینده به بالای ۸۰٬۰۰۰ دلار صعود کند.” او پیشنهاد داده است که خرید در قیمت ۶۹٬۲۸۰ دلار و تعیین حد ضرر در ۶۵٬۰۰۰ دلار مناسب به نظر می‌رسد.

این شکست صعودی در پی گزارش بیش از انتظار حقوق و دستمزد غیرکشاورزی (NFP) است که انعطاف‌پذیری اقتصاد ایالات متحده را برجسته کرده و باعث افزایش ریسک پذیری در تمام بازارهای مالی شده است.

تیلن توضیح می‌دهد که بیت کوین در سالی به رالی صعودی خود ادامه می‌دهد و این را می‌توان سالی برای “رشد همه چیز” توصیف کرد. او اظهار می‌کند که نه تنها بیت کوین به بالاترین سقف خود رسیده است، بلکه دارایی‌های سنتی مانند شاخص فناوری وال استریت، نزدک، S&P 500 و طلا نیز افزایش یافته‌اند.

جمع بندی

بیتکوین با شکستن سقف قیمت ۷۲٬۰۰۰ دلار، نه تنها از الگوی مثلث متقارن خارج شد، بلکه نیز نشانه‌های قاطعی از ادامه روند صعودی خود را ارائه داد. این شکست صعودی، احتمال افزایش قیمت به فراگیری این دارایی دیجیتال به مرز ۸۰٬۰۰۰ دلار را افزایش داده است. در حالی که برخی احتمال افزایش قیمت را فقط به افزایش ورودی ETFهای اسپات بیت کوین نسبت داده‌اند، تحلیل‌ها نشان می‌دهد که این افزایش بیشتر به عوامل اقتصادی کلان و تحولات جهانی مرتبط است. پیش‌بینی‌ها بر اساس تحلیل‌های مختلف نشان می‌دهد که بیت کوین ممکن است به سرعت به بالاترین سطح خود در چند هفته گذشته، یعنی ۸۰٬۰۰۰ دلار، برسد. اما همچنان واکنش سرمایه‌گذاران به تحولات بعدی و انعکاس آن بر روند قیمت بیت کوین یکی از چالش‌های بزرگ بازار است. عوامل اقتصادی مانند تورم، سیاست‌های بخشودگی بدهی، و تنش‌های تجاری بین ایالات متحده و چین نیز به طور مستقیم بر قیمت بیت کوین تأثیرگذار هستند. در نهایت، تحولات اخیر نشان می‌دهد که بیت کوین به عنوان یک فاکتور مهم در بازارهای مالی بیشتر به حساب می‌آید و نفوذ و تأثیر آن به صورت جدی‌تر مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گرفته است.

5/5 (1 نظر)
اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *