اموزش شاخص MFI (Money Flow Index)

فهرست مطالب

اسیلایتور “ MFI (Money Flow Index) ”

 

اسیلایتور MFI چیست؟

اسیلایتور  MFIکه مخفف Money Flow Index یا همان شاخص جریان نقدینگی میباشد، از جمله اسیلایتورهای پرکاربرد در تحلیل تکنیکال است که به دلیل استفاده از ورودی‌های مربوط به حجم، جزو معروف‌ترین اسیلایتورهای حجمی است. آگاهی از کاربرد اسیلایتورها و تفسیر نتایج حاصل از بررسی آن‌ها می‌تواند منجر به کسب اطلاعات خوبی در خصوص روند قیمتی شود. MFI در تشخیص مومنتوم بازار به ما کمک میکند. این اسیلایتور با استفاده از قیمت و حجم معاملات ساخته میشود. MFI شامل یک نوسانگر است که در بازه ۰ تا ۱۰۰ نوسان می کند که ناحیه بالا ۸۰ اشباع خرید و ناحیه زیر ۲۰ اشباع فروش نام دارد.

 

 

 

فرمول و نحوه محاسبات اسیلایتور MFI

فرمول کلی این اسیلایتور به این شکل است :

که در آن :

نحوه محاسبه اسیلایتور MFI بسیار آسان می‌باشد و چیز پیچیده ای ندارد. در مرحله اول قیمت بسته شدن (Close) با بیشترین و کمترین قیمت (High & Low)  جمع شده و تقسیم بر سه میشود که به حاصل این میانگین قیمت تایپیکالی گفته می‌شود.

 مرحله بعدی محاسبه جریان نقدینگی است؛ جریان نقدینگی به سه دسته جریان مثبت، جریان منفی و جریان خنثی تقسیم بندی می‌شود:

جریان نقدینگی مثبت:  وقتی قیمت تایپیکالی از قیمت روز گذشته بیشتر باشد در این حالت جریان نقدینگی مثبت است.

جریان نقدینگی منفی: وقتی قیمت تایپیکالی از قیمت روز گذشته کمتر باشد در این حالت جریان نقدینگی منفی است.

جریان خنثی نقدینگی:  وقتی قیمت تایپیکالی نسبت به روز گذشته تغییراتی نداشته باشد در این حالت وضعیت خنثی دارد.

در مرحله سوم نوبت محاسبه نسبت نقدینگی است و این نسبت از تقسیم جریان نقدینگی مثبت بر منفی بدست خواهد آمد.

سپس که تمام داده های مورد نیاز برای محاسبه MFI تکمیل شده است، می‌توانیم بر اساس فرمول یادشده در بالا شاخص جریان نقدینگی  یا همان MFI را محاسبه کنیم.

 

 

استراتژی های معاملاتی اسیلایتور MIF

  • بررسی نواحی اشباع خرید و اشباع فروش

وقتی جریان نقدی پول وارد بازار می‌شود شاخص نمودار MFI رشد می‌کند و پس از گذر از سطح ۸۰ وارد ناحیه اشباع ورود نقدینگی می‌شود. به مرور زمان و همراه با صعود قیمت، عرضه کنندگان بیشتر میشود و به مرور شاهد افزایش فروش و خروج نقدینگی از بازار خواهیم بود. نشانه های فروش زمانی بیشتر خواهند شد که نمودار MFI از ناحیه اشباع ورود نقدینگی خارج شده و سطح ۸۰ را از بالا به پایین بشکند. در این حالت با توجه به خروج نقدینگی احتمالا حرکت ریزشی قیمت را شاهد خواهیم بود.

همچنین توجه داشته باشید نواحی ۲۰ و ۸۰ برای ما اهمیت زیادی دارند و حتی میتوانند به عنوان حمایت یا مقاومت نیز عمل کرده و باعث رشد یا ریزش قیمت شوند. (نکته طلایی : شکست نواحی ۲۰ و ۸۰ بسیار با اهمیت هستند و به عنوان تائیدیه ای برای ورود به معامله در نظر گرفته میشوند؛ یعنی شکست ناحیه ۲۰ به سمت بالا  (Cross Up) بیانگر سیگنال خرید قوی و شکست ناحیه ۸۰ به پایین (Cross Down) نشان دهنده سیگنال فروش قوی میباشد.)

  • شناسایی واگرایی ها در MFI

در MFI نیز مانند اسیلایتورها، واگرایی ها نیز قابل بررسی هستند و اهمیت زیادی دارند؛ یعنی با دیدن واگرایی صعودی میتوان سیگنال افزایش قیمت و با دیدن واگرایی نزولی میتوان سیگنال کاهش قیمت را از این اسیلایتور دریافت کرد.

اسیلاتور MFI یا شاخص جریان نقدینگی

این شاخص امکان بررسی نواحی مختلف اشباع خرید و اشباع فروش را به ما میدهد که با مشاهده ورود نوسانگر به این مناطق میتوان انتظار واکنش قیمت و تغییر جهت را از آن داشت. اسیلایتور MFI یا همان شاخص جریان نقدینگی علاوه بر بررسی مومنتوم و حرکت قیمت، حجم را نیز بررسی می کند و دوره پیش فرض این اسیلاتور ۱۴ است. همچنین مانند اسیلایتور های دیگر، واگرایی ها نیز بسیار با اهمیت هستند و با بررسی آنها میتوان سیگنال هایی را دریافت کرد.

 

 

0/5 (0 نظر)
اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *