معرفی و اموزش Spent Output Profit Ratio

فهرست مطالب

Spent Output Profit Ratio

تعریف

با بررسی رفتار فعالین بازار براساس میزان سودی یا ضرری که از معاملات خود کسب می‌کنند، اطلاعات مهمی بدست می‌آوریم . از این اطلاعات می‌توان برای شناسایی روندهای بازار، فاز‌های بازار و به طور کلی پیش بینی رفتار قیمت در آینده استفاده کرد. یکی از شاخص‌های آنچین مربوط به بررسی وضعیت فروشندگان SOPR است. این شاخص نشان دهنده‌ی میزان سود‌دهی کوین‌های به فروش رفته (منتقل شده) است.


نحوه استفاده

نحوی محاسبه این شاخص به این صورت است که با بررسی قیمت فروش کوین‌ها نسبت به قیمت خرید آنها (Realised Price) میزان سوددهی معاملات (تراکنش‌ها) را اندازه‌گیری و مشخص می‌کنید. با در نظر گرفت مجموع معاملات انجام شده میزان سوددهی تجمیعی معاملات را به صورت نمودار نمایش می‌دهد. هنگامی که در حالت مجموع این نسبت بالاتر از یک باشد به معنی سودده بودن معاملات است یعنی فعالینی که در حال فروش کوین‌های خود هستند به منظور کسب سود این تراکنش را انجام داده‌اند. در صورتی که این نسبت زیر یک باشد نشان‌دهند زیان‌ده بودن معاملات است و فعالینی که در حال فروش کوین‌های خود هستند به منظور جلوگیری از ضرر بیشتر کوین‌های خود را به فروش رسانده‌اند.

نحوه شناسایی روند‌‌های بازار

با بررسی نمودار این شاخص رفتار فعالین بازار در روند‌های صعودی و نزولی را می‌توانیم مشخص کنیم:

روند صعودی

زمانی که بازار در روند صعودی قرار دارد با بالا رفتن قیمت میزان سود افرادی که در قیمت‌های پایین‌تر خرید داشته‌اند بیشتر شده و هنگامی که اقدام به کسب سود می‌کنند شاهد قله‌های بالاتر در نمودار هستیم. به بیان ساده‌تر در روند‌های صعودی با افزایش میزان سودی که فعالین کسب می‌کنند قیمت و شاخص هم رفتار بوده و هر دو روندی صعودی دارند. بعد از عرضه کوین توسط این افراد قیمت دچار یک اصلاح شده و کاهش پیدا می‌کند به همین دلیل مقدار این نسبت نیز شروع به کاهش می‌کند تا هنگامی که یه یک برسد.

در صورتی که از در میانه یک روند صعودی قرار داشته باشیم و قدرت روند فعلی بازار به اندازه کافی باشد یعنی تقاضا همچنان در بازار وجود داشته باشد و روند به طور کلی تغییر نکرده باشد می‌توان از این معیار برای خرید در اصلاح‌ها استفاده کردو زمانی که این نسبت نزدیک به یک باشند فرصت مناسبی برای خرید است.

(عکس شماره یک)

روند نزولی

زمانی که بازار در روند نزولی قرار دارد با کاهش قیمت افرادی که در قیمت های بالاتر اقدام به خرید کرده‌اند و حال دچار ضرر شده‌اند برای جلو‌گیری از ضرر بیشتر اقدام به فروش کوین‌های خود کرده و شاهد قله‌های پایین‌تر و دره‌های منفی (با توجه به این موضوع که SPOR از نسبت قیمت خرید و فروش‌ کوین‌ها بدست می‌آید و ما قیمت منفی نداریم مقدار این شاخص هرگز منفی نمی‌شود و منظور از دره‌های منفی، پیک‌هایی هستند که در ریز مقدار یک به وجود می‌آیند که نشان دهنده میزان ضرر‌های است که فعالین پذیرفته‌اند) در نمودار هستیم. به بیان ساده‌تر در روند‌های نزولی با افزایش میزان ضرری که فعالین کسب می‌کنند قیمت و شاخص هم رفتار بوده و هر دو روندی نزولی دارند. بعضی از افراد هنگامی که قیمت دچار ریزش می‌شود اقدام به فروش نکرده و صبر می‌کنند تا در اصلاح‌های صعودی بازار با ضرر کمتر یا در صورت امکان بدون ضرر معاملات خود را به سرانجام رسانده و اقدام به فروش کوین‌های خود کنند. در این حالت با نزدیک شدن مقدار این نسبت به یک این افراد اقدام به فروش کرده و با عرضه این افراد قیمت دوباره کاهش پیدا کرده و روند نزولی ادامه پیدا می‌کند.
در صورتی که در میانه یک روند نزولی قرار داشته باشیم و قدرت روند فعلی بازار به اندازه کافی باشد می‌توانیم از این شاخص برای ورود به معاملات سل در بازار استفاده کنیم به این صورت که در روند‌های نزولی قوی با نزدیک شدن این نسبت به یک اقدام به گرفتن معامله سل کرده و در نزدیکی دره‌های منفی اقدام به تسویه نماییم.

(عکس شماره دو)

نحوه شناسایی فاز‌های بازار

رفتار این نمودار در فاز رشد و صعودی کاملا مشابه به رفتار قیمت است و هر دو روندی صعودی دارند. هر قله جدید بالاتر از قله قبلی تشکیل می‌شود که در نمودار قیمت به معنی سقف قیمتی بالاتر و در نمودار شاخص به معنی کسب سود بیشتر توسط فعالین است. بعد از رسیدن به سقف قیمت آخر فاز بازار تغییر کرده و بازار وارد فاز نزولی می‌شود در ابتدا شاهد کاهش شدید مقدار شاخص هستیم که نشان از پایان یافتن عرضه کوین‌های قدیمی‌ است که قیمت خرید‌های بسیار پایین‌تر قیمت فعلی بازار بوده که همین موضوع باعث کاهش قابل توجه سود دریافتی مجموع معاملات می‌شود (فلش سبز). در ادامه نمودار و قیمت همچنان هم رفتار حرکت می‌کنند و هر دو روندی نزولی پیدا می‌کنند. قله‌ جدید پایین‌تر از قله قبلی تشکیل می‌شود و در نمودار شاخص شاهد دره‌های منفی هستیم (فلش قرمز). این فاز نزولی معمولی با یک رخ داد تسلیم شدن فعالین پایان پیدا می‌کند که این اتفاق با یک کاهش شدید در نمودار شاخص و به وجود آمدن یک دره منفی پایین‌تر که فاصله قابل توجهی با دره‌های قبلی دارد قابل تشخیص است (فلش آبی). در فاز انباشت شاهد رشد نمودار شاخص و رسیدن آن به مقدار یک هستیم (فلش بنفش).

(عکس شماره سه)

جمع‌بندی

تشخبص روند‌ موجود در بازار و در دیدگاه بزرگ‌تر تشخیص فازی که‌ بازار در آن قرار دارد برای معامله‌‌گران و فعالین بازار بسیار اهمیت دارد و معمولا شرایط مدیریت سرمایه و معاملات در هر فاز بازار متفاوت است. برای تشخیص روند و فاز بازار روش‌های متفاوتی موجود دارد که یکی از آنها استفاده از شاخص SOPR در تحلیل آنچین است. این شاخص را چند حالت کلی میتوان بررسی کرد که تفاوت آنها در نوع کوین‌های مورد بررسی است:

۱٫Entity-Adjusted SOPR

در این حالت کوین‌هایی مربوط به یک شخص، موسسه یا سازمان باشد به صورت یک واحد در نظر گرفته می‌شود و تراکنش‌های داخلی مربوط به آنها از محاسبات حذف می‌شوند. به عنوان مثال معمولا صرافی‌ها دارای کیف پول‌های متعدد و زیادی هستند و برای امنیت دارایی کاربران انتقالات داخلی زیادی انجام می‌دهند در این حالت این تراکنش‌ها در محاسبات شاخص محاسبه نشده و دقت تحلیل بهبود پیدا می‌کند. این حالت بهتر است برای تشخیص روند‌های بازار مورد استفاده قرار گیرد.

(عکس شماره چهار)

۲٫aSOPR

در این حالت کوین‌های که عمری کمتر از یک ساعت دارند و وزن خاصی برای تحلیل ندارند در محاسبات در نظر گرفته نمی‌شوند. اکثر موسسات و شرکت‌هایی که از دارایی‌های کریپتویی استفاده میکنند برای امنیت بیشتر قبل از انتقال این دارایی‌ها به کیف پول اصلی تعدادی تراکنش بین چند کیف پول و آدرس مختلف انجام می‌دهند و برای حذف این گونه تراکنش‌ها کوین‌هایی با عمر کمتر از یک ساعت را برای  محاسبات شاخص در نظر نمی‌گیریم. این حالت بهتر است برای تشخیص فاز‌های بازار مورد استفاده قرار گیرد


۳٫LTH-SOPR

در این حالتصرفا کوین‌هایی در محاسبات شاخص مورد بررسی قرار می‌گیرد که مربوط به گروه سرمایه‌گذاران بلند مدت است. این حالت بهتر است برای معاملات میان مدت و بلند مدت مورد استفاده قرار گیرد.

(عکس شماره پنج)

۴٫STH-SOPR

در این حالتصرفا کوین‌هایی در محاسبات شاخص مورد بررسی قرار می‌گیرد که مربوط به گروه سرمایه‌گذاران کوتاه مدت است. این حالت بهتر است برای معاملات کوتاه مدت مورد استفاده قرار گیرد.

(عکس شماره شش)

0/5 (0 نظر)
اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *