معرفی شاخص امتیاز روند انباشت

فهرست مطالب

مقدمه

با بررسی و تحلیل دیدگاه و نحوی تصمیم‌گیری کنشگران در بازار‌های مالی می‌توانیم حرکت قیمت در آینده را پیش‌بینی کنیم. زمانی که کنشگران دیدگاه صعودی داشته باشند، در جهت جمع آوری و افزایش دارایی‌های خود تصمیم‌گیری می‌کنند. نتیجه این تصمیمات باعث افزایش تقاضا و درنهایت افزایش قیمت می‌شود. 

اگر کنشگران دیدگاهی نزولی داشته باشند، اقدام به توزیع و کاهش دارایی‌های خود می‌کنند. نتیجه این تصمیمات کاهش قیمت است. تحلیل آنچین به بررسی رفتار کنشگران درون شبکه می‌پردازد. رفتار سرمایهگذاران را به دو حالت کلی تقسیم می‌شود:

رفتار انباشت

سرمایه‌گذاران اقدام به خرید یا افزایش دارایی‌های خود می‌کنند. در زبان آنچین این رفتار به معنی تراکنش ورودی برای کیف‌پول‌ها است.

رفتار توزیع

سرمایه‌گذاران اقدام به فروش یا کاهش دارایی‌های خود می‌کنند. در زبان آنچین این رفتار به معنی تراکنش خروجی برای کیفپول‌ها است.

امتیاز روند انباشت یکی از کاربردی‌ترین و ساده‌تر شاخص‌ها برای بررسی رفتار انباشت و توزیع سرمایه‌گذاران است. با بررسی نمودار مربوط به این شاخص به سادگی می‌تواند رفتار قالب سرمایه‌گذاران در شبکه را مشاهده کرد.

معرفی شاخص امتیاز روند انباشت

امتیاز روند انباشت نشان دهنده اندازه تغییرات نسبی دارایی کنشگران است. کنشگرانی که به طور فعال در حال انباشت یا توزیع سکه‌ها در شبکه‌هستند، تاثیر بیشتری در این شاخص دارند. شاخص امتیاز روند انباشت به صورت همزمان اندازه دارایی سرمایه‌گذاران (امتیاز مشارکت آنها) و مقدار تغییرات دارایی آنها در ماه گذشته (امتیاز تغییر موجودی آنها) را نشان می‌دهد.

اگر مقدار شاخص امتیاز روند انباشت نزدیک به ۱ باشد نشان می‌دهد که در مجموع، سرمایه‌گذاران بزرگ (یا بخش بزرگی از شبکه) در حال انباشته هستند و مقدار نزدیک به ۰ نشان می‌دهد که آنها در حال توزیع هستند یا انباشت نمی‌کنند. در نتیجه این شاخص یک دیدگاه کلی در مورد تعداد و نوع کنشگران فعال در بازار در ماه گذشته ارائه می دهد.

نحو محاسبه شاخص امتیاز روند انباشت

در شبکه انواع مختلفی کیف‌پول (سرمایه‌گذار) براساس میزان دارای و میزان فعالیت وجود دارد. تصمیمات و اقدامات هر کدام از این کیف‌پول‌ها تاثیر متفاوتی در روند قیمت دارد. معمولا تصمیمات و دیدگاه سرمایه گذاران بزرگ در حرکت قیمت مهم‌تر است. اما در برخی مواقع خرد جمعی و رفتار گروهی وزن بیشتر در حرکت قیمت دارد. برای افزایش دقت و به دلیل تفاوت در دیدگاه افرادی که در بازار فعالیت می‌کنند، نحوی محاسبه امتیاز روند انباشت پیچیده است.

مراحل امتیاز دهی

برای محاسبه امتیاز روند انباشت در ابتدا برای هر کیف پول به صورت جداگانه این امتیاز محاسبه می‌شود. در نهایت برآیندی از امتیاز تمام کیف‌پول‌ها امتیاز نهایی را مشخص می‌کند. فرآیند امتیاز دهی برای هر کیف پول ۶ مراحل دارد:

  • امتیاز مشارکت

    در هر روز برای هر کیف پول (فرد) یک امتیاز مشارکت محاسبه می‌شود. این امتیاز براساس میزان دارایی هر کیف پول نسب به کل شبکه تعیین می‌شود.

به عنوان مثال اگر تعداد کل کوین‌های شبکه برابر با ۱۰۰ بیتکوین باشد و یک کیف پول دارای ۱۰ سکه باشد امتیاز مشارکت آن ده درصد خواهد بود. یعنی میزان تغییرات نسبی موجودی این کیف پول وزن ده درصدی در محاسبه شاخص دارد.

در شاخص امتیاز روند انباشت موجودی مربوط به صرافی‌ها و ماینرها مورد محاسبه قرار نمی‌گیرد.

  • امتیاز تغییرات موجودی

    برای هر کیف پول میزان انباشت یا توزیع روزانه سکه‌ها بر حسب تغییر موجودی نسبی محاسبه شده و امتیاز تعییرات موجودی برای آن تعیین می‌شود. این امتیاز به گونه‌ای محاسبه می‌شود حداکثر مقدار آن برای حالت انباشت، ۱۰۰ درصد و حداقل مقدار آن برای حالت توزیع، منفی ۱۰۰ درصد باشد. این نوع محاسبه به دلیل تعدیل تاثیر خرید‌های بزرگ توسط سرمایه گذاران خرد است.

به عنوان مثال اگر فردی دارای ۵ بیتکوین باشد و ۱۰۰ بیتکوین خریداری کند، امتیاز آن بیشتر از ۱۰۰ درصد (یعنی ۵ بیتکوین) نمی‌شود.

  • نرخ انباشت

    برای هر کیف پول یک نرخ انباشت مشخص می‌شود. نرخ انباشت از حاصل ضرب امتیاز مشارکت و امتیاز تغییر موجودی بدست می‌آید. نرخ انباشت باعث می شود وزن تاثیر گذاری هر کیف پول بر اساس میزان دارایی سرمایه‌گذاران متفاوت باشد. این وزن دهی به طوری است که رفتار انباشت سرمایه‌گذاران بزرگ تاثیر بیشتری نسبت به سرمایه‌گذاران خرد خواهد داشت. نرخ انباشت برای هر دو رفتار یعنی خرید (تغییرات موجودی مثبت) و فروش (تغییر موجودی منفی) محاسبه می‌شود. (مولفه‌ی جداگانه به نام نرخ توزیع موجود ندارد)

در مواردی خاص، امکان تغییر در نحوی محاسبه نرخ انباشت وجود دارد. اگر تعداد قابل توجهی از سرمایه‌گذارن خرد در شبکه به میزان زیادی انباشت انجام دهند، ممکن است نرخ انباشت برای آنها بالا در نظر گرفته شود.

  • امتیاز انباشت

امتیاز انباشت با مجموع نرخ انباشت تمام کیف‌پول‌ها در ماه گذشته در هر دو حالت خرید و فروش محاسبه می‌شود.

  • تعدیل سازی

با توجه به این واقعیت که مفهوم سرمایه‌گذار بزرگ در طول زمان تغییر می‌کند (داشتن ۲۰ بیت کوین در سال ۲۰۱۰ با داشتن ۲۰ بیت کوین در سال ۲۰۲۱ یکسان نیست) باید این مفهوم عادی سازی شود. در نتیجه یک نرمال سازی برای مقادیر دارایی سرمایه‌گذاران بزرگ در یک پنجره ۹۰ روزه انجام می‌شود. فرمول نرمال سازی برای هر بازه زمانی به شرح زیر است: 

(عکس شماره یک)

  • امتیاز روند انباشت

    پس از مقیاس بندی، امتیاز روند انباشت با برآیند نرخ‌های انباشت هر کیف‌پول در حالت خریدها منهای حالت فروش محاسبه می شود.


به طور خلاصه شاخص امتیاز روند انباشت به طور همزمان تعداد کیف‌پول‌های درحالت انباشت، مقدار موجودی کیف‌پول‌‌ها و تغییرات نسبی موجودی کیف‌پول‌ها را بررسی کرده و میزان قدرت روند انباشت را به صورت یک عدد بین صفر تا یک نمایش می‌دهد.

(عکس شماره دو)

همانطور که در نمودار بالا مشاهده می‌کنید، هنگامی که مقدار شاخص نزدیک به یک (رنگ نمودار بنفش) به این معنی است که سرمایه‌گذاران بزرگ یا تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران در حال جمع آوری بیتکوین و افزایش دارایی‌های خود هستند.
هنگامی که مقدار شاخص نزدیک به صفر (رنگ نمودار زرد / نارنجی) به این معنی است که سرمایه‌گذاران بزرگ یا تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران در حال توزیع بیتکوین و کاهش دارایی‌های خود هستند.

نحوی استفاده از شاخص امتیاز روند انباشت

شاخص امتیاز روند انباشت کاربرد‌های متنوعی دارد. در هر فاز بازار تحلیل این شاخص اطلاعات متفاوتی را در اختیار ما قرار می‌دهد.  عنوان مثال در فاز‌های صعودی با استفاده از امتیاز روند انباشت می‌توانیم مومنتوم روند‌ بازار رو بررسی کنیم و در فاز‌های نزول یا انباشت میتوانیم نواحیه کف قیمتی را تشخیص دهیم.

تشخیص مومنتوم با امتیاز روند انباشت

در فاز صعود حرکت‌های افزایشی قیمت و روند‌های صعودی به دلیل میزان تفاضا بالا و ایجاد فشار خرید در بازار است. در نتیجه هنگامی که شاهد حرکت قیمت در جهت صعودی باشیم و به صورت همزمان مقدار شاخص امتیاز روند انباشت نیز افزایش پیدا کند یا در محدوده نزدیک به یک نوسان کند (ناحیه سبز در نمودار) نشان از پایداری مونتوم روند صعودی است. فشار خرید موجود در بازار که باعث افزایش مقدار در شاخص میشود میتواند تحت تاثیر دو عامل کلی باشد:

۱. کنشگران بزرگ در حال خرید و انباشت هستند.

۲. تعداد قابل توجهی از کنشگران خرد در حال خرید و انباشت هستند.

به دلیل فعالیت هر دو گروه در این فاز از بازار روند‌های صعودی معمولا ادامه دار خواهد بود. اما در صورتی که شاهد افزایش قیمت در بازار باشیم ولی شاخص امتیاز روند انباشت روند افزایشی نداشته باشد و یا در مقدار نزدیک به صفر نوسان کند (ناحیه قرمز در نمودار) نشان دهنده ضعف در تقاضا و فشار خرید است. به دلیل ضعف در تقاضا احتمال پایان یافتن روند صعودی بالا می‌رود و روند مومنتوم خود را از دست می‌دهد.

(عکس شماره سه)

تشخیص کف‌های قیمتی با امتیاز روند انباشت

در فاز نزول یا انباشت اگر در انتهای روند نزولی شاهد افزایش مقدار در شاخص امتیاز روند انباشت باشیم (ناحیه سبز در نمودار) نشان از رسیدن قیمت به کف‌های احتمالی است. در فاز نزول و انباشت میزان کنشگران فعال در بازار بسیار کاهش پیدا می‌کند در نتیجه هنگامی که مقدار امتیاز روند انباشت نزدیک به یک باشد به معنی خرید توسط سرمایه‌گذاران بزرگ در بازار است. معمولا قیمت‌هایی که از نظر سرمایه‌گذاران برای خرید مناسب است بسیار نزدیک به کف‌های قیمتی است و با وجود خرید این گروه مومنتوم نزولی کاهش پیدا کرده و قیمت افزایش پیدا می‌کند.

(عکس شماره چهار)

0/5 (0 نظر)
اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *