شناسایی فاز‌ها به روش آنچین

فهرست مطالب

شناسایی فاز‌ها به روش آنچین

در این مقاله قصد داریم روش‌هایی که برای شناسایی فاز‌ها در بازار به کمک تحلیل آنچین می‌توان استفاده کرد را معرفی کنیم و ابزار‌های لازم برای تحلیل این موضوع را تعریف کرده و نحوی استفاده از آنها را شرح دهیم.

در ابتدا نگاهی به خصوصیات هر فاز بازار براساس فعالیت‌های دورن شبکه می‌کنیم و در ادامه به بررسی رفتار عرضه و انباشت فعالین بازار براساس عمر‌کوین‌ها می‌پردازیم و در انتها یک مدل برای ارزش گذاری بیت‌کوین معرفی می‌کنیم که براساس آن می‌توانیم مشخص کنیم قیمت بیت‌کوین در حالت overvalue یا undervalue قرار گرفته است.

Number of Active Addresses

تعریف

تعداد کیف پول‌های فعال یک معیار بسیار کاربردی در آنچین برای مشخص کردن فاز‌های بازار است. همونطور که در نمودار زیر مشاهده می‌کنید در روند‌های صعودی قیمت به دلیل ورود افراد جدید به بازار شاهد افزایش در تعداد آدرس‌ها هستیم و این افزایش تا زمانی که به سقف قیمتی برسیم ادامه خواهد داشت با اولین نزول بزرگ در روند صعودی و عدم رشد دوباره قیمت افراد تازه وارد و فعالین خرد به طور کامل از بازار خارج می‌شوند که نتیجه آن کاهش قابل توجه در تعداد کیفپول‌های فعال است. این کاهش به صورت ناگهانی بوده و در ادامه روند نزولی بازار تعداد آدرس‌های فعال در یک محدوده نسبتا کوچک نوسان می‌کند. در فاز انباشت تنها فعالین حرفه‌ایی و افرادی که واقعا به ارزشمند بودن بیت‌کوین اعتقاد دارد در بازار باقی می‌مانند.

نحوه ی استفاده

به دلیل تغییرات بسیار زیاد در تعداد کیف‌ پول‌ها نمودار دارای نوسان‌های بسیار است که ممکن است باعث شود درک آن ساده بنظر نرسد پس بهتر است این تغییرات را به صورت متوسط در بازه‌های زمانی دو هفته‌ایی یا ماهانه مورد بررسی دهیم تا تحلیل آن ساده‌تر شود.
روند صعودی در این نمودار به معنی فاز صعود است و کاهش ناگهانی در نمودار شروع فاز نزول است. حرکت نوسانی و بدون روند کلی در نمودار معمولا در قسمت پایانی فاز نزول و فاز انباشت رخ‌ می‌دهد.

تحلیل

همانطور که مشاهده می‌کنید براساس این روش سقف سیکل فعلی در ابتدا سال ۲۰۲۱ (سقف ۶۴ هزار دلار) بوده است و با اینکه در ادامه حتی شاهد قیمت‌های بالاتر بودیم ولی در آن زمان تعداد کیف‌پول‌ها افزایش قابل توجهی نداشته است و میتوانیم بگیم سقف قیمتی سیکل (قیمت ۶۹ هزار دلار) در فاز صعودی رخ نداده است و از تابستان سال ۲۰۲۱ بعد از کاهش ناگهانی در تعداد آدرس‌های فعال از فاز صعودی خارج شده‌ایم.

Percent of Supply Last Active 1+ Years Ago:

تعریف

براساس مدت زمانی که از آخرین تراکنش هر کوین می‌گذرد عمر آن را تعریف می‌کنیم. با توجه به این که سرمایه گذاران اصلی بیت‌کوین در فاز انباشت اقدام به خرید می‌کنند و معمولا فاز انباشت طولانی خواهد بود، هنگامی که وارد فاز صعود می‌شویم کوین‌های خریداری شده عمر بالایی خواهند داشت. بعد از اینکه یک کوین منتقل می‌شود (تراکنش انجام می‌شود) عمر آن از بین می‌رود. به بیان ساده کوین در کیف پول قدیمی میمیرد و در کیف پول جدید متولد می‌شود. با استفاده از عمر کوین‌ها میتوانیم فازهای انباشت و توزیع در بازار را مشخص کنیم. هنگامی که تعداد کوین‌های دارای عمر بالاتر از  یک سال، درصد قابل توجهی از بازار را شامل شوند ما در فاز انباشت یا قسمت ابتدایی فاز صعود هستیم. زمانی که تعداد این کوین‌ها شروع به کاهش کند ما در قسمت انتهایی فاز صعود یا فاز توزیع هستیم. با نزول قیمت میزان عرضه نیز کاهش پیدا می‌کند. این اتفاق باعث میشه شیب نزولی این نمودار کم شده و در انتها فاز نزول حالت آن تقریبا صاف می‌شود.

نحوه ی استفاده

این نمودار رفتار عرضه را به خوبی نشان می‌دهد هنگامی که شاهد نزول در نمودار هستیم به معنی عرضه از سمت فعالین قدیمی است (فاز توزیع) در حالی که رفتار انباشت را نمی‌تواند به خوبی نمایش دهد. وقتی کوین خریداری می‌شود باید حداقل یک سال از زمان تراکنش آن سپری شود و بعد از آن ما شاهد تغییر در این نمودار هستیم پس در اصل این نمودار یک سال بعد از اقدام فعالین به انباشت این رفتار را نشان می‌دهد. ولی از بین رفت عمر یک کوین کاملا آنی است و بلافاصله در نمودار مشاهده می‌شود. پس بهتر است صرفا برای بررسی رفتار مربوط به عرضه از این نمودار استفاده شود.

تحلیل

در این نمودار نیز شاهد این موضوع هستیم که در میانه‌های روند صعودی که به سقف ۶۴ هزار دلار ختم شد عرضه زیادی از سمت کوین‌های قدیمی داشتیم و بازار در فاز توریع بود. در صورتی که در زمان سقف بعدی یعنی ۶۹ هزار دلار ما نه تنها شاهد عرضه نبودیم بلکه نمودار شروع به صعود نیز کرده است. این روش هم تایید می‌کند که سقف اصلی این سیکل ۶۴ هزار دلار بوده است و در تابستون سال ۲۰۲۱ با صاف شدن نمودار عرضه کوین‌های قدیمی به مقدار قابل توجهی کاهش داشته است که نشان دهنده فاز انباشت است.

 

Realized HODL Ratio

تعریف

روش دیگری که بسیار اطلاعات کاربردی و مفید در مورد عرضه و تقاضا در بازار می‌تواند در اختیار ما قرار می‌دهد بررسی ارزش کوین‌‌هایی با عمر یک هفته نسبت به کوین‌هایی با عمر بین یک تا دو سال است. در روش قبلی ما صرفا عمر کوین‌ها را مورد بررسی قرار دادیم ولی حال به دلیل اینکه وزن اقتصادی به روش بررسی دهیم مجموع ارزش کوین‌ها با عمر یک هفته را نسبت به مجموع ارزش کوین‌ها با عمری بین یک تا دو سال را مقایسه می‌کنیم. در روند‌های صعودی با افزایش قیمت ارزش قیمت‌های جوان‌تر بیشتر از کوین‌های قدیمی می‌شود و با توجه به اینکه عرضه اصلی بازار از کوین‌های قدیمی است تعداد این گروه نیز شروع به کاهش می‌کند این دو عامل باعث می‌شود که نسبت مورد بررسی ما به شدت افزایش یاد که نشان از فاز صعودی بازار دارد. در حالت برعکس آن وقتی قیمت نزول می‌کند ارزش کوین‌‌های جوان نسبت به کوین‌‌هایی که در روند صعودی یا حتی در سقف قیمتی خریداری شده است بسیار کاهش پیدا می‌کند در کنار این موضوع به دلیل اینکه عرضه کوین‌های قدیمی نیز کاهش قابل توجهی پیدا می‌کند تعداد این کوین شروع به افزایش می‌کند این دو عامل باعث می‌شود نسبت مورد بررسی ما کاهش قابل توجهی پیدا کند.

نحوه ی استفاده


برخلاف ابزار قبلی که فقط رفتار عرضه را به خوبی نمایش می دهد، ابزار Realized HODL Ratio هر دو رفتار عرضه و تقاضا را به خوبی نشان می‌دهد. به دلیل اضافه شدن قیمت در محاسبات کاملا تقاضا در بازار را می‌توانیم به کمک این ابزار بررسی کنیم. هنگامی که این نمودار در ناحیه قرمز رنگ قرار می‌گیرد به این معنی است که نزدیک به سقف‌ قیمتی هستیم و هنگامی که در ناحیه سبز رنگ قرار می‌گیرد نشان از مناسب بودن قیمت برای خرید و انباشت است.

تحلیل

همانطور که در نمودار زیر مشاهد می‌کند با گذشت زمان نفوذ نمودار به ناحیه قرمز و سبز کمتر شده است که این موضوع نشان از کاهش مقدار نوسان کلی بازار است. با رشد بازار میزان سرمایه بیشتری برای حرکت دادن قیمت مورد نیاز است که همین موضوع باعث کاهش اندازه نوسان در حرکت‌های صعودی شده است. همچین با پذیرش بیشتر بیت‌کوین و ورود موسسات مالی به بازار چون رفتار سرمایه گذاری افزایش پیدا میک‌ند شاهد کاهش اندازه نوسان نزولی در بازار هستیم.

در سیکل فعلی قیمت وارد ناحیه قرمز نشده است ولی نسبت به سیکل‌های قبلی مدت زمان بیشتری در نزدیکی این ناحیه بوده است که دلیل آن دو سقف قیمتی در یک سال است. در طرف مقابل این احتمال وجود دارد در این سیکل نمودار وارد ناحیه سبز نیز نشود یا در صورت نفوذ زمان آن کوتاه باشد.

Coin Days Destroyed (CDD-90)

تعریف

روش دیگری برای بررسی رفتار فروشندگان در بازار و مشخص کردن فاز‌های بازار براساس آن می‌توانیم استفاده کنیم. در این روش در کنار عمر کوین‌ها، تعداد آنها را نیز مورد بررسی قرار می‌دهیم. معیار CDD یک ابزار کاربردی برای این منظور است. این معیار نشان دهنده روزایی از عمر کوین‌هاست که به واسطه تراکنش از بین می‌رود. هر روزی یک کوین در کیف پول نگه‌داری می‌شود یک روزکوین به وجود می‌آورد. با افزایش تعداد یا روزهایی که کوین‌ها در کیف پول نگه‌داری شوند مقدار روزکوین نیز افزایش پیدا می‌کند. به عنوان مثال اگر ۱۰ بیت‌کوین به مدت ۱۰ روز در یک کیف پول نگه‌داری شوند مقدار ۱۰۰روز کوین به وجود می آید (از حاصل ضرب تعداد کوین‌ها در تعداد روز‌های نگهداری شده، روزکوین بدست می‌آید). حالا زمانی که کوین‌ها منتقل می‌شوند تمام روزکوین‌های مربوط به آنها از بین می‌رود و اینCDD مقدار تمام روزکوین‌هایی که در تراکنش‌های طی یک روز از بین می‌روند را نشان می‌دهد. به زبان دیگر این معیار میزان فشار فروش را براساس تعداد و عمر کوین‌ها نمایش می‌دهد.

نحوه ی استفاده

از این نمودار در حالت روزانه می‌توانیم استفاده کنیم ولی میزان تغییرات آن زیاد است پس بهتر است برای کاربردی تر شدن نمودار از میانگین‌هایی با دوره‌های متفاوت می‌توانیم استفاده کنیم تا میزان نوسان کاهش پیدا کرده و تحلیل رفتار آن ساده‌تر و کاربردی‌تر شود. دوره ۹۰ روزه که نشان دهنده تغییرات فصلی این معیار است می‌تواند نمونه کاربردی مناسبی باشد. هنگامی که مقدار این نمودار افزایش پیدا میکند به معنی فشار فروش سنگین در بازار است که معمولا در فاز‌های صعودی رخ می‌دهد. بعد از شروع نزول قیمت شاهد کاهش قابل توجهی در مقدار نمودار هستیم که نشان از کاهش فشار فروش دارد. البته در انتها فاز نزولی با تسلیم شدن فعالین بار دیگر می‌توانیم شاهد فشار فروش بالایی باشیم که نشان از پایان یافتن فاز نزول و ورود به فاز انباشت است. در فاز انباشت به دلیل عدم وجود فشار فروش این نمودار با شیب بسیار کم و تقریبا به حالت صاف نوسان‌های کوچکی می‌کند. با شروع فاز صعود این نمودار آهسته شروع به افزایش می‌کند.

تحلیل

این نمودار نیز یافته‌های قبلی را تایید می‌کند و نشان می‌دهد فشار فروش اصلی در سقف ۶۴ هزار دلار رخ داده است. با این که بعد از سقف ۶۹ هزار دلار ما شاهد نزول قابل توجهی در بازار بودیم و فشار فروش موجود در بازار نسبت به سقف ابتدای سال ۲۰۲۱ بسیار کمتر بوده است. پس باز هم به این نتیجه می‌رسیم که سقف اصلی این سیکل ۶۴ هزار دلار بوده است.

 

Liveliness

تعریف

با استفاده از معیارCDD می‌توانیم یک ابزار دیگر برای بررسی فشار فروش بدست آوریم. البته این ابزار به می‌تواند در کنار فشار فروش، رفتار انباشت را نیز نمایش دهد. اگر مقدار روزکوین‌هایی که در روز از بین می‌روند را نسبت به روزکوین‌هایی که به وجود می‌آید محاسابه کنیم به ابزار Liveliness می‌رسیم. زمانی که روزکوین‌هایی که نابود می‌شوند بیشتر باشد (فشار فروش) این نسبت افزایش و زمانی که روزکوین‌هایی که به وجود می‌آید بیشتر باشد (انباشت)  این نسبت کاهش پیدا می‌کند.

نحوی استفاده

این ابزار در واقع میزان فشار فروش را نسبت به تعداد کوین‌هایی که در حال نگه‌داری در کیف پول هستند نشان می‌دهد. در فاز‌های صعودی که معمولا عرضه شروع به افزایش می‌کند مقدار روزکوین‌هایی که نابود می‌شوند بیشتر است پس این نمودار نیز صعودی است. بعد از رسیدن یه سقف قیمتی و پایان یافتن فشار فروش روزکوین‌هایی که به وجود می‌آید افزایش پیدا میکند و نمودار روند نزولی پیدا می‌کند. این روند نزولی در فاز نزول و فاز انباشت ادامه دارد. در انتهای فاز انباشت شاهد کمترین مقدار در نمودار هستیم که نشان از حجم بالایی کوین‌های نگه‌داری شده دارد.

تحلیل

در نمودار زیر مشاهد می‌کند که مقدار نسبت در روند صعود ابتدا سال ۲۰۲۱ و تا سقف ۶۴ هزار دلار در حال افزایش بوده و بعد از آن روند نزولی در پیش می‌گیرد و مقدار آن در سقف ۶۹ هزار کمتر بوده است ولی تفاوت بزرگ با سیکل قبلی شیب این کاهش است در این سیکل شیب روند نزولی نمودار بسیار کمتر بوده است که نشان می‌هد تغییر رفتار در سرمایه گذاران به صورت ناگهانی نبوده و تدریجی این اتفاق رخ داده است. 

Reserve Risk

تعریف

با استفاده از ‌CDD می‌توانیم یک مدل ارزش گذاری برای بیت کوین بسازیم. این مدل براساس اطمینان سرمایه گذاری به رشد قیمت بیت‌کوین در آینده و عدم فروش آن ساخته شده است. فشار فروشی که قبلا مورد بررسی قرار دادیم به تعداد و عمر کوین‌ها بستگی داشت. حال اگر این فشار فروش را برحسب دلار بدست آوریم و بررسی کنیم سرمایه گذاران می‌توانستند در هر روز چه میزان دلار در ازای فروش بیت کوین کسب نمایند ولی از این کار خودداری کردند و ترجیح دادند بیتکوین خود را نگهداری کنند میزان اعتماد و انتظارات آنها در رابطه با رشد قیمت در آینده مشخص می‌شود.
به بیان ساده‌تر این مدل میزان سودی که در دسترس سرمایه‌گذاران بوده است ولی آنها اقدام به کسب آن نکرده‌اند را بررسی می‌کند.


نحوه ی استفاده

هنگامی که مقدار این نمودار افزایش پیدا می‌کند و در ناحیه قرمز قرار می‌گیرد نشان می‌دهد قیمت بالاتر از ارزش منصفانه است و زمانی که مقدار نمودار کاهش پیدا می‌کند و وارد ناحیه سبز می‌شود نشان می‌دهد قیمت پایین‌تر از ارزش منصفانه است و فرصت مناسبی برای خرید و انباشت است.

تحلیل

در سیکل‌های قبلی ما شاهد رسیدن قیمت به محدوده قرمز بودیم ولی در این سیکل این اتفاق رخ نداده است. با این حال مقدار این نمودار نیز در سقف ۶۴ هزار دلار بالاتر از سقف ۶۹ هزار دلار است و باز هم تایید میکند که سقف اصلی سیکل فعلی مربوط به ابتدای سال ۲۰۲۱ است. در حال حاضر نیز نمودار در پایین ترین قسمت از ناحیه سبز است.

 

جمع بندی

ابزارهای مختلفی برای بررسی رفتار سرمایه‌گذارن در آنچین در دسترس داریم که هم به صورت جداگانه عرضه یا انباشت را نشان می‌دهند و هم به صورت ترکیب هر دو رفتار را نشان می‌دهند ولی هیچ کدام به تنهایی نمی‌تواند برای تحلیل بازار کافی باشند و باید در کنار هم از آنها استفاده کنیم تا تاییدهای بیشتری در مورد تحلیل بگیریم.

0/5 (0 نظر)
اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *