۱۶ راه‌ کسب درآمد از ارزهای دیجیتال

فهرست

حضور رمزارزها در دنیای تکنولوژی، فرصت­‌های بسیاری را برای کسب درآمد فراهم کرده است. برای استفاده از این فرصت­‌ها لازم است اطلاعات خود را به روز کنید. در این مقاله قصد داریم راه­‌هایی را که در حال حاضر برای کسب درآمد از این حوزه وجود دارند، معرفی کنیم.

۱. سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

این روش یکی از رایج‌­ترین روش‌­های کسب درآمد از ارزهای دیجیتال است. همانند خرید سهام، شما یک ارز دیجیتال را می­‌خرید و نگهداری می­‌کنید و بعد از افزایش قیمت، ارز دیجیتال خود را می­‌فروشید. این عمل در ابتدا بسیار ساده به نظر می‌­رسید زیرا تصور عموم بر آن بود که بدون داشتن دانش خاص و تنها با کمک یک تحلیلگر می‌­توان سرمایه گذاری کرد. اما با توجه به بالغ تر شدن بازار رمزارزها، این کار دیگر ساده نیست. زیرا بسیاری از پروژه های موجود در بازار برخلاف ظاهرشان ارزنده نیستند و ریسک زیادی دارند. قبل از سرمایه گذاری، باید در مورد گزینه مورد نظر با تحقیق و بررسی پیش رفت.

۲. تریدینگ و معامله گری ارزهای دیجیتال

این مورد یکی از تخصصی‌­ترین روش­‌های کسب درآمد از ارزهای دیجیتال است. برای این کار  علاوه بر دانش کافی باید زمان کافی نیز برای مانیتورکردن و بررسی چارت‌های قیمتی، داشته باشید.

این روش کسب درآمد از ارزهای دیجیتال یک مزیت بزرگ دارد:

با توجه به پرنوسان بودن بازار ارزهای دیجیتال امکان حرکات بزرگ قیمتی در طول روز وجود دارد و ممکن است بتوانید با خرید یک ارز دیجیتال در کمتر از یک ساعت سود بزرگی کسب کنید! البته به همان میزان ممکن است با ضررهای بزرگی نیز روبه رو شوید.

آموزش این حرفه زمانبر است و بدون آموزش، رعایت اصول معامله گری و خرید، مدیریت ریسک و سرمایه گذاری قطعا با شکست و ضررهای بزرگی رو به رو خواهید شد.

۳.  ماینینگ ارزهای دیجیتال

 

به فرایند تأیید تراکنش‌­ها در شبکه که با تولید سکه جدید همراه است، استخراج یا ماینینگ ارز دیجیتال می‌­گویند.  این عمل با CPU، کارت گرافیک یا ای­سیک انجام می‌شود. طی این فرآیند شما صرفاً ارزهای دیجیتال را پیدا نمی­‌کنید بلکه به تأمین امنیت شبکه بلاکچین نیز کمک می­‌کنید. ماینری که موفق به پردازش بلاک شود، پاداشی از شبکه تحت عنوان پاداش بلاک (Block Reward) و همچنین کارمزدهای مربوط به تراکنش‌­های بلاک را از آن خود می­‌کند. نکته قوت این روش این است که تا زمانی که سخت افزار محاسباتی قدرتمند و متصل به اینترنت داشته باشید، می‌توانید در هر زمان و مکانی استخراج انجام دهید و ریسک چندانی ندارد.  از جمله نقاط ضعف این روش می‌توان به بالا بودن هزینه­‌های اولیه، تولید گرما، صدای بالای دستگاه‌­ها، مصرف برق زیاد و جزئیات نگهداری اشاره کرد.

۴.  آربیتراژ، کسب سود از اختلاف قیمت بین صرافی‌ها

یکی دیگر از روش­‌های کسب درآمد از ارزهای دیجیتال، استفاده از اختلاف قیمت بین صرافی­‌هاست. صرافی­‌های ارز دیجینال، پلتفرم­‌های آنلاینی هستند که به شما اجازه می‌­دهند برای معاملات ارزهای دیجیتال، در آن­‌ها حساب باز کنید. اگر در هنگام معامله متوجه شدید که قیمت در صرافی­‌های مختلف باهم متفاوت است می‌توانید با دنبال کردن و پیدا کردن این اختلاف قیمت­‌ها، سود کسب کنید؛ در واقع می­‌توانید در یک صرافی، توکنی را با قیمت پایین بخرید و در صرافی دیگری با قیمت بالاتری بفروشید. لازم است بیان شود که ریسک این روش بسیار پایین است.

۵. بررسی و شرکت در ایردراپ‌­های معتبر

ایردراپ به عبارت ساده‌­تر به معنی پول رایگان است! بسیاری از پروژه­‌های نوپا برای معرفی خودشان و جذب مخاطب پاداش­‌هایی را برای کسانی که به آن­‌ها در این زمینه کمک کنند (با فالو کردن آن­‌ها در شبکه­‌های اجتماعی یا معرفی پروژه به دوستانشان) در نظر می­‌گیرند.

یا برخی پروژه‌­های تصمیم می­‌گیرند بعد از مدتی، ارز خود را لانچ کنند و برای شروع تعدادی از کوین یا توکن‌­های خود بین کاربران وفاداری که از ابتدا از آن پلتفورم استفاده می­‌کردند، پخش می­‌کنند.

در مجموع ایردراپ‌ها روش‌های بسیار مختلفی دارند اما باید توجه داشت که بسیاری از آن­‌ها غیر قابل اعتماد هستند و باید با تحقیق و بررسی و رعایت برخی نکات ایمنی ریسک کلاه برداری را به حداقل رساند.

۶. شرکت در عرضه اولیه‌ها

 

بعضی از پروژه ها تصمیم می‌گیرند قبل از این که ارز رسمی خودشان را وارد مارکت کنند و در صرافی‌­های مختلف لیست شود، فرآیندی به اسم عرضه اولیه را اجرا کنند. این فرآیند انواع مختلفی مانندICO, IDO, IEO  دارد و طی آن کاربران می­توانند آن ارز را با قیمت خیلی پایین تر از زمانی که قرار است عرضه شود خریداری کنند. این روش هم تقریبا مانند روش شرکت در ایردراپ‌ها، ریسک زیادی دارد و امکان کلاه برداری­‌های زیادی در این روش وجود دارد. اگر قصد کسب درآمد از این روش را دارید باید با دقت پروژه‌ها را بررسی کنید تا بتوانید پروژه­ای مناسب برای سرمایه گذاری پیدا کنید.

۷.  استیکینگ (staking)ارز دیجیتال

استیکینگ ارزهای دیجیتال به این معناست که شما رمزارزتان را برای تأیید تراکنش و پشتیبانی از شبکه به حالت سپرده گذاری در می­‌آورید و در ازای نگهداری رمزارز و تقویت شبکه، پاداش دریافت می‌­کنید. برای انجام استیکینگ دو راه وجود دارد:

  • راه اول، نگهداری ارز دیجیتال در کیف پول است؛ برای مثال شما می­‌توانید یک رمز ارز را در تراست والت خود نگه دارید و در ازای آن سود دریافت کنید. به این روش استیکینگ سرد هم گفته می­‌شود.
  • راه دوم، انجام این کار از طریق یک صرافی ارز دیجیتال است. یعنی شما می­‌توانید با خرید ارز دیجیتال کاردانو و نگهداری آن درصرافی بایننس، سود دریافت کنی. این روش به دو صورت Locked و Flexible قابل انجام است،

میزان سودی که از استیکینگ به دست می­‌آید، به شرایط و طول مدت زمان نگهداری وابسته است. می‌­توان گفت استیکرها نیز مانند ماینرها در ازای کاری که دهند، سود یا پاداش دریافت می کنند. این سیستم به نوعی مشابه سیستم سپرده گذاری بانکی عمل می کند.

شما می توانید با استکینگ ارزهای دیجیتال، درآمدی مازاد برای خود ایجاد کنید. علاوه بر این با افزایش ارزش رمزارزی که استیکینگ روی آن انجام می شود، سود دریافتی شما هم به مراتب بیشتر خواهد شد. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که همه ارزهای دیجیتال از قابلیت استکینگ پشتیبانی نمی کنند. استکینگ یکی از راه­‌های آسان برای دریافت سود از بازار ارزهای دیجیتال است؛ اما روشی کاملا برد برد نیست و امکان ضرردهی نیز وجود دارد پس به عنوان یک تریدر فعال باید حتما مدیریت ریسک داشته باشید.

۸ .لندینگ، قرض دادن و قرض گرفتن رمزارزها

شما می‌­توانید در پروتکل‌­های مختلف وام دهی کریپتویی، رمزارزهای خود را به عنوان وثیقه سپرده گذاری کنید و با توجه به قوانین آن پروتکل، ۴۰ تا ۷۵ درصد از ارزش وثیقه خود را وام بگیرید و به واسطه‌ی آن وام روی پروژه­‌های دیگر سرمایه گذاری کنید و با سود آن وام خود را تصفیه کنید.

برای مثال شما می‌­توانید اتریوم­‌های خودتان را به عنوان وثیقه قرار دهید و ۶۰ درصد ارزش آن را وام بگیرید. با این کار طی چندین سال نه تنها ارزش اتریومی که وثیقه گذاشتید افزایش پیدا می­‌کند و در هنگام پس گرفتن با ارزش‌تر است بلکه با پولی هم که وام گرفتید می‌­توانید روی پروژه‌­های دیگر یا حتی مجددا روی خود اتریوم سرمایه گذاری کنید.

۹. ییلد فارمینگ (Yield Farming)

 

ییلد فارمینگ روشی برای به دست آوردن ارز دیجیتال، بیشتر به وسیله خود آن­‌هاست. به تعبیری، پیلد فارمینگ در موازات استیکینگ است. با وجود این، پیچیدگی‌های بسیاری در پس زمینه آن در جریان است، این فرایند شامل وام دهی (لندینگ Lending) ارزهای دیجیتال با قراردادهای هوشمند است. گفتنی است اسمارت کانترکت­‌ها یا قراردادهای همه برنامه های کامپیوتری ویژه است و فردی که به روش نام برده در کسب می کند، بیلد فارمر لقب می‌گیرد.

در بیلد فارمینگ با وام دادن رمزارزها می‌­توانید از گرفتن کارمزد در قالب ارز دیجیتال، به درآمد برسید. به نظر، این راهکاری بسیار ساده است هر تریدی می­‌تواند بعد از خرید بیت کوین و اتریوم یا دیگر کوین‌­ها با وام دهی، دارایی خود را افزایش دهد. اما واقعیت چیز دیگری است یک بیلد فارمر مجبور به پیروی از استراتژی­‌های پیچیده‌ای است. آن­‌ها با هدف افزایش سودآوری، به طور مستمر دارایی دیجیتال خود را بین پلتفرم­‌های مخصوص ارائه وام جابه جا می­‌کنند. عملکرد آن‌­ها درباره بهترین استراتژی پیلد فارمینگ، مرموز و مخفیانه است؛ زیرا یادگیری، پیروی و پیاده سازی یک راهکار مشخص توسط تعداد بیشتری از تریدرها، بهره­‌وری آن را کاهش خواهد داد. به همین دلیل بعد از یادگیری یک روش جدید، نباید آن را علنی کنید. ییلد فارمینگ روشی رقابتی در سیستم مالی غیرمتمرکز (دیفای) است. در اینجا خریداران و فروشندگان ارز دیجیتال به کشاورزانی تشبیه شده‌­اند که باید برای کشت بهترین محصول به رقابت با یکدیگر بپردازند.

۱۰. بازی‌ها­ی بلاکچینی

 

بازی­‌های بلاکچینی، به یکی از پرطرفدارترین راه­‌های درآمدزایی از رمزارزها تبدیل شده­‌اند و به شما این امکان را می­‌دهند که با بازی کردن و کسب مقام، درآمد واقعی داشته باشید. این پول، به واسطه توکن خود آن بازی پرداخت می­‌شود. شما می­‌توانید درآمد خود را  در بازی برای خرید آیتم­‌های دیگر خرج کنید و آن را به دلار تبدیل کنید.

۱۱. ساخت و فروش NFTها

اگر شما هنرمند خوبی باشید که در دنیای واقعی بتوانید آثاری را تولید کنید که دیگران را مجذوب خود کند و آن را بخرند، در دنیای NFTها هم می­‌توانید آثار خود را به فروش برسانید. فروش آثار هنری خودتان به صورت NFT می‌­تواند به عنوان یکی دیگر از راه­‌های کسب درآمد در این بازار باشد.

۱۲. روش های دیگر کسب درآمد با NFT ها (مثل استیک کردن، ییلدفارمینگ، اجاره دادن و تامین نقدینگی)

بسیاری از بازی­‌های بلاکچینی آیتم­‌هایی را به کاربران ارائه می­‌دهند که به واسطه آن­‌ها بازیکنان می­‌توانند زودتر برنده شوند یا مراحل بازی را رد کنند؛ شما می‌توانید با یکبار خریدن این گونه از NFTها و اجاره دادن آن به بازیکنان دیگر، به صورت مستمر درآمد منفعلانه داشته باشید.

یا مثلا با تامین نقدینگی در صرافی غیر متمرکزی مثل یونی سوآپ، توکن LP-NFT پاداش بگیرید که در واقع سند مقدار پولی است که درآن صرافی تامین نقدینگی کردید. در نهایت نیز شما می‌توانید با فروش NFT به دست آمده، دارایی خودتان را از استخر نقدینگی خارج کنید و درآمد منعفل داشته باشید.

راه­‌های دیگری هم برای کسب درآمد به واسطه NFTها مانند ییلدفارمینگ و استیکینگ و… وجود دارند که شباهت زیادی به مواردی که پیش­تر بیان شد دارند. برای مثال شما می­‌توانید با استیک کردن NFTهای خود در برخی پروتکل‌ها، دقیقا همانند رمزارزهای دیگر، سود دوره­‌ای دریافت کنید. لازم به ذکر است بسیاری از پروتکل­‌ها از NFTهای مخصوصی پشتیبانی می‌­کنند و برای استیک کردن، باید NFT مختص آن پلتفورم را خریداری کنید.

۱۳. استفاده از بسترهای X to Earn

 

بعد از گسترش بازی‌های بلاکچینی و Play to Earnها، پروژه­‌های دیگری با اهداف تعامل و روش‌­های متفاوت‌­تری وارد بازار شدند برای مثال پروژه‌­هایی که هدف آن­‌ها کسب درآمد به واسطه آهنگ گوش دادن، پیاده روی و ورزش  و حتی تماشای فیلم است. در واقع برنامه‌ای تنظیم شده است که شما با ایجاد ارزش افزوده برای پروژه، کسب درآمد کنید.

برای مثال پروژه Hive Mapper این امکان را فراهم می‌کند که با رانندگی درآمد کسب کنید. این پروژه نمونه Web 3  نرم افزار محبوب Google Maps است که برای کامل کردن نقشه­‌های خود در سرتاسر جهان، نیاز به عکاسی­‌های بسیار زیادی دارد. این پروژه امکان این را فراهم کرده که افراد با خرید دوربین مخصوص و نصب آن روی خودروی شخصیشان، به نسبت میزان تصاویر و اطلاعاتی که در اختیار پروژه قرار می‌دهند، درآمد داشته باشند.

۱۴. بازاریابی و رفرال گیری

با بررسی پروژه­‌های خوب و بازاریابی برای آن‌­ها می­‌توانید درآمد نامحدودی داشته باشید. بسیاری از پروژه‌­هایی که کاربرد و خلق ارزش خوبی دارند ولی هنوز عده زیادی آن­‌ها را نمی­‌شناسند تصمیم می‌­گیرند  از کاربران خود بخواهند برای آ­ن­‌ها بازاریابی از طریق لینک و زیر مجموعه گیری انجام دهند و در ازای آن توکن خود را به این کاربران و زیرمجموعه­‌های آنان هدیه می­‌دهند. این روش درآمدزایی متاسفانه بالاترین میزان کلاه برداری و اتلاف وقت را برای کاربران دارد که برای جلوگیری از آن باید بیشتر تمرکز و وقت خود را صرف پیدا کردن پروژه مناسب و آینده دار کنید.

۱۵. برنامه نویسی حوزه بلاکچین و وب ۳

 

یکی از زمینه­‌هایی که در حال حاضر به علت کم بودن عرضه و افزایش روزافزون تقاضا برای آن، به یک فرصت عالی تبدیل شده است، برنامه نویسی بلاکچین و سالیدیتی است. شما می­‌توانید با برنامه ریزی و یادگرفتن اصولی و جامع آن، تبدیل به یک برنامه نویس حرفه‌­ای در این زمینشوید و سپس با توجه به علاقه خودتان در شرکت­‌های بزرگ استخدام شده یا به صورت فریلنسرکار کنید. برای این حوزه تقاضا و بازار کار بسیار زیاد است.

۱۶. مشاوره مالی و سرمایه گذاری

درصورتی که دانش و اطلاعات کافی از بازار کریپتو و توانایی ارائه مشاوره به افراد مختلف در این زمینه را داشته باشید، این روش می­‌تواند منبع خوبی برای کسب درآمد شما باشد. البته دقت کنید ورود به این حوزه نیازمند تجربه و تخصص زیادی است چون به طور مستقیم یا غیر مستقیم با سرمایه‌­های مردم در ارتباط هستید.

0/5 (0 نظر)
اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *